Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä ovat F1-kauden kiehtovimmat mutkat

Span legendaarinen Eau Rouge -mutka.
Span legendaarinen Eau Rouge -mutka.Getty
Julkaistu 10.03.2014 10:31(Päivitetty 10.03.2014 10:41)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

MTV Sportin F1-tiimin jäsenet listasivat omasta mielestään hienoimmat paikat F1-sarjan radoilla.

Ossi Oikarinen, F1-tekniikan asiantuntija:

Eau Rouge, Spa
- Vaikka se ajetaan melkein täysillä tällä hetkellä, niin se on hieno paikka.

Suzukan S-mutkat
- Se on vaikea paikka auton säätämisen kannalta. Suzuka on kuljettajan rata, jossa on reunat lähellä.

Toni Vilander, F1-asiantuntija:

Span Eau Rouge ja Blanchimont
- Tunne on huikea, kun Eau Rougessa kaasu pysyy pohjassa ja vehkeet nipussa. Siinä on vaaramomenttia ja rollercoaster-meininkiä. Blanchimont on tosi nopea vasuri. Se on myös huikea. Tullaan radan ulkoreunasta ja vedetään kaasu pohjassa käyttäen koko rata. Niissä auton ominaisuudet ja aerodynamiikka antaa huikean fiiliksen.

Monacon uima-allasosio
- Pelkästään glamourin takia. Kun laittaa F1-auton sinne ja katselee ympärilleen, niin ollaan niin erilaisessa ympäristössä.

Mika Salo, F1-asiantuntija:

Sepangin radan mutkat 5-6
- Tosi nopeat vitosvaihteella peräkkäin ajettavat mutkat.

Shanghain radan viimeinen mutka
- Se on haastava. Tullaan tosi kovaa oikealta ja heti pitää ohjata vasemmalle, että saa oikein linjan.

Suzukan ykkössektori
- Pitää olla rytmi kohdallaan. Jos menee ensimmäinen mutka pieleen, niin menee koko sektori pieleen, koska sitten on koko ajan poissa ajolinjalta. Ykkösmutka on heti tärkeä.

Sasha Ikonen, F1-lähetysten tuottaja:

Eau Rouge
- Legendaarisin paikka on Eau Rouge, jossa on perinteisesti otettu äijästä mittaa, vaikkei siinä nykyään olekaan enää aivan sitä samaa. Spa on ylipäätään ratana hieno.

Monacon La Rascasse
- Formulan ajamiseen se on tietysti typerä paikka, mutta tule mieleen siitä erikoisuudesta, kun Schumi aikoinaan parkkeerasi siihen.

Austinin radan ensimmäinen mutka
- Siinä tulee hyvin ohituksia. Se on toimiva paikka näillä uusilla radoilla. Se mutka on vielä vähän sokea.

Oskari Saari, F1-selostaja:

Eau Rouge
- Vaikkei siinä kovinkaan paljon nykyään tapahdu, niin Eau Rouge on legendaarinen paikka.

Suzukan 130R
- Kovavauhtinen, hieno mutka, jossa testataan, kuka on kuka.

Interlagosin 1. ja 2. mutka
- Vaikuttavan näköinen paikka paikanpäältä katsottuna, kun se pudottaa niin paljon alaspäin.

Montako voittoa Kimi ajaa? Yltääkö Bottas palkinnoille?

Voittaako Vettel yhtään kisaa?

MTV Sportin asiantuntijat: Kärjessä Hamilton, Rosberg ja Räikkönen

Lisää aiheesta:

Ikonisen F1-radan sokea piste vaati taas uuden uhrin – Mika Salo kertoo, mikä tekee paikasta hengenvaarallisen: "Voimat ovat hirveät"Pitääkö hurja väite F1:n uutuuskisasta paikkansa? Ossi Oikarinen: "Ei ehkä niskat poikki, mutta…"Legendaarisen mutkan arvaamattomuus ja uudet rataratkaisut kuolonkolarin katalyytteinä – Niki Juusela: "Tässä on FIA:lla iso mietinnän paikka"F1-kuskit täynnä riemua paluusta Saksaan – "Olut on hyvää ja himoitsen aina schnitzeliä"Kimi Räikkönen kaipaisi hiekka-ansoja radalle: vinkkaa tarkkailemaan Ranskan kolmossektoriaRäikkönen muistaa Bakun opetuksen: ”Viimeksi kärjessä oli odottamattomia tiimejä”