Muista nämä, jos aiot kuljettaa venettä trailerilla – erityisesti yksi asia on parempi yli- kuin aliarvioida

Näin toimii peräkärryavustin 3:16
Joihinkin uusiin autoihin on saatavissa peräkärryavustin, joka helpottaa peräkärryn hallintaa peruutettaessa. Katso videolta, miten kuljettaja hallitsee kärryä sivupeilien säätönappeja käyttämällä.

Veneenlaskusesonki on alkamassa ja moni vesille aikova puurtaa jo paattinsa kimpussa. Ennen vesillelaskua pitää suunnitella ennakkoon veneen turvallinen kuljettaminen trailerilla. Poikkeustilan aikana huviveneilyä pyydetään välttämään.

Veneilykausi on kelien puolesta alkamassa, mutta koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila voi muuttaa monien suunnitelmia. Rajavartiolaitos ja meripelastajat pyytävät nyt välttämään huviveneilyä. Veneellä liikkuminen voi aiheuttaa meripelastustehtäviä, jotka vievät resursseja ja aiheuttavat altistumistilanteita.

Mikäli kuitenkin suunnittelee veneen kuljettamista trailerilla, on selvitettävä etukäteen vetoauton sallittu perävaunumassa, trailerin omamassa, kantavuus ja jarrut sekä veneen kokonaispaino. Vain näin toimimalla saa selville, riittääkö trailerin kantavuus veneen sekä varusteiden painolle ja saako trailerin sekä veneen kytkeä vetoautoon. Syytä on myös tarkistaa, oikeuttaako ajokortti kuljettamaan venetraileria.

– Ennakoivalla toiminnalla säästää aikaa ja vaivaa sekä välttää tapaturmia ja muita ongelmia. Kannattaakin miettiä nämä asiat sekä hankkia asialliset varusteet jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Yleissääntö on se, että tavallisella B-kortilla saa kuljettaa sellaista yhdistelmää, jonka kokonaismassa on maksimissaan 3 500 kiloa. Kokonaismassaltaan 750 kg trailerin saa kuitenkin liittää henkilö- ja pakettiauton perään vain, kun auton vetomassat sen sallivat, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Tarkista trailerin kunto ja valitse nopeus olosuhteiden mukaan

Trailerin kunto ja rengaspaineet on tarkistettava ennen veneen kiinnittämistä. Lisäksi on varmistettava, että trailerissa toimivat valot ja vilkut. Veneen sitomiseen tulee käyttää ainoastaan hyväkuntoisia ja -laatuisia sidontaliinoja. Sidonnan tulee estää veneen liikkuminen kaikkiin suuntiin mahdollisessa törmäystilanteessa.

– Sidontaliinojen kesto kannattaa ylimitoittaa veneen painoon nähden, ei missään nimessä aliarvioida. Lisäksi kannattaa miettiä kuormaliinan kiinnittäminen niin, ettei se pääse löystymään tai vahingoittamaan venettä. Sidonnan kireys pitää tarkistaa, kun on jo jonkin matkaa ajanut, Heiskanen neuvoo.

Kesäkuun alussa voimaantuleva uusi tieliikennelaki tuo muutoksen myös venetrailerin kuljettamiseen. Henkilö- tai pakettiauton sekä tähän kytketyn, luokittelumassaltaan enintään 750-kiloisen venetrailerin muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus on kesäkuun alusta alkaen alkaen 100 kilometriä tunnissa kahdeksankympin sijaan.

– Pitää silti muistaa, että nopeusrajoitus ei ole sama asia kuin suositusnopeus. Keli, muu liikenne, kuljettajan kokemus ja muut olosuhteet vaikuttavat sopivimman nopeuden valintaan. On huomioitava, että nopeuden kasvaessa riskitkin kasvavat. Siksi trailerin kuntoon sekä veneen sitomiseen on syytä kiinnittää entistäkin enemmän huomiota. Liikenteessä kuljettaja vastaa ajoneuvoyhdistelmänsä turvallisuudesta, Heiskanen muistuttaa.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat