Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Numerot palaavat peruskoululaisten todistuksiin – uusilla kriteereillä yhtenäistetään arviointia

9:33Onko opiskelijoiden välivuosi ongelma?Katso video: Marraskuussa Huomenta Suomessa keskusteltiin, onko opiskelijoiden välivuosi ongelma.
Julkaistu 11.02.2020 05:52

MTV UUTISET – STT

Peruskoulun oppilaiden arviointi uudistuu elokuussa käyttöön otettavilla opetussuunnitelmatarkennuksilla ja myöhemmin arviointikriteereillä.

Katso video: Marraskuussa Huomenta Suomessa keskusteltiin, onko opiskelijoiden välivuosi ongelma.

Uusilla kriteereillä halutaan päästä eroon tilanteesta, jossa oppilaat ovat samantasoisella osaamisella saaneet erilaisia arvosanoja eri kouluissa.

– Tästä on useita tutkimustuloksia ja olemme saaneet tästä runsaasti palautetta, perustelee opetusneuvos Erja Vitikka.

Vitikan mukaan vuoden 2014 opetusohjelmalinjaukset ja kriteerit eivät olleet riittävän yksiselitteisiä, minkä vuoksi osaamista on nyt arvioitu eri kouluissa ja eri puolilla maata eri tavalla.

Arvioinnin mahdolliset ongelmat tulevat selvimmin esiin toisen asteen koulutukseen pyrittäessä: kun arvioinnin taso heittelee, ei oppilas ehkä pääsekään haluamaansa opiskelupaikkaan, vaikka on aikaisemman arvioinnin perusteella näin luullut.

– Klassinen esimerkki voisi olla niin sanotut armovitoset. Huomataan, ettei oppilaalla ole oikein osaamisestaan mitään näyttöjä, mutta luokallekaan ei voi jättää, eikä tukea oppimiseen ole riittävästi tarjota. Opettaja jää puun ja kuoren väliin, selvittää arvioinnin uudistamistyössä mukana ollut Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) kehittämispäällikkö Jaakko Salo.

Lue myös: Korkeakoulujen pääsykokeet mullistuvat: Toukokuu tuo monille tiedon, että on päntännyt kirjakaupalla täysin turhaan

Salon mukaan ratkaisu tähän on selkeä kriteeristö sille, mitä esimerkiksi vitosen saadakseen tulee osata.

– Jääkö porukkaa nyt sitten tulevaisuudessa paljon enemmän luokalle? Näin ei pitäisi käydä, vaan tukea sitä tarvitseville oppilaille on saatava lisää, Salo täydentää.

Salon toiveelle on kaikupohjaa muun muassa nykyisessä hallitusohjelmassa, jossa perusopetuksen tukeen on luvattu lisää panostusta.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

52751263Peruskoulun oppilaiden arviointi uudistuu elokuussa käyttöön otettavilla opetussuunnitelmatarkennuksilla ja myöhemmin arviointikriteereillä. Kuva: Lehtikuva.Lehtikuva

Numerot palaavat takaisin

Opetushallituksen tekemän kyselyn mukaan valtaosassa kunnista (87 %) osaamista alettiin arvioida kaikille tutuilla numeroarvosanoilla neljännellä luokalla.

Joissakin kouluissa oppilaat ja huoltajat ovat saaneet kuitenkin nähtäväkseen ensimmäiset numerot vasta seitsemännellä luokalla.

– Uusien linjausten myötä oppilas saa realistisen kuvan osaamisestaan ajoissa. Eli siis vältetään sellainen tilanne, jossa oppilas on toistuvasti saanut arvioita, joissa hänen sanotaan edistyneen valtavasti, mutta kahdeksannella luokalla huomataan, että numero ei vastaakaan oletuksia, Vitikka sanoo.

Elokuussa voimaan tulevan muutoksen jälkeen oppilaan numeroarviointia aikaistetaan niin, että kaikki koulut aloittavat sen neljännellä luokalla.

Ensimmäisellä, toisella ja kolmannella luokalla opetuksen järjestäjä päättää, annetaanko arvio numeroina vai sanallisena. Opettaja voi aina halutessaan täydentää numeroarviointia sanallisella arviolla.

Nykyisin Opetushallitus on määritellyt, mitä oppilaan on missäkin aineessa osattava, jotta päättötodistuksessa komeilee arvosanana kasi.

Kuluvan vuoden aikana Opetushallitus määrittele vastaavat kriteerit myös arvosanoille viisi, seitsemän ja yhdeksän. Myöhemmin on tarkoitus tehdä vastaavat kriteerit myös kuudennen luokan päätteeksi tapahtuvaan arviointiin, mutta tälle työlle ei ole vielä tarkempaa aikataulua.

Koulu halutaan pitää tasa-arvoisena

Suomalainen peruskoulu on kansainvälisissä vertailuissa menestynyt loistavasti. Tämä on näkynyt myös siinä, että eri koulujen väliset erot ovat olleet kansainvälisesti tarkasteltuina pienet.

Ongelmat arvioinnin yhdenmukaisuudessa voivat kuitenkin horjuttaa tätä tulosta nopeastikin, mikä on näkynyt siinä, että aluehallintovirastoon tehtyjen valitusten määrä oppilaiden arvioinnista on ollut kasvussa.

– Jos arviointikriteerit eivät ole riittävän selvät, vaarana on niiden skaalautuminen oppilasjoukon mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että keskimäärin etevämmässä ryhmässä kriteerit tiukkenevat ja heikommassa ryhmässä väljenevät, Salo muistuttaa.

Uusien linjausten mukaan opettajan tulee arvioida vain sitä, mitä opetussuunnitelmassa on asetettu oppiaineiden tavoitteiksi. Arviointi ei saa esimerkiksi kohdistua oppilaan persoonaan tai temperamenttiin.

– Jos arviointi perustuu kunnan paikallisiin tulkintoihin ja opettajien erilaisiin tulkintoihin, ei se voi olla yhdenvertaista. Nyt saadaan selkeät sävelet kunnille ja toivottavasti toimivat sekä helppokäyttöiset arviointikriteerit opettajille.

Lisää aiheesta:

Vain joka kuudes kuutosluokkainen osaa äidinkieltä hyvin – "Äärimmäisen huolestuttavaa""Jos tähtioppilas päätyy lukioon, jossain on mokattu" – näin toimii peruskoulujen yksilöllistäminenErityisopettaja kutsuu peruskoulun "tähtioppilaskäytäntöjä" villiksi länneksi – jo lähes 10 prosenttia tarvitsee erityistä tukeaSuomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä Numerot pitävät pintansa sanallisten arvioiden rinnalla – perusopetuksen asiantuntijasta numeroillakin paikkansaMoni ala-aste hylännyt numerotodistukset – muutos jakaa vanhempia: "Huoltajat ovat ottaneet yhteyttä"
KouluNuoretKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koulu
  • ma14:35
    Poliisi

    Poliisi epäilee: Alle 15-vuotias oppilas pahoinpiteli opettajan törkeästi Nakkilassa

  • 29.10.16:38
    Uhkaukset

    Poliisi selvitti uhkatilanteen Varkaudessa: Kyse "suunsoitosta"

  • 17.10.18:39
    Kiusaaminen

    "Keulamummo" satuttanut lapsia vuosia Kuopiossa – tytön äiti: "Aika turvattomalle tuntuu"

  • 15.10.15:47
    Uskonnot

    Elämänkatsomustieto ja islam entistä suositumpaa peruskoulussa

  • 15.10.08:42
    Utsjoki

    Utsjoella on koulu jollaista ei ole missään muualla Suomessa