Rengasfirma pelkää: Talvirengaspakon lievennyksellä vakavia seurauksia

Talvirenkaiden tehtävänä on taata turvallisempi ajo, mutta niillä on vaikutusta myös teiden kuntoon.

VTT:n tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, miten tehokkaasti nasta- ja kitkarenkaat karhentavat tietä ja kuluttavat lumi- ja jääpolanteita. 

– Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi. Nämä tulokset vahvistavat norjalaisten liikenneturvallisuustutkijoiden aikaisemmin saamia tuloksia, kertoo tutkija Mikko Malmivuo Innomikko Oy:stä. 

– Nastarenkaat kuluttavat jäätä, mutta kuten hiekoitushiekkakin, ne ovat samalla myös osaltaan vaikuttamassa ilmanlaadun heikkenemiseen. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta nastarenkaat ovat kuitenkin paras vaihtoehto, Malmivuo jatkaa.

Kaikki talvirenkaat eivät sovellu Suomen talveen 

Vaikka tutkimustulokset ovat yksiselitteisiä, turvallisen talviajon tiellä on haasteita. Ensimmäinen niistä on ajoneuvokannan talvirenkaiden jääpidon heikkeneminen. Kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari Nokian Renkailta pitää ongelmaa paradoksaalisena. 

– Kaikki rengasvalmistajat kehittävät koko ajan aina vain parempia renkaita, mutta oikeat renkaat eivät välttämättä kohtaa oikeita käyttäjiä. Tähän on useita syitä, muun muassa rengaskategorioiden kasvava määrä, nettikauppa – erityisesti ulkomailta – sekä käytettyjen autojen maahantuonti, jossa ostaja saa usein talvirenkaat kaupan päälle, Sunnari sanoo. 

– Ongelmana on se, että kaikki talvirenkaina markkinoidut renkaat eivät sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Keskieurooppalaiseen talveen suunnitellut renkaat ovat aivan eri asia kuin pohjoismaiseen talveen suunnitellut renkaat, Sunnari jatkaa.

Talvirengaspakon lievennyksellä karuja seurauksia 

Toinen ongelma talviliikenteen turvallisuudessa on Nokian Renkaiden mukaan suunnitelma talvirengaspakon lieventämisestä. Toteutuessaan ensimmäisen julkisuuteen kerrotun mallin mukaan se tarkoittaisi sitä, että autoilijat saisivat itse päättää, milloin vaihtavat talvirenkaat autoonsa.  

Nokian Renkaiden teettämän talvirengaskyselyn mukaan jopa 32 prosenttia autoilevista ja talouden rengashankinnoista päättävistä suomalaisista vaihtaisi lakimuutoksen tullen talvirenkaat vasta, kun katsoisi itse tarvitsevansa niitä.

Kelimuutosten ennakointi on kuitenkin hankalaa, eikä renkaiden vaihtaminen välttämättä onnistu silloin, kun liukkaat kelit yllättävät syksyllä ja pitkin talvikautta.

17 prosenttia vastaajista hankkisi ympärivuotiseen ajoon sopivat renkaat, jotka eivät Nokian Renkaiden mukaan sovellu Suomen talveen. Pahimmillaan jäisillä teillä siis saatettaisiin liukastella renkailla, joiden pito on lähes kesärenkaiden tasolla.

Lue myös:

    Uusimmat