Pori Jazzin uusi pomo: Megatähtien aika päättymässä

Pori Jazzin pääkonsertti veti Kirjurinluodon Areenalle torstai-iltana liki 20 tuhatta ihmistä - mutta isoille jazzfestivaaleille on tulevaisuudessa vaikeaa löytää suurta yleisöä houkuttelevia maailmantähtiä. Torstain päätähti oli amerikkalaisen aikuispopin megabändi Toto, joka heitti Porissa ilmeisesti viimeisen keikkansa.

Pori Jazzin uusi taiteellinen johtaja Tuomas Kallio arvioi, että populaarimusiikki muuttumassa pienten yleisöjen bisnekseksi.

- Sitä on mietittävä jo nyt, löytyykö tällaiselle festivaalille sopivia suuren yleisön tähtiä joskus 10-20 vuoden päästä, pohtii Kallio.

- Jazzin puolella suuria nimiä ei ole ollut enää vuosiin, he ovat poistuneet tästä ajasta. Epäilen kovasti, synnyttääkö nykyinen pop-bisneskään enää vaikkapa Rolling Stonesin kaltaisia nimiä, jotka vetävät vuosikymmenien ajan jättiyleisöjä.

Kallio johtaa myös Helsinki Flow -festivaalia. Hänet tunnetaan postmodernin jazzin puristina - niinpä hän mietti jonkin aikaa, ottaako Porin suurfestivaalin johtaakseen sen jälkeen kun 43 vuotta taiteellisena johtajana toiminut Jyrki Kangas vetäytyi taustalle "senior advisoriksi".

Kotimaan huippusoittajat esiin

Asia ratkesi lopulta siihen, että Kallio otti mukaan muusikko Teppo Mäkysen laatimaan kotimaisen jazzin ohjelmistoa sekä jazz-toimittaja Markus Partasen hoitamaan ulkomaansuhteita.

- Ei täällä mikään ole mikään pahemmin pielessä, mutta kotimaisen jazzin näkyvyyttä ja asemaa haluamme kohentaa, miettii Teppo Mäkynen, Pori Jazzin monivuotinen soittaja - rumpalina mm. Five Corners Quintetissa.

Johtotroikka valitsi Pori Jazzin 2010 nuoreksi taiteilijaksi lahtelaisen vibrafonistin Panu Savolaisen, ikää 20 vuotta.

- Hän on hieno esimerkki siitä, miten Suomessa kasvaa koko ajan aivan loistavia soittajia, Mäkynen hymistelee tyytyväisenä.

Savolainen sai heti maistaa oppi-isiensä kyytiä. Hän nousi torstaina lauteille Bobby Hutcherson & Cedar Walton Quartetin kanssa - pääalavalla Areenassa.

Kompromissikakku on nieltävä

Kallio antoi hiukan nokkavia lausuntoja Kirjurinluodon Areenan massakonserteista vasta pari viikkoa sitten Suomen Kuvalehdssä. Kompromissien tekeminen ei ole helppoa 34-vuotiaalle miehelle, joka haluaisi vaalia modernia ja uutta luovaa musiikkia - oli se sitten jazzia tai jazzin ja konemusiikin miksausta.

Torstaina Kallio kuitenkin hymyili Areenalla uskomattoman trooppisessa helteessä rankkasateen jälkeen. Yleisöä oli penkit ja rinteet mustanaan, liki 20000.

- Täällähän on hieno meininki - ja täällähän soi luontevasti myös jazz (juuri silloin Hutcherson & Walton Quartet), Kallio tuumaili maisemasta.

Kiistämättä on totta, että jazzin soittaminen ei ole helppoa tällaisella näyttämöllä. Jazz on usein vähäeleistä ja akustista musiikkia, johon massiivinen äänentoisto ei sovi. Mutta Areenalla populaarit esiintyjät takaavat Porin talouden - tänä vuonna yleisö vaeltaa sinne erityisesti Toton(torstaina) ja John Fogertyn (perjantaina) takia.

Auttaako siis klubien tasokas jazzohjelmisto Kalliota nielemään Toton ja Fogertyn kaltaiset kompromissit?

- Tässä kakussa on useita kerroksia, erilaisia makupaloja ja värejä. Ei se ole mikään ongelma. Tärkeintä, että maut eivät riitelisi. Ja se on hienoa, että meillä löytyy uusia jazz-kykyjä. Tosi upeaa!

Teppo Mäkynen vastaa vähän suoremmin.

- Tykkään itse niin monenlaisesta musiikista, että ei minua haittaa vaikka rockbändi tulee jazzfestareille. Se vain on hyväksyttävä, että valtamedia suitsuttaa isoja tähtiä. Mutta pinnan alla tapahtuu paljon hyvää ja laadukasta. Kyllä osa yleisöstä löytää undergroundinkin. Tiedän tämän eikä tilanne mitenkään hermostuta.

Suuria muutoksia

Kallio selittää vielä hiukan Areena-"kritiikkiään". Hän muistuttaa, että äänilevyjen myynti on romahtanut, mutta keikkoja ja konserttiyleisöä riittää.

- Äänitetty musiikki kuolee pikkuhiljaa pois nykymuodossaan, levyinä. Keikkailu lisääntyy, hinnat nousevat ja kilpailu kovenee. Siirrämme Pori Jazzin jo ensi kesänä viikkoa aikaisemmaksi. Saamme helpommin tänne Euroopassa kiertäviä tähtiä.

- Mutta meidän pitää miettiä linjauksia vuosiksi eteenpäin. Minun nuoruudessani katsoimme 80-luvulla MTV:ta (Music Television) ja siellä olivat ne tähdet. Tällainen yhteiskulttuurin aika alkaa olla ohi.

Herkkuja - mutta koko kansalle

Pori Jazzin toimitusjohtaja Katja Leppäkoski ei hätkähdä uusien taidepomojen linjausten äärellä.

- Pori Jazzin elinehto on ollut vuosikymmenet se, että tietyillä suuntauksilla on aikansa - ja sitten pitää muuttua. Me olemme yhä yleisömittausten mukaan Suomen pidetyin kesätapahtuma.

- Meillä pitää olla Areenan kaltaista valtakulttuuria ja Ultra Music Clubin kaltaista freejazzin vastakulttuuria. Pori Jazz niin iso tapahtuma, että molempien tulee tänne mahtua, linjaa Leppäkoski.

Siis uusi johtotroikka ei voi ryhtyä gourmét-kauppiaiksi, jotka myyvät vain sellaisia taideherkkuja, joista itse tykkäävät?

- Totta kai se on juuri näin. Edelläkävijyyttä pitää olla - esittelemme uusiakin juttuja, mutta emmehän me tätä festivaalia itsellemme tee, vaan yleisölle!

Katso Kari Pyrhösen juttu Porista

Lue myös:

    Uusimmat