Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pakko on huono konsultti

Julkaistu 13.11.2015 16:24

MTV UUTISET

Työ- ja elinkeinoministeriö on monen veivauksen jälkeen lähettänyt pakkolakipaketin lausunnolle.

Hallitus tavoittelee paketilla viiden prosentin parannusta yritysten kilpailukykyyn. Parannus on tarkoitus tehdä työntekijän palvelusuhteen ehtoja heikentämällä. Työntekijäpuoli ei ole hyväksynyt eikä tule missään vaiheessa hyväksymään tätä pakettia ja siinä esitettyjä toimenpiteitä työntekijöiden työehtojen heikentämiseksi.

Lakipaketti on tekijänsä näköinen. Se kertoo selvästi, miten huonosti hallituspuolueet tuntevat työmarkkinajärjestelmää ja työelämäasioita yleensä. Paketti on juostu kasaan hätäillen. Toimenpiteiden kustannussäästöt perustuvat oletuksiin ja työllisyysvaikutukset ovat hämärän peitossa. Kokonaisuus on vähintään tulkinnanvarainen.

Harvoin on Suomessa nähty näin huonoa työelämään liittyvää lakivalmistelua. Syy ei varmasti ole valmistelevien virkamiesten vaan valmistelua ohjanneiden poukkoilevien poliitikkojen.

Pakkolait ovat uhka koko sopimusjärjestelmällemme ja kollektiiviselle neuvotteluoikeudelle. Lakiesitys sisältää runsaasti juridisia ja tulkinnallisia epäselvyyksiä ja on STTK:n käsityksen mukaan ristiriidassa perustuslain ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten kanssa.

Työmarkkinajärjestöjä on hätäisen lainvalmistelun yhteydessä ainoastaan kuultu, ei kuunneltu. Aidosta neuvottelusta tai yhteisestä valmistelusta ei ole ollut kyse eikä työmarkkinajärjestöjen asiantuntemus ole hallitusta kiinnostanut, vaikka sitä on tarjottu.

Pakkolakien valmistelussa on kokonaan unohtunut tasapuolisuus, kohtuus ja oikeudenmukaisuus. Heikennykset kohdistuvat ennen kaikkea pieni- ja keskipalkkaisiin naisvaltaisiin aloihin – ja aivan erityisesti julkisella sektorilla työskenteleviin naisiin. Palvelusuhteen heikennykset ja palkkaleikkaukset johtavat ostovoiman heikkenemiseen ja sen myötä aikanaan myös pienempiin eläkkeisiin.

Työmarkkinajärjestöt neuvottelevat parhaillaan vaihtoehtoisesta ratkaisusta, joka toteutuessaan päästäisi hallituksen pälkähästä, ja pakkolakipaketista voitaisiin luopua.  Sopimus sisältäisi jatkon voimassa olevalle työllisyys- ja kasvusopimukselle sekä esityksen vaihtoehtoisista toimista kilpailukyvyn parantamiseksi.

Työntekijäpuoli on nyt - siis jo vuotta ennen nykyisen sopimuksen päättymistä – tarjonnut työnantajalle vuoden 2017 palkankorotustasoksi nollaa ja vuoden 2018 osalta palkankorotusten määräytymistä uuden, myöhemmin valmisteltavan niin sanotun Suomen mallin pohjalta.

Vaihtoehtoisia, kustannuksia alentavia ja kilpailukykyä parantavia esityksiä en halua neuvottelujen ollessa kesken avata. Kukaan tuskin silti enää uskoo päästävän täyteen viiden prosentin tavoitteeseen, mutta hyvät mahdollisuudet on päästä yli puoleen siitä.

Tarjouksen luulisi kiinnostavan ennen kaikkea työnantajia, mutta myös maan hallitusta sen verran, että pilkunviilaaminen aikaisemmin asetettujen tavoiteprosenttien ympäriltä loppuisi.

Tarjous ei ole voimassa maailman tappiin asti. Liittojen tavoitevalmistelu ensi syksynä alkavaa liittokierrosta varten on jo täydessä vauhdissa. Jos se kierros käydään pakkolakien maailmassa, ei tarvitse olla Suuri Ennustaja, kun voi arvata kierroksen olevan vaikea ja raskas.

