Pikaruokayrittäjiä tulokärjessä – tässä alan toinen, synkempi puoli

Suomen kovatuloisimpien joukosta löytyy useita pikaruoka-alalla rikastuneita ihmisiä.

Esimerkiksi 2,45 miljoonan euron pääomatulot vuonna 2013 tienasi Ceylan Güzel, joka teki omaisuutensa myymällä kebab-lihaa toimittavan yrityksensä.

Muita pikaruualla rikastuneita ovat muun muassa Toni Toijanaho, joka myi perustamansa Pizza-online-nettipalvelun vuonna 2012. Myös hampurilaisketju Hesburgerin perustaja Heikki Salmela ja Kotipizza-ketjun perustaja Rabbe Grönblom ovat pärjänneet pikaruualla.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi huomauttaa, että ihan hampurilaisia leipomalla miljoonat eivät helposti tilille tipahda.

– Kyllä nämä huipputulot liittyvät yritysten myymiseen. 

Pikaruoka-ala on myös tällä hetkellä erittäin kilpailtu. Suomeen on tullut kasvavia uusia ketjuja ja myös yksittäiset yrittäjät ovat perustaneet paljon nopeaan syömisen ravintoloita.

– Monelle yrittäjälle ravintola-alan kustannukset tulevat kuitenkin yllätyksenä. Toimialalla on suuret kiinteät kustannukset, vaikka asiakkaita ei olisikaan. Liikepaikan sijainti on erittäin tärkeä. Näitä ei nuori yrittäjä aina ymmärrä ja siitä johtuu se, että hyvin monet ravintolat ovat hyvin lyhytikäisiä, MaRa:n Lappi sanoo.

Kulut ja verot nousussa, kysyntä laskussa

Tällä hetkellä koko ravintola-ala on Lapin mukaan vaikeuksissa. Tulevaisuuskaan ei näytä kovin valoisalta.

– Kustannukset nousussa, kysyntä laskussa ja verot nousussa, se on huono yhtälö toimialalle, joka on hyvin työvoimavaltainen, Lappi tiivistää.

– Ostovoima supistuu ja hallitus on korottanut useita veroja. Se näkyy koko ravintola-alalla kysynnän hiipumisena, myös pikaruoka-alalla, joka yleensä pärjää tällaisessa taloustilanteessa. Ollaan hyvin lähellä nollakasvua verrattuna viime vuoteen, Lappi sanoo.

– Kansalaisten ostovoima on heikkenemässä ja erityisesti minua huolestuttaa se, että kuntaverojen korotukset ovat tulevaisuudessa edessä. Samanaikaisesti meillä on ollut erittäin voimakas raaka-aineiden kustannuskehitys.

Näin voit kuitenkin menestyä

Ravintola-alalla on kuitenkin myös hyvin monenlaisia menestyjiä - suuria ketjuja sekä yhden ravintolan omistajia.

– Pikaruokabisnes perustuu pitkälti siihen, että on saatava volyymia aikaiseksi, kun kate per myyty tuote on hyvin pieni. Muilla toimialoilla, jos on hyvin kysyntää, voidaan pienilläkin volyymeilla päästä hyviin tuloksiin. 

Lapin mukaan alalla on menossa tällä hetkellä useita erilaisia trendejä. Nopea syöminen on suosittua, ja erilaiset etniset ravintolat ovat saavuttaneet suosiota. 

Lapin mukaan hyvin tehty ruoka hyvällä liikepaikalla käy kaupaksi. Huippuravintoloilla voi kuitenkin olla hankalaa.

– Mitä enemmän käsityötä ja mitä korkeammat kustannukset ja hinnat, sitä vaikeampi on tässä tilanteessa pärjätä. Yritykset ja kansalaiset säästävät, ja myös venäläisten matkailijoiden määrän väheneminen osaltaan vaikuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat