Renkaiden kierrätys tehostui – kierrätysmaksut alenivat

Ajoneuvojen, työkoneiden ja laitteiden renkaiden kierrätysmaksuja alennettiin vuodenvaihteessa keskimäärin 10 % tehostuneen kierrätyksen ansiosta.

Suomessa käytännössä kaikki käytöstä poistetut renkaat kerätään ja hyödynnetään. Renkaiden kierrätysjärjestelmä rahoitetaan uusien renkaiden hintaan sisältyvällä kierrätysmaksulla.

– Hoidamme kierrätysvelvoitteen voittoa tavoittelematta. Alensimme kierrätysmaksuja 1.1.2016 alkaen suurimpia maansiirtokonerenkaita lukuun ottamatta.

Esimerkiksi henkilöauton renkaan kierrätysmaksua alennettiin 2,17 eurosta 1,92 euroon ja kuorma-auton renkaan 10,60 eurosta 9,49 euroon kappaleelta, Suomen Rengaskierrätyksen toimitusjohtaja Risto Tuominen erittelee.

Renkaita kierrätetään ennätystahtiin

Vuonna 2015 käytöstä poistettuja renkaita kerättiin ennätyksellisesti 55 453 tonnia, jossa oli kasvua edellisvuoteen 11,3 %. Samanaikaisesti renkaita hyödynnettiin yhteensä 52 253 tonnia lähinnä maanrakennus- ja energiatarpeisiin.

Renkaita ohjataan kierrätysjärjestelmän kautta jonkin verran myös pinnoitukseen. Raskaan kaluston renkaat pinnoitetaan tyypillisesti asiakkaan rengasrunkoon, joten ne näkyvät kierrätystilastoissa vasta käytöstä poistumisen jälkeen.

Renkaiden kierrätykselle on asetettu vähintään 95 % hyödyntämisvelvoite suhteessa tuottajien markkinoille saattamien renkaiden määrään.

Rengaskierrätyksen suurimmat haasteet liittyvät jatkossa uusien hyötykäyttöratkaisujen kehittämiseen, sillä renkaiden käyttöä kaatopaikkarakenteissa rajoitettiin lainsäädännöllä tämän vuoden alusta.

Käytöstä poistetut renkaat voi palauttaa maksutta kierrätettäväksi mihin tahansa Rengaskierrätyksen vastaanottopisteeseen.


Lähde: Suomen Rengaskierrätys Oy


Lue myös:

    Uusimmat