Järjestöjen tehtävä nyt on saada aikaan ratkaisu, jonka riittävyyden maan hallitus arvioi. Tällä hetkellä neuvotteluissa on myönteistä pöhinää ja uskon ratkaisuun. Yhteisymmärryksen löytäminen kestää vielä muutaman viikon, mutta uskon neuvottelutulokseen ennen kuin pysyvä lumipeite saapuu etelään.

Hallitus valmistelee näinä päivinä myös linjausta paikallisen sopimisien kehittämiseksi. Se tehdään selvitysmies Harri Hietalan selvityksen pohjalta.

Paikallista sopimista pitää kehittää osapuolten kesken työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa. Tämä on myös yksi vaihtoehto Hietalan selvityksessä.

Annan hallitukselle ilmaisen vinkin: paikallista sopimista voitaisiin edistää osana neuvoteltavaa laajaa työmarkkinaratkaisua. Näin vahvistettaisiin sopimisen edellytyksenä olevaa luottamusta työpaikoilla.

Paikallisen sopimisen lisääminen nykyisen sopimusjärjestelmän puitteissa on yksinkertaisinta toteuttaa niin, että toimialakohtaiset sopimusosapuolet sitoutuvat laajentamaan paikallisen sopimisen mahdollisuuksia alakohtaiset tarpeet huomioiden. Osapuolet voivat kehittää ja nykyaikaistaa paikallisen sopimisen menettelytapoja.

Paikallisen sopimisen kehittämisessä on pidettävä kiinni työehtosopimusten vähimmäistasosta. Järjestäytymättömien työnantajien paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lisättäessä on huolehdittava siitä, että heille tulee samat velvollisuudet kuin järjestäytyneille työnantajille.

Uskon, että hallituksen pikainen linjaus paikallisen sopimisen edistämisestä ensisijaisesti sopimusteitse nyt käytävien työmarkkinaneuvottelujen yhteydessä auttaisi neuvottelujen sujumista. Se myös loisi - mikäli mahdollista - nykyistä myönteisemmän neuvotteluilmapiirin.

Lisää aiheesta:

Valmisteilla tärkeä uudistus – nämä 8 kysymystä hallitus kysyy työmarkkinajärjestöiltäKuntatyönantajien Markku Jalonen kolumnissaan: Kunta-alan neuvotteluissa ei ole kyse vain palkoista – tulos ratkaisee onko meillä varaa niihin palveluihin, joita arvostammeSTTK:n Palolan kolumni: Ministeri Lindström – miten meni omasta mielestäsi?STTK:n Palola: Työmarkkinakierros täydessä vauhdissa – radiohiljaisuus ennakoi hyvääPalolan nettikolumni: Myllykirjeen viisausKarhu on ensin kaadettava, vasta sitten nyljettävä
Antti PalolaNettivierasMielipiteet

Tuoreimmat aiheesta

Antti Palola
  • 24.05.202219:04
    Työmarkkinat

    Jumissa olevan kunta-alan neuvottelujärjestelmä herättää jo epäuskoa – "Onko aika ajanut sen ohi?"

  • 11.06.202017:22
    Kolumni

    STTK:n Antti Palolan kolumni: Suomessa on notkea työmarkkinamalli – ilman sitä moni työntekijä olisi jo irtisanottu

  • 17.07.201908:31
    Työelämä

    "Parikymppinen nainen on synnytysriski, viisikymppinen törmää ikärasismiin" – STTK:n Palolasta yhteiskunnan naisasenteet ovat vinksallaan

  • 06.03.201915:05
    Mielipiteet

    STTK:n Antti Palolan kolumni: Näistä syistä useimmat EU:n nykyisistä ongelmista johtuvat – valitettavasti syyllistymme niihin myös Suomessa

  • 16.11.201811:59
    Mielipiteet

    Antti Palola kolumni: Verokeskustelua leimaa takertuminen lillukanvarsiin, vaikka todelliset haasteet ovat muualla