Peugeotilla on pitkä historia kompaktien autojen nopeista versioista. Uusin lisäys on 308 GTi, joka tuo ranskalaiset tosissaan mukaan kilpailtuun luokkaan.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Alustasta
- Suorituskyvystä
Emme tykänneet
- Rengasmelusta
- Pienistä takatiloista
- Turhan nopeaksi välitetystä ohjauksesta
- Pikkutavaran säilystilan puutteesta
Hinta alkaen 41 936 €
Koeajoauto 43 691 €
Tehokkaat etuvetoiset sporttimallit ovat yleistyneet viime vuosina. Samalla perinteisen GTI-luokan autojen tehot ovat lähteneet varsin rajuun nousuun. Luokan ikoni Golf GTI onkin nykyään 220 hevosvoiman tehoillaan yksi maltillisimmista versioita, kun tehokkaimmat kilpailijat tarjoavat lähes 300 hevosvoiman lukemia.
Peugeot asettuu luokkansa keskimaastoon 270 hevosvoiman lukemalla. Euroopan markkinoilla on tarjolla myös 250 hevosvoimainen versio, mutta Suomeen tuodaan vain tehokkaampaa versiota. Voimanlähteenä toimii perustaltaan sama Peugeot Sportin säätämä 1,6-litrainen turbokone kuin 208 T16 R5 -ralliautossa. Iskutilavuudeltaan pienestä koneesta on otettu kiitettävän teholukeman lisäksi mainio 330 newtonmetrin vääntöä laajalla 1 900-5 000 kierroksen alueella, mistä kiitos kuuluu kaksikanavaiselle twin-scroll-ahtimelle. Ahdin hyödyntää parillisten ja parittomien sylinterien pakoimpullisit tehokkaammin, jolloin reagointia etenkin pienillä kierroksilla saadaan nopeammaksi. Voima välitetään eteenpäin kuusiportaisen manuaalivaihteiston ja torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon kautta.



