Lentoliikenteen päästöjä pyritään paikkaamaan uusiutuvalla lentopolttoaineella. Korkea hinta ja hidas tuotanto tuovat vielä alalle vaikeuksia, arvioi Norwegianin toimitusjohtaja.
Matkustajamäärät kasvavat samalla, kun päästöjä on hilattava alas. Halpalentoyhtiö Norwegian näkee ratkaisuna uusiutuvan polttoaineen. Akkukäyttöiset lentokoneet voidaan puolestaan unohtaa ainakin lähivuosikymmeniltä.
– Hyvä puoli uusiutuvassa lentopolttoaineessa on, sitten kun sitä saadaan tuotettua tarpeeksi globaalisti, että meillä on infrastruktuuri valmiina. Sitä voidaan jo tankata lentoasemilla suoraan siipeen, ja sekoittaa tavalliseen fossiiliseen polttoaineeseen, Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen kertoo MTV Uutisille.
EU vaatii kaksi prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta
EU:n alueella tankkaavia lentoyhtiöitä velvoitetaan jo sekoittamaan perinteiseen kerosiiniin kaksi prosenttia uusiutuvaa polttoainetta.
Vuonna 2050 uusiutuvan polttoaineen osuuden on oltava 70 prosenttia. Viiden vuoden päästä joukkoon on lisättävä myös synteettistä kuten sähköpolttoainetta.
Uusiutuvan polttoaineen hinta on kuitenkin moninkertainen tavalliseen kerosiiniin verrattuna. Karlsen peräänkuuluttaa kannustimia valtioilta ja EU:lta.
– Verotus voisi olla yksi tapa. Toinen voisi olla sopimukset, joissa EU tai valtiot kattavat osan hintojen erotuksesta, Karlsen listaa.
– Esimerkiksi Ruotsissa annetaan lainatakauksia yrityksille, jotka perustavat tuotantolaitoksia näille polttoaineille. Vaihtoehtoja on monia, hän jatkaa.
Suomessa tankataan uusiutuvaa polttoainetta kahdella lentokentällä
Uusiutuvaa polttoainetta tulee EU:n vaatimuksesta tankata lentokentillä, joiden kautta kulkee vuosittain vähintään 800 000 matkustajaa tai 100 000 tonnia tavaraliikennettä. Suomessa tämä tarkoittaa, että uusiutuvaa polttoainetta tankataan jo Helsinki-Vantaalla ja Rovaniemellä.
Myös Finavian tekniikka-, vastuullisuus- ja turvallisuusjohtaja Henri Hansson korostaa tarvetta lisätä tuotantovolyymejä uusiutuvalle energialle, jotta hintaa voidaan saada tuotua alas.
– Toimialalla marginaalit on hyvin pieniä ja polttoaineosuus siitä kustannusrakenteesta on merkittävä, Hansson sanoo.
Puhtaasta energiasta on Suomessa hyviä kokemuksia, ja Hansson näkee potentiaalia myös kotimaisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannossa.
– Kunhan saadaan vaan skaalattua se tuotanto riittävän suureksi, tästä varmaan voi syntyä sitten parhaimmassa tapauksessa vientituotteitakin, Hansson sanoo.