Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muutama yritys dominoi meikkipussiasi – tiesitkö, että nämä kosmetiikkabrändit kuuluvat samalle yritykselle?

Lehtikuva
Julkaistu 26.03.2015 19:02

Outi Karilahti

outi.karilahti@mtv.fi

Oman luottobrändin löytäminen kosmetiikkatiskien viidakossa voi olla haastavaa. Olisitko arvannut, että moni brändi kuuluukin samalla yritykselle?

Kosmetiikkaa kulutetaan talouden ja trendien vaihteluista huolimatta. Kosmetiikkaa ostetaan täydellisten tuotekuvien houkuttelemana, suosikkibloggaajan suosittelemana ja itsensä hemmottelun takia. 

Vaikka iso yritys omistaakin useita brändejä, ovat brändit kuitenkin löytäneet kohdeyleisönsä. Brändien imago onkin tärkeä markkinointikikka. Esimerkiksi L’Oréalin omistaman Yves Saint Laurentin ei tarvitse kilpailla nuorten kuluttajien kiinnostuksesta, sillä sama yritys omistaa myös nuoremmille suunnatun Maybellinen.

Kosmetiikassa oletetaan tavallisesti, että laatu maksaa. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Viimeisimmät laboratorion tuotokset lanseerataan sekä kalliimpien että halvempien merkkien alla – vain muutaman vuoden jäljessä.

Kosmetiikkayritysten verkosto laaja

Procter & Gamble omistaa suuren markkinaosan naisten hygieniatuotteita myyvistä brändeistä – Alldays, Always ja Tampax ovat kaikki saman yrityksen omistuksessa.

L’Oréalin omistamien brändien lista on huima. Yrityksen omistuksessa on laaja kattaus sekä halvempia merkkejä että selektiivistä kosmetiikka. Nimikkomerkkinsä L’Oréal Paris’n lisäksi yrityksen alla ovat esimerkiksi meikeistään tunnettu Maybelline, ihonhoitotuotteita valmistava Garnier ja kynsilakkoja tehtaileva Essie.

Selektiivistä kosmetiikkaa löytyy kattavasti muun muassa Lancômelta ja Yves Saint Laurentilta sekä ihonhoitoon keskittyvältä Biothermilta.

Lisäksi eettiseen ja ekologiseen kosmetiikkaan erikoistunut The Body Shop on L’Oréalin omistuksessa. The Body Shop on tunnetusti eläinkokeita vastustava ja reilua kauppaa tukeva brändi.

Suurten kosmetiikkayritysten liikevaihto vuonna 2014

Procter & Gamble 

83,06 miljardia $ (noin 75,80 miljardia €)

Johnson & Johnson74,33 miljoonaa $ (noin 67,88 miljardia €)
Unilever48,43 miljardia €
L’Oréal22,53 miljardia $ (noin 20,58 miljardia €)
Estée Lauder 10,97 miljardia $ (noin 10,02 miljardia €)
Beiersdorf6,29 miljoonaa €

Estée Lauder vastaa Bobbi Brownin, Cliniquen ja MACin meikeistä nimikkomerkkinsä lisäksi. Nämä brändit erottuvat toisistaan jo selvemmin kohderyhmiensä takia. MAC on nuorten suosiossa, mutta myös ammattilaisten ylistämä brändi. Clinique, Estée Lauder ja Bobbi Brown ovat ylellisempiä merkkejä, joita suosivat vanhemmat kuluttajat.

Unilever vastaa isosta osasta päivittäistavarakauppojen ja markettien kemikaaliosastojen tuotteista – Axe, Rexona, Dove, TRESemmé, Vaseline, Sunsilk ja Pepsodent kuuluvat kaikki Unileverille.

Suomalaisille tutut Nivea, Labello ja Eucerin ovat puolestaan isojen yrityksen rinnalla pienen yhtiön eli Beiersdorfin omistuksessa. Esimerkiksi Suomessa myytävät Labello-huulivoiteet tunnetaan yhdysvaltalaisilla markkinoilla Nivean huulivoiteina.

Johnson & Johnson omistaa Natusanin, aurinkovoiteistaan tutun Piz Buinin, Neutrogenan ja Rogainen.

Grafiikka: Annika Syvälähde

Lisää aiheesta:

Somessa kuohuu: Suomessakin myytävän hiusöljyn väitetään aiheuttavan hiustenlähtöä, mutta onko väitteissä perää?Mitä ihmettä? Luksusmerkki myy vauvoille tarkoitettua tuoksua – hinta yli 200 euroaMonen odottama Rihannan Fenty Beauty rantautui vihdoinkin Suomeen – myös näillä julkkiksilla on meikkibrändiPäihittääkö Nivean halpisrasva kalliit anti age -tuotteet? Kosmetologi kohudokumentin väitteistä: "En pitäisi millään tavalla luotettavana"Laitoitko kasarilla Pikkumustaa kainaloon? Näihin retrodödöihin liittyy monenlaisia nuoruusmuistoja: "Tuotteiden markkinointi oli värikästä ja rohkeaa"Kosmetiikkajoulukalenterit ovat huippusuosittu ilmiö, mutta ovatko ne hintansa arvoisia? Avasimme ja testasimme – tätä luukkujen sisältä löytyi
Kauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kauneus ja tyyli
  • 19.10.06:35
    Kynsienhoito

    Kynsiteknikko Tippe ei koskaan tekisi näin omille kynsilleen: "Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää"

  • 16.10.06:30
    Tutkimustulokset

    VTT tutki: Ihon vanhenemisen saa kuriin keittiöstä tutulla yrtillä

  • 10.10.19:45
    Tatuoinnit

    Auto-onnettomuudessa halvaantunut Kacia halusi tatuoinnin – tatuointitaiteilija: "Ei tästä tule mitään"

  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 8.10.16:32
    Hiukset

    Limun juonnista paljastui uusi mahdollinen haittapuoli