Ott Tänak ja hänen taustajoukkonsa ovat käyttäneet koviakin konsteja, kun he ovat neuvotelleet virolaiskuljettajalle seuraavaa sopimusta rallin MM-sarjassa.
Tänak on rallin MM-sarjan tämän hetken kuumin kuljettaja. Toyota-tähti johtaa MM-sarjaa ennen kahta viimeistä osakilpailua. Hän on saavuttanut tällä kaudella kuusi osakilpailuvoittoa – tuplasti enemmän kuin MM-sarjassa toisena oleva Sebastien Ogier. Ja hän mitä todennäköisimmin starttaa puolustavana maailmanmestarina rallin MM-kauteen 2020.
Nopeutta Tänakilla on piisannut Toyotalla, mutta tuloissa mitattuna hän ei ole lähellä lajin tämän hetken palkkakuningasta Ogieria. Mutta seuraavina vuosina Tänakin pankkitilille kilahtaa selvästi isompi potti. Tähtikuljettajan asioita hoitava Markko Märtin on pitänyt siitä huolen neuvotteluissa.
Tänak kertoi alkukesästä, että hän haluaisi pistää nimensä seuraavaan sopimukseen jo ennen elokuista Suomen MM-rallia. "Jyskälästä" on vierähtänyt yli kaksi kuukautta, mutta Tänakin tulevaa osoitetta ei ole vieläkään julkistettu. Jämähtäneisiin neuvotteluihin ei ole yhtä yksittäistä syytä, mutta Tänakin leirin neuvottelutaktiikalla on osuutensa asiaan.
Markkina-arvo testissä
Toyota on himoinnut pitkään Tänakin nimeä jatkopaperiin, mutta kuljettajan markkina-arvoa on mitattu myös kilpailevissa tiimeissä. Se ei sinänsä ole mitenkään tavatonta – tähtistatuksella olevan kuljettajan kannattaa kuunnella tarjouksia muistakin tiimeistä.
Hyundai ja M-Sport Ford kävivät kesän aikana keskusteluja Tänakin kanssa. Näistä tiimeistä Hyundai oli varteenotettava kilpailija Toyotalle taistelussa Tänakista. Korealaisvalmistaja on kilpaillut valtavalla budjetilla MM-sarjassa, mutta rahalle ei ole tullut vastinetta menestyksen muodossa.

