Mainos

Näin päästökohu vaikuttaa autonomistajiin – asiantuntija vastaa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoi tiistaina, että Volkswagenin päästöskandaali saattaa koskea kymmeniätuhansia autoja Suomessa. Kysyimme asiantuntijoilta, mitä vaikutuksia sillä voi olla.

Mitä autonomistajien pitäisi nyt tehdä?
Ei mitään, Trafista neuvotaan.
– Maahantuojalta tulee kyllä aikanaan tieto korjaustarpeesta jokaiselle autoilijalle kotiin, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro.
Korjauksen suorittaa tyypillisesti automerkin virallinen huolto- tai jälleenmyyjäorganisaatio.

Koituuko takaisinvedosta kustannuksia autoilijoille? 
Se riippunee siitä, kuinka pitkään auto on korjattavana. Se taas riippuu siitä, kuinka suuria töitä tarvitaan: riittääkö, että autoon ladataan uusi ohjelmisto, vai pitääkö autoon vaihtaa osia tai laitteita. Tästä saadaan lisätietoa viimeistään ensi viikolla, kun Volkswagenin pitää ilmoittaa Saksan hallitukselle, mitä se aikoo tehdä ongelman ratkaisemiseksi.
Trafin mukaan muutos- ja korjaustyöt ovat autoilijalle maksuttomia. Laki ei kuitenkaan velvoita antamaan autoilijalle sijaisautoa korjauksen ajaksi, vaikka usein näin tehdäänkin, kerrotaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Vaikuttavatko muutos- tai korjaustyöt auton toimintaan tai käyttökustannuksiin? 
On arvioitu, että ne voivat kasvattaa auton polttoaineenkulutusta. Wall Street Journalin mukaan se voisi nousta jopa seitsemän prosenttia ajettaessa korkeilla nopeuksilla.
Nykytiedoilla kohulla ei pitäisi olla verovaikutuksia suomalaisautoilijoille. Trafin mukaan huijausohjelmistolla ei ole vaikutettu hiilidioksidipäästöihin, jotka Suomessa ohjaavat auto- ja ajoneuvoverotusta.
Skandaali voi vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon. Yhdysvalloissa käytettyjen Volkswagen-autojen myyntihintojen kerrotaan pudonneen jo kymmeniä prosentteja.

Voivatko autoilijat vaatia korvauksia Volkswagenilta? 
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tätä voidaan arvioida vasta kun selviää, kuinka suuri huijausohjelman aiheuttaman ongelman merkitys on.
– Kuluttajasuojalakiin perustuvia hyvityskeinoja ovat hinnanalennus, korvaus, korjaus ja kaupanpurku. Jos esimerkiksi polttoaineenkulutus merkittävästi kasvaisi, voisi hinnanalennus tulla kysymykseen. Kaupanpurkuun tarvittaisiin perusteeksi oikeastaan se, ettei autoa saada kuntoon lainkaan, kertoo viraston asianajaja Jari Suurla.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.