Mietojen alle kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien kokonaismyynnin arvioidaan tänä vuonna jopa kaksin- tai kolminkertaistuvan viinien tultua ruokakauppoihin, sanoo Kesko.
Keskon osto-ja myyntijohtaja Aki Erkkilä toteaa MTV Uutisten haastattelussa ensimmäisen viikon myyntien ylittäneen K-ryhmässä heidän odotuksensa. Tämän perusteella Kesko arvioi alle 8-prosenttisten juomien kokonaismarkkinan kasvavan Suomessa peräti 50 miljoonaan euroon vuodessa.
– Meidän odotuksemme oli, että tämä markkina kaksin- tai kolminkertaistuisi lyhyellä aikavälillä. Ja siihen nähden tämä ensimmäinen viikko, mihin olimme suunnitelmat rakentaneet, onnistui odotuksia suurempana, sanoo Erkkilä.
Lue myös: Alkoholin myynnissä rajuja eroja – katso tilanne omalla alueellasi
Erkkilän mukaan K-ryhmän kaupoista myytiin ennakko-odotusten mukaisesti eniten valko- ja kuohuviinejä.
– Viikonpäiväjakauma oli pieni yllätys. Myös sunnuntaina käytiin kauppaa näillä tuotteilla, ja viikonlopun vaikutus oli yli 50 prosenttia myynnistä.
Erkkilä arvioi, että Alkossa myytävien perinteisten viinien ostajat siirtyvät ostamaan mietoja viinejä päivittäistavarakaupasta.
– Siirtymä tulee perinteisten viinien puolelta mietoihin viineihin eikä keskioluesta kohti näitä miedompia viinejä, lisää Erkkilä.

