Kuiva asvaltti huhuilee vaihtamaan kesärenkaisiin. Mutta ovatko viime suven kumit vielä käyttökunnossa? Ja mitä tulee muistaa uusia ostettaessa?
Renkaan käyttöikää on vaikea arvioida, sillä siihen vaikuttaa moni tekijä: säilytys, käyttö, kuormitus, nopeus, paine, ajotyyli ja sääolot. Uusien kesärenkaiden osto tulee ajankohtaiseksi kuitenkin viimeistään silloin, kun muutaman suven palvelleissa kumeissa on selviä vaurioita tai renkaat ovat liian kuluneet.
– Kesärenkaiden kulutuspinnan lakisääteinen vähimmäissyvyys on 1,6 mm. Kulutuspinnan syvyyden voi tarkistaa laittamalla kahden euron kolikon pääuraan. Jos kolikon hopeareunus näkyy uran reunan yli, rengas on liian kulunut, opastaa rengasasiantuntija Mika Ahlstedt Vianorilta.
Laadukkaissa renkaissa on myös kulumisvaroitin, joka näyttää numeroin kuinka monta milliä uransyvyyttä on jäljellä. Kun pisarasymboli on kulunut pois, on aika vaihtaa uudet kesärenkaat.
– Loppuun asti renkaita ei kannata ajaa, vaan ne on hyvä uusia, kun kulutuspintaa on jäljellä 4 millimetriä. Liian kuluneilla renkailla kasvaa vesiliirron riski. Myös jarrutusmatka pitenee ja auto lähtee helpommin sivuluisuun, Ahlstedt jatkaa.
Vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät. On myös hyvä muistaa, että jos rengas kuluu epätasaisesti vain joko sisä- tai ulko-olkapäältä, jokin on vialla. Usein olkapääalueen epänormaali kuluminen on merkki liian alhaisesta rengaspaineesta, vääristä ohjauskulmista tai kuluneista iskunvaimentimista.
Koolla on väliä
Rengaskaupoille lähdettäessä kannattaa miettiä, millaiseen käyttöön renkaat tulevat. Ajetaanko niillä päivittäin vai harvemmin ja millä tyylillä? Myös sitä voi pohtia, arvostaako renkaissa enemmän esimerkiksi hyvää vesikelin pitoa, hiljaisuutta vai edullisuutta. Hinta ja laatu kun kulkevat renkaissa käsi kädessä. Laadukas rengas kestää pidempään, kuluttaa polttoainetta vähemmän ja on turvallisempi valinta mm. märkäpidon osalta.
