Peruskoulun oppilaiden arviointi uudistuu elokuussa käyttöön otettavilla opetussuunnitelmatarkennuksilla ja myöhemmin arviointikriteereillä.
Katso video: Marraskuussa Huomenta Suomessa keskusteltiin, onko opiskelijoiden välivuosi ongelma.
Uusilla kriteereillä halutaan päästä eroon tilanteesta, jossa oppilaat ovat samantasoisella osaamisella saaneet erilaisia arvosanoja eri kouluissa.
– Tästä on useita tutkimustuloksia ja olemme saaneet tästä runsaasti palautetta, perustelee opetusneuvos Erja Vitikka.
Vitikan mukaan vuoden 2014 opetusohjelmalinjaukset ja kriteerit eivät olleet riittävän yksiselitteisiä, minkä vuoksi osaamista on nyt arvioitu eri kouluissa ja eri puolilla maata eri tavalla.
Arvioinnin mahdolliset ongelmat tulevat selvimmin esiin toisen asteen koulutukseen pyrittäessä: kun arvioinnin taso heittelee, ei oppilas ehkä pääsekään haluamaansa opiskelupaikkaan, vaikka on aikaisemman arvioinnin perusteella näin luullut.
– Klassinen esimerkki voisi olla niin sanotut armovitoset. Huomataan, ettei oppilaalla ole oikein osaamisestaan mitään näyttöjä, mutta luokallekaan ei voi jättää, eikä tukea oppimiseen ole riittävästi tarjota. Opettaja jää puun ja kuoren väliin, selvittää arvioinnin uudistamistyössä mukana ollut Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) kehittämispäällikkö Jaakko Salo.
