Nokian siirtymäkausi mietityttää analyytikkoja

Nokian ja Microsoftin yhteistyön siirtymäkausi mietityttää analyytikkoja.

- En usko, että (Stephen) Elop tarjoaa sijoittajille läheskään tarpeeksi. Tämä on iso strateginen askel, mutta he eivät sano mitään kululeikkauksista tai aseta tulostavoitteita, Swedbankin Jari Honko suomii.

- Lisäksi Nokia pyytää odottamaan vuoden tai kaksi ennen kuin uusi strategia kantaa hedelmää. Se ei riitä sijoittajille, Honko arvioi.

Nordean Sami Sarkamies on samaa mieltä.

- Siirtymäkausi pelottaa. Miten vanhoja tuotteita pystytään myymään, kun ilmassa on epävarmuutta niiden tulevasta huollosta ja palveluista? Tämä on kipeästi kaivattu muutos, mutta siirtymäkauden vaikutus myyntiin ja kannattavuuteen on kielteinen.

- Tämä on rohkea veto näin isolta yhtiöltä. Vanhasta strategiasta ei ole jäljellä mitään, Sarkamies sanoo.

- Elop on ilmeisesti nähnyt, että on tehtävä merkittävä strateginen muutos. Kahdesta vaihtoehdosta, Googlesta ja Microsoftista sitten arvioitiin Microsoft paremmaksi. Nyt älypuhelinmarkkinoilla on kolme vahvaa toimijaa, sanoo Nordean analyytikko Martti Larjo.

Miten Microsoftin ja Nokian naimakauppa onnistuu?

- Tässä on kaksi valtavilla resursseilla varustettua yhtiötä. Jos ne allokoidaan (kohdennetaan) hyvin ja yhtiöt saavuttavat saman ketteryyden kuin Apple ja Google, mahdollisuudet ovat melko hyvät, Front Capitalin Jussi Hyöty sanoo.

Redeyen Greger Johansson on epäilevämpi.

- Olen epäileväinen sen suhteen, että yhdistetään kaksi isoa yhtiötä, jotka eivät ole olleet kovin menestyksekkäitä ja sitten toivotaan että jotain mahtavaa saadaan aikaan, Johansson sanoo.

Larjon mukaan Nokialle on nyt elintärkeää, että ensimmäinen Windows-puhelin saadaan mahdollisimman nopeasti ulos.

- Ajankohdasta yhtiö ei tänään luvannut vielä mitään. Jääkin kysymysmerkiksi, saadaanko puhelin vielä tänä vuonna ulos, vai siirtyykö julkaisu ensi vuoden puolelle.

(MTV3 - STT - Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat