Vaarallisten aineiden ja esineiden raportoidut määrät Suomen lentoasemilla ovat kuitenkin olleet viime vuosina kasvussa.
Tilanteet, joissa lentokoneessa tehdään savuhavainto, ovat Suomessa harvinaisia, ilmenee liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.
Lentokoneiden savuhavaintoja on raportoitu Traficomille viime vuosina keskimäärin kymmenen kappaletta vuodessa. Useimmissa tapauksissa on havaittu savun hajua ohjaamossa tai matkustamossa mutta ei varsinaista tulipaloa.
Tällainen tapaus sattui keskiviikkona Helsinki-Vantaan lentokentällä. Finnairin matkustajakone jouduttiin evakuoimaan ohjaamossa olleen lievän savun takia. Finnairin mukaan savuaminen johtui viasta yhdessä lentokoneen omista tietokoneista.
Erityisasiantuntija Tapani Maukonen Traficomista muistaa viime vuosilta yhden tapauksen, jossa matkustajakoneessa syttyi varsinainen tulipalo.
– Vuonna 2017 kävi Helsinki-Vantaalla tilanne, jossa matkustajan kannettava tietokone syttyi palamaan Air Berlinin lennolla, Maukonen kertoo STT:lle.
Tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja, ja aineellisetkin vahingot jäivät vähäisiksi. Onnettomuustutkintakeskus otti tapauksen kuitenkin aikoinaan tutkittavaksi.
Tutkinta poiki yhden turvallisuussuosituksen. Lentoasemayhtiö Finaviaa kehotettiin sopimaan lentoyhtiöiden edustajien kanssa toimintatavat poikkeustilanteeseen, jossa matkustajat joudutaan poistamaan nopeasti lentokoneesta terminaaliin.
Myös lennoilla tupakoimisesta raportoitiin
Finnairin mukaan matkustajien elektronisista laitteista johtuvat vaaratilanteet eivät ole yleisiä.
