Uutinen Indonesian lento-onnettomuudesta on herättänyt julkisuudessa keskustelua lentoturvallisuudesta. Lento-onnettomuuksien karmaisevuudesta huolimatta ne ovat edelleen tilastollisesti todella harvinaisia.
Video: Järkyttyneet omaiset kokoontuivat lentokentälle – Indonesian turmakoneessa 189 matkustajaa
Lentoturmia ajatellessa tulee usein ensimmäisenä mieleen, ettei niistä selviytyminen ole mahdollista.
Asiantuntijat kuitenkin kertovat, että lentoturmasta selviytyminen on tilastollisesti jopa menehtymistä todennäköisempää.
BBC uutisoi, että Yhdysvaltain kansallinen liikennelautakunta teki vuosien 1983–1999 lentoliikenneonnettomuuksista raportin, jonka mukaan yli 95 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksien osallisista selvisi onnettomuudesta hengissä.
Vakavampien onnettomuuksien kohdalla selviytymisprosentti oli 55.
Mahdollisuudet selviytymiseen nojaavat vahvasti eri onnettomuuden tekijöihin, esimerkiksi onko koneessa tulipaloa, missä korkeudessa onnettomuus tapahtuu ja erityisesti missä.
Kolme päätekijää vaikuttavat selviytymismahdollisuuksiin
Euroopan liikenneturvallisuusvirasto selvitti vuoden 1996 tutkimuksessa, että 90 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksista oli sellaisia, joista oli teknisesti mahdollista selviytyä.
Asiantuntijoiden mukaan lentoturvallisuus on kahden vuosikymmenen aikana kehittynyt vielä entisestään ja kuolettavia onnettomuuksia on yhä vähemmän.
Lentoliikennejärjestön entinen johtaja Tom Farrier kertoo, että matkustajan mahdollisuudet selviytyä lento-onnettomuudesta riippuvat kolmesta päätekijästä.
Näitä ovat koneeseen kohdistunut iskuvoima, koneen kestävyys ja onnettomuuspaikka.
Auttaako mereen laskeutuminen?
Turvallisuuden kannalta on yhdentekevää, laskeutuuko kone mereen vai maalle.
Lentokouluttajana toimiva Adrian Gjertsen kertoo, että onnettomuuksissa vaikuttavat enemmän pelastusviranomaisten mahdollisuudet päästä onnettomuuspaikalle.

