Oletko koskaan pannut merkille esimerkiksi naistenlehtiä selatessasi, millaiset naishahmot ovatkaan nyt muotia? Ovatko naiset itsenäisiä ja tuimia, vai kenties kilttejä ja viattomia?
Tiesitkö, että trendit muuttuvat myös taloussuhdanteiden mukana? Talouden nousukaudet ja laskukaudet vaikuttavat huomattavasti kulutukseen ja muotiin, kuten myös mainoksiin.
Kun yleisesti taloudessa menee hyvin, ilmapiiri on innostunut ja tulevaisuuteen suuntautunut. Silloin otetaan riskejä ja ollaan uskaliaita.
Taantuman aikaan yleinen ilmapiiri varovainen ja pelokas. Silloin haikaillaan menneitä ja ollaan turvallisuushakuisia. Tuotteetkin ovat nostalgisia, luonnonläheisiä, pehmeitä.
Tämä näkyy myös kauneusmainonnassa.
– Nousukautena itsekkäät, kovat dominat ja diivat ovat muotia. Meininki on muutoinkin kova-arvoista mainoksissa ja merkeissä. Hajuvesien nimiä ovat ”Poison”, ”Obsession” – meininki on hyvin ökymäistä, markkinointisemiootikko ja tutkija Vaula Norrena kertoo.










