Auton tuulilasiin jäävät pyyhintäraidat ärsyttävät mihin vuodenaikaan tahansa. Uudet sulat auttavat hetken, mutta pyyhkimien pitäminen huippukunnossa vaatii hieman vaivannäköä. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koosti vinkit, joilla valitset oikeanlaiset sulat.
Pyyhkimien sulat pitää vaihtaa melko usein, ja moni autoilija vaihtaa sulat itse. Yleistä on, että huonoilla sulilla yritetään sinnitellä aivan liian pitkään, kun järkevämpää olisi piipahtaa välittömästi kaupan hyllyn kautta. Muutaman kymmenen euron satsaus parantaa parantuneen näkyvyyden myötä merkittävästi liikenneturvallisuutta. Silmä hakeutuu automaattisesti pieneenkin häiriötekijään, jos tuulilasiin piirtyy huonosta sulasta ohut rantu.
Sulkia ostaessa on huomioitava muutama seikka. Käytössä on monia erilaisia pyyhkijänsulkien kiinnitysmekanismeja, joten sulka on valittava niin, että se on mahdollista kiinnittää pyyhkimen varteen.
Se, mikä mekanismi omasta autosta löytyy, ei ole itsestäänselvyys. Esimerkiksi BMW käyttää uusissa autoissaan neljää erilaista kiinnitystapaa, ja sulkavalmistaja Boschin tuoteluettelo tuntee kahdeksan erilaisella kiinnityksellä toteutettua pyyhkimen vartta.
Erilaiset kiinnitykset
Yleisin käytössä oleva kiinnitysmekanismi lienee niin sanottu koukkukiinnitys, mutta uusissa autoissa käytetään useammin jotakin muuta kiinnitystapaa.
Aasialaisvalmistajat tuntuvat luottavan yhä edelleen varsin yleisesti koukkukiinnitykseen, ja sitä käytetään yleisesti ainakin Hyundain, Kian, Mazdan, Mitsubishin, Subarun ja Toyotan uusissa autoissa. Vanhemmissa autoissa koukkukiinnitys on ollut käytössä monella merkillä.
