Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson vierailee toista kertaa Slushissa ja silminnähden nauttii tunnelmasta, jossa suomalaiset yritykset verkostoituvat ulkomaisten yritysten kanssa.
– Meillä on syntynyt kokonainen sukupolvi, joka uskaltaa tarttua tähän mahdollisuuteen ja joka uskaltaa tarttua puhelimeen tänään eikä huomenna, sanoo kansliapäällikkö Jari Gustafsson TEMistä.
Samaa rohkeutta ja riskinottokykyä Gustafsson toivoo muillekin yrityksille. Hän uskoo, että hulluiltakin kuulostaville ideoille on markkinoita maailmalla.
– Olen viettänyt viimeiset kuusi vuotta Itä-Aasiassa ja olen tottunut siihen, että maailma on täynnä mitä hulluimpia ajatuksia.
Äkkiseltään oudolta kuulostaa esimerkiksi idea viedä pimeästä Suomesta valoa maailmalle. Tamperelainen kasvihuonevalaistukseen erikostunut Netled on tällä tiellä, ensimmäistä kertaa Slushissa tapaamassa pääomasijoittajia, joilta saisi tukea vientiin.
– Kanadaan ja USA:han haluamme päästä, niille isoille markkinoille mukaan, sanoo Netledin toimitusjohtaja Niko Kivioja.
Gustafsson on törmännyt Netledin tarinaan Aasiassa ja eikä pidä valon vientiä lainkaan hassuna ideana.
– Maailma on täynnä hulluja ajatuksia, kysyntää riittää erilaisiin tarpeisiin ja tämä on siitä yksi osoitus.
Kasvit tykkäävät sinisestä valosta
Netled on kehittänyt kasvihuonevalaistusta jo vuosia. Yhtiön liikevaihdosta 90 prosenttia tulee kotimaasta ja kymmenen prosenttia viennistä. Tavoitteena on kääntää luvut toisin päin. Euroopassa vientiä on Englantiin, Belgiaan ja Sveitsiin sekä Aasiassa Japaniin.

