Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Peugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaan

Julkaistu 20.04.2016 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Peugeotilla on pitkä historia kompaktien autojen nopeista versioista. Uusin lisäys on 308 GTi, joka tuo ranskalaiset tosissaan mukaan kilpailtuun luokkaan.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Alustasta
  • Suorituskyvystä

Emme tykänneet

  • Rengasmelusta
  • Pienistä takatiloista
  • Turhan nopeaksi välitetystä ohjauksesta
  • Pikkutavaran säilystilan puutteesta

Hinta alkaen 41 936 €
Koeajoauto 43 691 €

Tehokkaat etuvetoiset sporttimallit ovat yleistyneet viime vuosina. Samalla perinteisen GTI-luokan autojen tehot ovat lähteneet varsin rajuun nousuun. Luokan ikoni Golf GTI onkin nykyään 220 hevosvoiman tehoillaan yksi maltillisimmista versioita, kun tehokkaimmat kilpailijat tarjoavat lähes 300 hevosvoiman lukemia.

Peugeot asettuu luokkansa keskimaastoon 270 hevosvoiman lukemalla. Euroopan markkinoilla on tarjolla myös 250 hevosvoimainen versio, mutta Suomeen tuodaan vain tehokkaampaa versiota. Voimanlähteenä toimii perustaltaan sama Peugeot Sportin säätämä 1,6-litrainen turbokone kuin 208 T16 R5 -ralliautossa. Iskutilavuudeltaan pienestä koneesta on otettu kiitettävän teholukeman lisäksi mainio 330 newtonmetrin vääntöä laajalla 1 900-5 000 kierroksen alueella, mistä kiitos kuuluu kaksikanavaiselle twin-scroll-ahtimelle. Ahdin hyödyntää parillisten ja parittomien sylinterien pakoimpullisit tehokkaammin, jolloin reagointia etenkin pienillä kierroksilla saadaan nopeammaksi. Voima välitetään eteenpäin kuusiportaisen manuaalivaihteiston ja torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon kautta.

Ulkonäöllisesti urheilullisuudesta viestivät helmasarja, 19-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat isot jarrusatulat ja takana helmaan integroidut kaksi pakoputken ulostuloa. Myös koeajoauton kaksivärimaalaus viittaa moottoriurheiluun. Kokonaisuudessaan ulkonäössä on sopivasti tuning-henkeä, joka ei kyllä välttämättä miellytä kaikkia.

Sisätiloissa ovat vastassa voimakkaasti muotoillut urheiluistuimet. Reisituki jää ensimmäisenä hieman vajaaksi, sillä penkistä ei löydy erillistä etulaidan korkeus- tai pituussäätöä. Urheilullisen ohjauspyörän ja muutamien GTi-logojen lisäksi auto ei juurikaan eroa muista 308-malleista.

Hinnaltaan Peugeot 308 GTi asettuu hyvin lähelle Golf GTI:tä. Yli 40 000 euroa kompaktista sportista on toki paljon rahaa, mutta samalla Peugeot tarjoaa kilpailijoita persoonallisemman ja luonteikkaamman vaihtoehdon luokassaan.

Galleria

MIKÄ Peugeotin haastaja suosittuun GTI-luokkaan.

KENELLE 308 GTi erottuu massasta nuorekkaalla ilmeellään ja tarjoaa mahdollisuuden nuoruusvuosien muisteluun.

AJETTAVUUS Peugeot Sport on ollut tiiviisti mukana 308 GTi:n alustan suunnittelussa ja sen kyllä huomaa. Auto on erittäin jämäkkä olematta turhan pintakova, eikä kyseessä ole nopeasti yleistynyt sähköisesti säädettävä alusta. Parhaimmillaan auto on mutkaisella kantatiellä, jolloin alusta pääsee oikeuksiinsa. Ohjaus on tarkka ja erittäin nopea. Jopa hieman turhan nopea, sillä nopeuden noustessa auto liikehtii pienimmistäkin tien epätasaisuuksista ja ratin liikkeistä terävästi sivusuunnassa.

SUORITUSKYKY Pelkän ajotuntuman perusteella konetta ei helposti uskoisi 1,6-litraiseksi, sen verran kepeästi se vetää jo hyvin alhaisilta kierroksilta. Meno jatkuu tasaisena yläkierroksille saakka ilman suurempia tehopiikkejä. Edestä löytyvä tasauspyörästön lukko toimii hienosti, eikä kuivalla alustalla sutimisesta tarvitse huolehtia. Vaihteensiirto on hyvä, mutta liikkeet voisivat olla vielä aavistuksen lyhyemmät ja täsmällisemmät. Suorituskyky on kokonaisuudessaan räväkkä ja ratin takana tulee hauska ajamisen fiilis.

TILAT Viisiovinen 308 ei ole luokkansa tilavimpia autoja. Kuljettajalla on kyllä hyvin tilaa, mutta minimalistisessa keskikonsolissa ei ole juurikaan paikkoja pikkutavaran säilyttämiselle. Takatilat ovat varsin tiiviit jo keskimittaiselle, mikä menee osittain massiivisten sportti-istuimien piikkiin. Tavaratila puolestaan on hyvän mallinen ja luokkansa kärkeä.

MALLISTO 308 GTi on luonnollisesti malliston kärkiversio. Sen alapuolelta löytyy sekä bensana että dieselinä saatava GT-nimellä kulkeva urheilullisesti varusteltu farmariversio. Perusmallistoon kuuluvat myös mielenkiintoiset kolmisylinteriset PureTech-turbomoottorit 110- ja 130-hevosvoimaisina versioina.

Peugeot 308 GTi
Moottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 200 kW (270 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 330 Nm / 1 900-5 000
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 253 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 617 mm
Omamassa 1 280 kg
Tavaratila 420-1 228 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin RajuKoeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukuaAudin oodi viisisylinterisyydelle – koeajossa Audi TT RSKoeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaKoeajossa hirmumoottorilla varustettu AMG-kaunotarKoeajo: Jaguar XF – ei mikään kotikissa
PeugeotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Peugeot
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 03.05.202316:12
    Autot

    KKV kehottaa tarjous-Peugeotien tilaajia "odottamaan tilanteen kehittymistä" – toivoo kuluttajilta väliaikatietoja

  • 21.04.202314:55
    Autot

    "Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"

  • 20.04.202315:56
    Autot

    Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa

  • 13.09.202213:53
    Sähköautot

    Eurooppalaisvalmistajalta täyssähköinen perhefarmari – kuluttaa vähemmän kuin Tesla Model 3