Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muista turvaväli myös pysähtyessäsi

Lehtikuva
Julkaistu 04.01.2016 05:41

MTV LIFESTYLE

Riittävän turvavälin pitäminen on yksi tärkeimmistä turvallisen ajamisen elementeistä.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että turvaväliä on syytä pitää myös silloin, kun auto ei liiku?

– Jos jono seisoo, pyri pysähtymään niin, että näet edessä olevan auton takarenkaat sekä vähän tien pintaa, ohjeistaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Turvaväli saattaa pelastaa vahingoilta, mikäli edellä oleva auto pääsee vahingossa valumaan taaksepäin. Edelleenkään kaikissa autoissa ei ole mäkilähtöavustinta tai mäki ei ole riittävän jyrkkä sen aktivoitumiseksi.

– Erityisesti vähemmän ajavat kuljettajat kokevat mäkilähdön haasteelliseksi ja jännittävät sitä. Tämä jännitys ei ainakaan lievene, jos aivan takapuskurissa on toinen auto, Vesalainen toteaa.

Turvaväli eteen pysähtyneeseen autoon saattaa mahdollistaa myös ”pakenemisen” sivulle tilanteessa, jossa takaa tuleva meinaa ajaa perään tehtyään havainnointi- tai arviointivirheen. Näin peräänajolta tai jopa ketjukolarilta saatetaan välttyä.

– Ennen ”pakenemista” on kuitenkin syytä varmistaa, että se voi tapahtua muuta liikennettä vaarantamatta, Vesalainen muistuttaa.

Vaikka nykyaikaiset autot ovat entistä ympäristöystävällisempiä, tulee niidenkin pakoputkesta päästöjä. Jos pysähdyt aivan edellä ajavan perään, imee lämmityslaite tämän pakokaasut oman autosi sisätiloihin.

– Turvavälin ansiosta sinun ja matkustajiesi on helpompi hengittää, Vesalainen naurahtaa.

Lisää aiheesta:

"On syytä harkita tarkasti" – autoilija, näin ohitat talvikelillä turvallisesti!Autoilija, osaatko jo? Ammattilainen kertoo, miten turvaväli kannattaa määritellä erilaisilla nopeuksilla ajettaessaSähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatusTalvinen emämoka voi olla kohtalokas – hillitse ohjausliikkeesi näissä tilanteissa: "Tapahtuu lähes ajatuksen voimalla"Kuuluuko autolla peruuttaa peileistä katsoen vai päätä kääntäen?Välillä on väliä – tiedätkö, mikä on riittävä etäisyys edelläajavaan?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä