Pimeällä liikkuminen yhä vaarallisempaa

Pimeällä ja hämärässä sattuneissa liikenneonnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on lisääntynyt. Heijastin ei edelleenkään heilu tarpeeksi monen takinliepeessä.

Kolmen viime vuoden aikana pimeällä ja hämärässä tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien määrä on kasvanut. Päiväsaikaan tapahtuvat kevyen liikenteen onnettomuudet ovat sen sijaan vähentyneet.

Heijastin puuttuu

Liikenneturvan mukaan viime vuonna pimeällä taajamissa kuoli valaistuilla teillä 13 jalankulkijaa ja loukkaantui 224. Samoissa olosuhteissa taajaman ulkopuolella kuoli kuusi ja loukkaantui 12 jalankulkijaa. Silti vain alle puolet jalankulkijoista käyttää heijastinta. Tieliikennelain säädöksen mukaan jalankulkijan pitää yleensä käyttää heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessaan, myös taajamissa ja valaistuilla teillä.

- Heijastimen puuttumisesta ei voida jalankulkijaa rangaista, mutta jo riski siitä, että tulee päälleajetuksi, pitäisi olla tarpeeksi kova syy käyttää heijastinta, ylikomisario Jussi Kiiski Porvoon poliisista painottaa.

Polkupyörällä pimeässä liikuttaessa on lain mukaan pakko käyttää ajovaloja. Ilman valoja ajamisesta on säädetty rangaistukseksi huomautus, 20 euron rikesakko tai 2-4 päiväsakkoa.

Turvavarusteet tärkeitä

- Tavoitteena poliisilla ei ole suuret sakkomäärät vaan pyöräilijöiden ja varsinkin vanhempien, joilla on kouluun pyöräileviä lapsia, huomion kiinnittäminen turvallisuutta lisäävien varusteiden käyttöön, Jussi Kiiski sanoo.

Hänen mukaansa yhä harvemmalla pyöräilijällä on pyörässään valot. Koska tämän takia on tullut jatkuvasti ongelmia, Porvoossa poliisi jatkaa pyöräilijöiden valaisimien käytön valvontaa läpi koko pimeän vuodenajan.

Merkittävä osa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikennekuolemista ja loukkaantumisista tapahtuu pimeällä tai hämärässä. Kiisken mukaan pimeys kaksin- tai kolminkertaistaa kevyen liikenteen onnettomuuksien määrän maanteillä. Suomen liikenteessä kuolee vuosittain keskimäärin 50 jalankulkijaa. Näistä onnettomuuksista puolet tapahtuu pimeässä tai hämärässä. Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnan arvion mukaan puolet uhreista olisi pelastunut käyttämällä heijastinta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat