Onko suomalainen myymiskulttuuri muuttunut? Asiantuntija vastaa!

Kaupoista on lähestulkoon mahdotonta poistua ilman, että myyjä olisi käynyt vinkkaamassa heidän uusimmista tarjouksistaan. Koti-osio selvitti, kuinka suomalainen osto- ja myyntikulttuuri on muuttunut.

Muutos suomalaisessa myymiskulttuurissa on selkeästi käynnissä. Hankenin yliopistotutkija Johanna Gummerus paljastaa, mistä asiassa on varsinaisesti kyse. Asiakaspalvelu on nykyään aktiivisempaan kuin aiemmin.

– Se johtuu osittain siitä, että kaupat on käsittänyt sen, että ihmiset ovat siirtyneet nettiin ostoksille. Hyvällä palvelulla halutaan antaa jotain extraa, Gummerus kertoo.

Tutkijan mukaan suomalaiset kuluttajat osaavat nykyään myös vaatia parempaa palvelua.

– Kuluttajat ovat vaativampia. Ajatellaan, että maailmalla voi saada todella henkilökohtaista palvelua.

Muutos ei kuitenkaan johdu ainoastaan siitä, että halutaan yhtä iloista palvelua kuin mitä muualla maailmalla on saatettu saada. Ihmisistä on tullut myös helpommin lähestyttäviä.

– Suomalaiset muuttuvat. Meistä on tulossa kansainvälisempiä ja nykyään ei enää hätkähdetä, jos myyjä tulee auttamaan, Gummerus toteaa.

Kuluttajien rinnalla myös myyjät ovat muuttuneet. Kaupat haluavat saada myyjälle maksamastaan palkasta enemmän vastinetta.

– Myyjän rooli on muuttunut. He eivät enää odota kassan takana, sillä se ei ole hyödyllistä ajankäyttöä. Käsitteet ovat siirtyneet myyjästä asiakaspalvelijaksi, tutkija paljastaa.

Lähditkö ostamaan vain farkkuja? Lähtikö mukaan kuitenkin myös yhteen sopiva paita tai kengät? Yliopistotutkijan mukaan kaupoissa hyödynnetään kahta eri keinoa, joiden takia tämä on nykyään hyvinkin yleistä.

– Kaupoissa on ymmärretty cross-selling ja upselling. Cross-sellingissä yritetään tehdä lisämyyntiä tarjoamalla hanskojen ostajalle myös pipoa. Upselling tarkoittaa taas sitä, että keskihintaista tuotetta vilkuilevalle asiakkaalle tarjotaan kalliimpaa tuotetta, Gummerus lataa.

Nykyään myyjiltä saa iloista palvelua, mikä on tietenkin hyvin positiivinen muutos. Ajoittain kuitenkin saattaa tuntua siltä, että aina olisi olemassa parempi ja kalliimpi tuote kuin mitä itse on juuri katsonut.

Lue lisää:

Ira Juvonen, ira.juvonen@mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat