Perutun koronavuoden jälkeinen suksee Euroviisuissa on ollut Suomelle paljon suurempi juttu kuin Lordin voitto, kirjoittaa MTV Uutisten uutispäällikkö Jukka Auramies.
Euroviisuja 1980-luvulta lähtien aktiivisesti seuranneena voin vain hämmästellä: Mitä ihmettä Suomelle on tapahtunut?
Huilumies, Reggae OK, Nuku Pommiin, Hengaillaan, Sata Salamaa, Hullu yö, Yamma yamma, Bye Bye Baby, Takes 2 to Tango, Missä miehet ratsastaa…
Tässä vain osa Suomen takavuosien viisuklassikoista, joita maailmalla ei muista kukaan. Tuolloin Suomi lähti viisuihin suurin odotuksin ja palasi tyhjin käsin joutuen pitämään välillä huilivuosiakin surkean menestyksen takia.
Toiveita oli usein nostatettu lähettämällä kisoihin kappale, joka vähintäänkin haki vaikutteita edellisvuosien voittajista. Mutta pikkuveli itänaapurissa sai jäädä unholaan, kun Ruotsin hittitehdas puski viisuihin menestyjiä menestyjien perään.
UMK nousi pohjalta huipulle
Mutta nyt kaikki on kääntynyt päälaelleen. Suomi ei ole enää 2020-luvulla lähtenyt Euroviisuihin peesaamaan viisukliseitä vaan se on luonut ilmiöitä vuosi toisensa jälkeen. Ja ennen kaikkea – Suomi on aidosti ylpeä omasta erikoislaatuisuudestaan.
Muutoksen isoimpana katalyyttinä on ollut Uuden Musiikin Kilpailu (UMK), jonka maine oli pahasti vaakalaudalla 2019.
Lupaava konsepti oli tukahtunut, kun kansalaiset eivät saaneet äänestää Euroviisuihin artistia, vaan ainoastaan supertähdelle räätälöidyistä kappaleista. pääsi toki toteuttamaan ikiaikaisen viisuhaaveensa, mutta viisukansa ei ottanut häntä omakseen.