Oman luottobrändin löytäminen kosmetiikkatiskien viidakossa voi olla haastavaa. Olisitko arvannut, että moni brändi kuuluukin samalla yritykselle?
Kosmetiikkaa kulutetaan talouden ja trendien vaihteluista huolimatta. Kosmetiikkaa ostetaan täydellisten tuotekuvien houkuttelemana, suosikkibloggaajan suosittelemana ja itsensä hemmottelun takia.
Vaikka iso yritys omistaakin useita brändejä, ovat brändit kuitenkin löytäneet kohdeyleisönsä. Brändien imago onkin tärkeä markkinointikikka. Esimerkiksi L’Oréalin omistaman Yves Saint Laurentin ei tarvitse kilpailla nuorten kuluttajien kiinnostuksesta, sillä sama yritys omistaa myös nuoremmille suunnatun Maybellinen.
Kosmetiikassa oletetaan tavallisesti, että laatu maksaa. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Viimeisimmät laboratorion tuotokset lanseerataan sekä kalliimpien että halvempien merkkien alla – vain muutaman vuoden jäljessä.
Kosmetiikkayritysten verkosto laaja
Procter & Gamble omistaa suuren markkinaosan naisten hygieniatuotteita myyvistä brändeistä – Alldays, Always ja Tampax ovat kaikki saman yrityksen omistuksessa.
L’Oréalin omistamien brändien lista on huima. Yrityksen omistuksessa on laaja kattaus sekä halvempia merkkejä että selektiivistä kosmetiikka. Nimikkomerkkinsä L’Oréal Paris’n lisäksi yrityksen alla ovat esimerkiksi meikeistään tunnettu Maybelline, ihonhoitotuotteita valmistava Garnier ja kynsilakkoja tehtaileva Essie.
Selektiivistä kosmetiikkaa löytyy kattavasti muun muassa Lancômelta ja Yves Saint Laurentilta sekä ihonhoitoon keskittyvältä Biothermilta.
