Ostatko joululahjasi verkosta? Älä tule huijatuksi – tunnista nämä hälytysmerkit!

Verkosta ostettaessa on hyvä olla tarkkana etenkin uusien tuttavuuksien kanssa – jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä.  

Verkko-ostamisen suosio on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmenen aikana ja sen uskotaan myös lisääntyvän tulevaisuudessa. Suomalaisista noin kolmasosa uskoo säästävänsä rahaa tekemällä ostoksensa netissä, minkä lisäksi ostoskierroksen helppous houkuttaa. 

Koska verkko-ostaminen on yhä suositumpaa, myös verkkokauppoja syntyy kuin sieniä sateella. Nettikaupan perustaminen on helppoa eikä vaadi suurta pääomaa tai varastotilaa, minkä vuoksi yhä useampi aloittaa lisätulojen ansaitsemisen omalla kaupallaan. 

Myös yksityishenkilöt voivat myydä tavaraa erilaisilla huutokauppasivustoilla ja nettikirpputoreilla, joissa on myös valitettavan helppoa tulla huijatuksi – tyypillisimmillään asiakas maksaa tuotteesta, joka ei koskaan saavu tai on huomattavalla tavalla erilainen kuin mistä on sovittu. 

Suomalaiset luottavat tuttuun brändiin

Suomalaiset ostavat kuitenkin verrattain varovasti uusista verkkokaupoista ja Suomen suosituimpien verkkokauppojen lista pysyykin melko muuttumattomana vuodesta toiseen. 

Tilaa turvallisesti netistä:

  • Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä.
  • Miltä sivusto näyttää? Esimerkiksi runsaat kirjoitusvirheet ovat hälytysmerkki. 
  • Jos et ymmärrä toimitusehtoja, älä tee kauppoja. 
  • Selvitä etukäteen, onko asiakaspalveluun yhteystietoja, maksaako kuljetus, miten voit reklamoida ja miten maksettu kauppahinta mahdollisesti palautetaan.
  • Millaisia maksuvaihtoehtoja yritys tarjoaa? Vältä maksamista ennakkoon esimerkiksi pankkisiirrolla, sillä silloin huijauksen mahdollisuus on suurin. 
  • Älä myöskään luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi, jos et ole varma yrityksen turvallisuudesta. 
  • Kiinnitä huomiota maksutapahtuman suojaamiseen. Maksuympäristön turvallisuudesta kertoo esimerkiksi suljettu lukko tai ehjä avain selainsivusi alareunassa tai www-osoitteen http://-etuliitteen loppuun ilmestyvä s-kirjain (https://).
  • Tulosta itsellesi tilausvahvistus tai muu todistus tilauksestasi, sillä verkkosivuja on helppo muuttaa. 

Huomattavat alennukset ja suuret valikoimat kuitenkin houkuttelevat kokeilemaan myös uusia verkkokauppoja. Ulkomaisista nettikaupoista tilatessa ei kuitenkaan aina tiedä mitä saa, esimerkiksi elokuussa uutisoimme TwinkleDeals-nettikaupasta tilanneen Marian ikävistä kokemuksista.

Ennen tilauksen klikkaamista kannattaakin muistaa muutama asia. 

Silmäile aluksi sivusto läpi ja arvioi sen luotettavuutta: esimerkiksi runsaat kirjoitusvirheet ja liian hyvät tarjoukset ovat tärkeitä hälytysmerkkejä, joita ei kannata jättää huomiotta. Myös muiden asiakkaiden kokemuksia kannattaa lukea, sillä huonoa mainetta on vaikea piilotella netin hakukoneilta ja muutama pikahaku voikin paljastaa paljon. Muista kuitenkin kriittisyys etenkin keskustelupalstoilla: kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää, nimimerkin takana voi olla myös yrityksen edustaja. 

Älä maksa ennakkoon

Kun tilaat tuotetta, tutustu tarkasti maksu- ja lähetysehtoihin. Tärkeintä on välttää ennakkomaksuja ja välttää luottokortti- tai pankkitilitietojen antamista epäilyttäville sivustoille. 

Muista olla tarkkana myös tuotteen laadun kanssa: onko mukana käyttöohjeet ja miten tilauksen voi palauttaa? Esimerkiksi kosmetiikkaa ja ruokaa tilatessa on hyvä käydä läpi tuotteen ainesosalistausta: sisältääkö se allergisoivia ainesosia tai onko mukana varoitusmerkintöjä?

Suomeen tarjottavissa tuotteissa käyttöohjeiden on oltava suomeksi ja ruotsiksi. 

Mikäli et löydä selkeää tietoa tuotteista, niiden hinnoista, toimitusajoista ja mahdollisesta takuusta ja palautuskäytännöistä, on todennäköistä että kaupanteossa tulee esiintymään ongelmia. Voit myös tetata kaupan luotettavuutta lähettämällä viestiä asiakaspalveluun ja arvioimalla yrityksen antamaa vastausta. 

Joululahjoja verkosta? Näin vältät huijaukset 8:53

Lue myös:

    Uusimmat