Mainos

Muutama yritys dominoi meikkipussiasi – tiesitkö, että nämä kosmetiikkabrändit kuuluvat samalle yritykselle?

Oman luottobrändin löytäminen kosmetiikkatiskien viidakossa voi olla haastavaa. Olisitko arvannut, että moni brändi kuuluukin samalla yritykselle?

Kosmetiikkaa kulutetaan talouden ja trendien vaihteluista huolimatta. Kosmetiikkaa ostetaan täydellisten tuotekuvien houkuttelemana, suosikkibloggaajan suosittelemana ja itsensä hemmottelun takia. 

Vaikka iso yritys omistaakin useita brändejä, ovat brändit kuitenkin löytäneet kohdeyleisönsä. Brändien imago onkin tärkeä markkinointikikka. Esimerkiksi L’Oréalin omistaman Yves Saint Laurentin ei tarvitse kilpailla nuorten kuluttajien kiinnostuksesta, sillä sama yritys omistaa myös nuoremmille suunnatun Maybellinen.

Kosmetiikassa oletetaan tavallisesti, että laatu maksaa. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Viimeisimmät laboratorion tuotokset lanseerataan sekä kalliimpien että halvempien merkkien alla – vain muutaman vuoden jäljessä.

Kosmetiikkayritysten verkosto laaja

Procter & Gamble omistaa suuren markkinaosan naisten hygieniatuotteita myyvistä brändeistä – Alldays, Always ja Tampax ovat kaikki saman yrityksen omistuksessa.

L’Oréalin omistamien brändien lista on huima. Yrityksen omistuksessa on laaja kattaus sekä halvempia merkkejä että selektiivistä kosmetiikka. Nimikkomerkkinsä L’Oréal Paris’n lisäksi yrityksen alla ovat esimerkiksi meikeistään tunnettu Maybelline, ihonhoitotuotteita valmistava Garnier ja kynsilakkoja tehtaileva Essie.

Selektiivistä kosmetiikkaa löytyy kattavasti muun muassa Lancômelta ja Yves Saint Laurentilta sekä ihonhoitoon keskittyvältä Biothermilta.

Lisäksi eettiseen ja ekologiseen kosmetiikkaan erikoistunut The Body Shop on L’Oréalin omistuksessa. The Body Shop on tunnetusti eläinkokeita vastustava ja reilua kauppaa tukeva brändi.

Suurten kosmetiikkayritysten liikevaihto vuonna 2014

Procter & Gamble 

83,06 miljardia $ (noin 75,80 miljardia €)

Johnson & Johnson74,33 miljoonaa $ (noin 67,88 miljardia €)
Unilever48,43 miljardia €
L’Oréal22,53 miljardia $ (noin 20,58 miljardia €)
Estée Lauder 10,97 miljardia $ (noin 10,02 miljardia €)
Beiersdorf6,29 miljoonaa €

Estée Lauder vastaa Bobbi Brownin, Cliniquen ja MACin meikeistä nimikkomerkkinsä lisäksi. Nämä brändit erottuvat toisistaan jo selvemmin kohderyhmiensä takia. MAC on nuorten suosiossa, mutta myös ammattilaisten ylistämä brändi. Clinique, Estée Lauder ja Bobbi Brown ovat ylellisempiä merkkejä, joita suosivat vanhemmat kuluttajat.

Unilever vastaa isosta osasta päivittäistavarakauppojen ja markettien kemikaaliosastojen tuotteista – Axe, Rexona, Dove, TRESemmé, Vaseline, Sunsilk ja Pepsodent kuuluvat kaikki Unileverille.

Suomalaisille tutut Nivea, Labello ja Eucerin ovat puolestaan isojen yrityksen rinnalla pienen yhtiön eli Beiersdorfin omistuksessa. Esimerkiksi Suomessa myytävät Labello-huulivoiteet tunnetaan yhdysvaltalaisilla markkinoilla Nivean huulivoiteina.

Johnson & Johnson omistaa Natusanin, aurinkovoiteistaan tutun Piz Buinin, Neutrogenan ja Rogainen.

 

Grafiikka: Annika Syvälähde

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.