Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MTV pääsi harvinaisen 115-vuotiaan höyrylaivan kyytiin – 75-asteiseen konehuoneeseen pidetään yhteyttä sähköttämällä

8:08MTV harvinaisen ja entisöidyn höyrylaivan kyydissä – saunamaiseen konehuoneeseen otetaan yhteys sähköttämälläKatso, miten upeasta aluksesta on kyse.
Julkaistu 29.07.2023 08:03

MTV UUTISET – Ellinora Pelamo – Ville Kettunen

Tampereella Näsijärvellä pääsee harvinaislaatuisen höyrylaivan kyytiin. 

Tarjanne-höyrylaiva on otettu käyttöön vuonna 1908, ja tänäkin päivänä se seilaa Näsijärvellä alkuperäistä reittiään. Se on viimeinen pitkän linjan matkustajahöyrylaiva Suomessa.

Tarjanne on toiminut sotalaivana ensimmäisessä maailmansodassa, sekä ollut mukana Siilinkarin edustalla uponneen Kuru-höyrylaivan pelastustöissä.

Uudistus vanhensi

MTV Uutisten toimittaja hyppäsi laivalegendan kyytiin, jossa tehtiin mittavia uudistuksia viime talven aikana, tai miten sen nyt ottaa – paremminkin laiva on entistä alkuperäisemmässä tyylissään.

Kapteeni Risto Luukkainen ohjaa laivaa Tampereen Mustalahdesta Virroille.

– Tämä on todella näyttävä reitti. Tykkään erityisesti siitä, kun päästään Muroleen kanavalle ja päästään painamaan kohti pohjoista. Reitti kapenee ja muuttuu repaleiseksi, Luukkainen kuvailee ohjatessaan laivaa.

Luukkainen sanoo, että reitti pitää tuntea. Sokkona ei kannata lähteä ajamaan, sillä reitillä on useita matalikkoja.

Vanhanaikainen ohjaus

Millaista höyrylaivan ohjaaminen sitten on?

– Tarjanne on hieno alus ajaa. Sillä on vakaa, junamainen kulku. Paatti menee suoraan, mutta tottelee hyvin rivakoitakin ohjausliikkeitä.

Aluksen ohjausta ei ole modernisoitu hydrauliikan avulla. 

– Erityisesti pidän alkuperäisestä ruori-mekaniikasta, joka toimii ketju- ja vaijerivedon kautta. 

Aluksen ohjattavuus on kuitenkin tietyllä tavalla rajoitettua. 

– Rantautuessa iso alus ei ole niin ketterä. 

Pätsi alapuolella

Kommunikointi konehuoneen ja ohjaamon välillä tapahtuu vanhanaikaisella telegrammilla, eli viesti lähetetään alakertaan sähköttämällä.

– Konemestari kuittaa samanlaisella laitteella ja tekee manuaalisesti tarvittavat toimenpiteet.

Ravintolan kahden eri kerroksen välillä voi taas kommunikoida puheputken avulla.

– Samanlainen systeemi on ollut aiemmin myös konehuoneen ja ohjaamon välillä, mutta se on poistunut käytöstä aikanaan.

Konehuoneessa on kova meteli ja lämpötila on välillä keskiverto kesäsaunan luokkaa.

– Kyllä täällä semmoinen 75 astetta on lämpöä, konemestari Markus Puttonen kertoo konehuoneen melussa artikkelin alussa olevalla videolla.

Tarjanne alkoi käyttää tänä vuonna polttoaineenaan puuhalkoja.

– Puuta palaa noin motti tunnissa, mutta vaihtelua on puulajin mukaan paljonkin.

Katso artikkelin alussa olevalta videolta, miltä Tarjanteen konehuoneessa näyttää.

Lue myös: Sähköyksipyörällä vuorokaudessa Helsingistä Rovaniemelle – ruokalähetti tallensi uskomattoman matkan: “Uusi maailmanennätys!”

Erkin 60-vuotistempaus: Rakensi saunallisen yksiön pyörien päälle, liitti sen Zetorin perään ja taivalsi 500 kilometrin matkan Lappiin – tältä vaunu näyttää

Kadonneessa sukellusveneessä olevan ystävä perui reissunsa turvallisuushuolien vuoksi: "Ajattelin, että missä varajärjestelmä on?"

Lisää aiheesta:

Tässä on Suomen ainoa ja rakastetuin kauppalaiva – "Toivottavasti se palvelee ikuisesti"Urho Kekkosen mukaan nimetty jäänmurtaja irtautui satamasta – tältä näyttää, kun 21 000 hevosvoiman kansallisaarre lähetetään matkaan MTV:n toimittaja testasi laivasimulaattoria – tällaista on ohjata autolauttaa samassa kapeikossa, jossa Amorella ajoi karilleKatso video: Suomenlahdelta löytyi todella harvinainen 400 vuotta vanha hylky – konkarisukeltajakin äimistyi: "Heittämällä elämäni top viitoseen!""Laivahullu" Sami käy vuosittain kymmeniä kertoja risteilyillä – korona sulki matkustajapaatit, mutta laivaharrastajat keksivät nerokkaan tavan lievittää meri-ikävääJäljettömiin kadonnut M/S Irma löytyi Ahvenanmereltä 43 metrin syvyydestä – yli 50 vuotta kestänyt epätietoisuus ohi: "Kukaan ei selvinnyt asiasta kertomaan"
TampereVirratVeneet ja laivatHistoriaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tampere
  • 18.10.16:48
    Liikenneonnettomuudet

    Uskomattomassa kolarisumassa selvittiin hämmentävän vähällä – säiliörekkakuskin teko esti isomman turman

  • 18.10.11:47
    Liikenneonnettomuudet

    Tampereellakin suuri ketjukolari – 15 autoa, 25 ihmistä: Pian rytisi uudelleen

  • 17.10.05:41
    Lapset

    Uimataidoton kolmevuotias putosi kalliolta syvään veteen – miehen käsittämätön toiminta tuli kalliiksi

  • 14.10.19:36
    Rikos

    Mielenosoittajia heitettiin palavalla soihdulla Tampereella – katso video

  • 14.10.18:11
    Mel Gibson

    Variety: Suomalaisnäyttelijälle päärooli Mel Gibsonin elokuvassa