Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin lentoturmasta selviää parhaiten – yllättävä tilasto paljastaa, että on todennäköisempää selviytyä kuin kuolla lento-onnettomuudessa

0:53Järkyttyneet omaiset kokoontuivat lentokentälle – Indonesian turmakoneessa 189 matkustajaa
Julkaistu 29.10.2018 18:39
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Uutinen Indonesian lento-onnettomuudesta on herättänyt julkisuudessa keskustelua lentoturvallisuudesta. Lento-onnettomuuksien karmaisevuudesta huolimatta ne ovat edelleen tilastollisesti todella harvinaisia.

Video: Järkyttyneet omaiset kokoontuivat lentokentälle – Indonesian turmakoneessa 189 matkustajaa

Lentoturmia ajatellessa tulee usein ensimmäisenä mieleen, ettei niistä selviytyminen ole mahdollista.

Asiantuntijat kuitenkin kertovat, että lentoturmasta selviytyminen on tilastollisesti jopa menehtymistä todennäköisempää.

BBC uutisoi, että Yhdysvaltain kansallinen liikennelautakunta teki vuosien 1983–1999 lentoliikenneonnettomuuksista raportin, jonka mukaan yli 95 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksien osallisista selvisi onnettomuudesta hengissä.

Vakavampien onnettomuuksien kohdalla selviytymisprosentti oli 55.

Mahdollisuudet selviytymiseen nojaavat vahvasti eri onnettomuuden tekijöihin, esimerkiksi onko koneessa tulipaloa, missä korkeudessa onnettomuus tapahtuu ja erityisesti missä.

Kolme päätekijää vaikuttavat selviytymismahdollisuuksiin

Euroopan liikenneturvallisuusvirasto selvitti vuoden 1996 tutkimuksessa, että 90 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksista oli sellaisia, joista oli teknisesti mahdollista selviytyä.

Asiantuntijoiden mukaan lentoturvallisuus on kahden vuosikymmenen aikana kehittynyt vielä entisestään ja kuolettavia onnettomuuksia on yhä vähemmän.

Lentoliikennejärjestön entinen johtaja Tom Farrier kertoo, että matkustajan mahdollisuudet selviytyä lento-onnettomuudesta riippuvat kolmesta päätekijästä.

Näitä ovat koneeseen kohdistunut iskuvoima, koneen kestävyys ja onnettomuuspaikka. 

Auttaako mereen laskeutuminen?

Turvallisuuden kannalta on yhdentekevää, laskeutuuko kone mereen vai maalle.

Lentokouluttajana toimiva Adrian Gjertsen kertoo, että onnettomuuksissa vaikuttavat enemmän pelastusviranomaisten mahdollisuudet päästä onnettomuuspaikalle.

– Esimerkiksi Hudsonjokeen laskeutuneen koneen tapauksessa pelastusviranomaiset pääsivät paikalle todella nopeasti ja kukaan ei menehtynyt. Mutta keskellä merta jo pelkästään matkustajien saaminen takaisin maalle on ongelmallista, Gjertsen kertoo.

– Ei ole väliä tapahtuuko onnettomuus Saharassa vai keskellä Atlanttia, sillä kummassakaan paikassa ei ole pelastusviranomaisia lähettyvillä.

Onko lentokoneen takaosa turvallisempi?

Internet on täynnä ohjeita lento-onnettomuuksista selviytymiseen.

Ihmisiä kehotetaan esimerkiksi käyttämään aina turvavöitään, laittamaan päälleen ei-palavia vaatteita ja laskemaan lähimpään hätäuloskäyntiin olevien penkkirivien määrä.

Joidenkin mukaan lentokoneen turvallisin osa olisi sen takaosa. Gjertsenin mukaan asiat eivät kuitenkaan aina ole näin musta-valkoisia.

– Yksi ongelmallinen käyttäytymistapa on, että ihmisillä on suuri halu kerätä poistuessaan matkalaukkujansa ja henkilökohtaisia tavaroitansa mukaan.

– Jos jokin menee vikaan, on tärkeintä vain poistua koneesta mahdollisimman nopeasti, hän toteaa.

Lisää aiheesta:

Istuinpaikka 11A: Näin asiantuntija arvioi ihmepelastumista Intian lentoturmassaAsiantuntija kertoo, missä piilee suurin syy lentoturmiinRuotsin turmakone tuskin ehti edes sadan metrin korkeuteen – asiantuntija vertasi tapausta Jämijärven onnettomuuteenIlmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömänLentokone syöksyi maahan Meksikossa: Jäljelle jäi vain savuava hylky, mutta kaikki 103 matkustajaa jäivät henkiin – tämä selittää uskomatonta selviytymistä16 asiaa, joita et tiennyt lentomatkustamisesta
Lento-onnettomuudetIndonesiaLentoyhtiötLentokoneetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • to19:38
    Lentokoneet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ti11:45
    Jämijärven turma

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • ma20:27
    Lentokoneet

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 24.10.16:18
    Pelastuslaitos

    Vesitaso on tehnyt pakkolaskun Salossa

  • 20.10.07:32
    Lentokoneet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa