Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pääseekö halpalentoyhtiö kalliisiin ilmastotavoitteisiin? Norwegianin johtaja vastaa

1:55Pääseekö halpalentoyhtiö kalliisiin ilmastotavoitteisiin?Katso video: Lentoyhtiöiden matkustajamäärät kasvavat samalla, kun päästöjä on hilattava alas. Näin haasteeseen vastaa Norwegian.
Julkaistu 26.06.2025 08:15
Toimittajan kuva
Lala Ylitalo

lala.ylitalo@mtv.fi

Lentoliikenteen päästöjä pyritään paikkaamaan uusiutuvalla lentopolttoaineella. Korkea hinta ja hidas tuotanto tuovat vielä alalle vaikeuksia, arvioi Norwegianin toimitusjohtaja.

Matkustajamäärät kasvavat samalla, kun päästöjä on hilattava alas. Halpalentoyhtiö Norwegian näkee ratkaisuna uusiutuvan polttoaineen. Akkukäyttöiset lentokoneet voidaan puolestaan unohtaa ainakin lähivuosikymmeniltä. 

– Hyvä puoli uusiutuvassa lentopolttoaineessa on, sitten kun sitä saadaan tuotettua tarpeeksi globaalisti, että meillä on infrastruktuuri valmiina. Sitä voidaan jo tankata lentoasemilla suoraan siipeen, ja sekoittaa tavalliseen fossiiliseen polttoaineeseen, Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen kertoo MTV Uutisille.

EU vaatii kaksi prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta 

EU:n alueella tankkaavia lentoyhtiöitä velvoitetaan jo sekoittamaan perinteiseen kerosiiniin kaksi prosenttia uusiutuvaa polttoainetta. 

Vuonna 2050 uusiutuvan polttoaineen osuuden on oltava 70 prosenttia. Viiden vuoden päästä joukkoon on lisättävä myös synteettistä kuten sähköpolttoainetta.

OMA Uusiutuva lentopolttoaine grafiikka

Uusiutuvan polttoaineen hinta on kuitenkin moninkertainen tavalliseen kerosiiniin verrattuna. Karlsen peräänkuuluttaa kannustimia valtioilta ja EU:lta. 

– Verotus voisi olla yksi tapa. Toinen voisi olla sopimukset, joissa EU tai valtiot kattavat osan hintojen erotuksesta, Karlsen listaa.

– Esimerkiksi Ruotsissa annetaan lainatakauksia yrityksille, jotka perustavat tuotantolaitoksia näille polttoaineille. Vaihtoehtoja on monia, hän jatkaa. 

Suomessa tankataan uusiutuvaa polttoainetta kahdella lentokentällä

Uusiutuvaa polttoainetta tulee EU:n vaatimuksesta tankata lentokentillä, joiden kautta kulkee vuosittain vähintään 800 000 matkustajaa tai 100 000 tonnia tavaraliikennettä. Suomessa tämä tarkoittaa, että uusiutuvaa polttoainetta tankataan jo Helsinki-Vantaalla ja Rovaniemellä.

Myös Finavian tekniikka-, vastuullisuus- ja turvallisuusjohtaja Henri Hansson korostaa tarvetta lisätä tuotantovolyymejä uusiutuvalle energialle, jotta hintaa voidaan saada tuotua alas. 

– Toimialalla marginaalit on hyvin pieniä ja polttoaineosuus siitä kustannusrakenteesta on merkittävä, Hansson sanoo.

Puhtaasta energiasta on Suomessa hyviä kokemuksia, ja Hansson näkee potentiaalia myös kotimaisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannossa. 

– Kunhan saadaan vaan skaalattua se tuotanto riittävän suureksi, tästä varmaan voi syntyä sitten parhaimmassa tapauksessa vientituotteitakin, Hansson sanoo.

Lisää aiheesta:

Lentämisen ilmastokuormaa yritetään keventää: Atlantin voisi ylittää noin 6 500 ranskalaisannoksen jäterasvoillaUusia koneita, päästöhyvitettyjä lentolippuja ja biopolttoainetta – Finnair aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2025 mennessäLentovero toisi muutaman kympin lisän lipun hintaan – lentoliikenteessä Suomi on maailman toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja asukaslukuun nähden: "En syyllistäisi suomalaisia"Jätedieselistä tavoitellaan liikenteen päästöjen kitkijää – litrahinnaltaan kallis tuote saa kehuja, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelastetaLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Päästötön matkustajalentokone aloittaa koelennot jo vuonna 2020 – painavat akut tuovat sähkölennoille haasteensa: "Liian isoja toiveita ei kannata asettaa"
SuomiAreena2025LentoyhtiötYmpäristöMatkailuTalous

Tuoreimmat aiheesta

SuomiAreena2025
  • 25.7.15:02
    Perhe

    Suomessa syntyvyys on jo ultramatalaa – onko vika työelämässä?

  • 5.7.07:01
    Väkivaltarikokset

    Tilastot vetävät hiljaiseksi: Useampi kuin joka viides lapsi joutuu oman vanhempansa pahoinpitelemäksi

  • 1.7.08:01
    Väkivalta

    Nuorten väkivaltaa ja radikalisoitumista ehkäistään uudella keinolla

  • 1.7.05:10
    Huijaukset

    Rakkaushuijarit vihaavat Tuulaa, joka paljastaa heitä netissä: "Olen rikollisille ongelma"

  • 30.6.19:01
    Vaihdevuodet

    Harva nainen tietää tätä seikkaa hormoneistaan