Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten erottaa kitkarenkaat kesärenkaista?

Julkaistu 06.11.2015 18:01

MTV LIFESTYLE

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi

Kysymys: Miten erottaa kitkarenkaat kesärenkaista?

Vastaus: Kitkarengas on talvirengas. Talvirenkaan kyljessä on oltava ns. M + S –merkintä (M S, MS , M&S , Mud&Snow). Mikäli renkaasta ei löydy tätä merkintää, on kyseessä kesärengas.

Petollista on, että markkinoilta löytyy myös niin sanottuja ”Keski-Euroopan kitkarenkaita”,  joista tuo M+S merkintä löytyy. Ne eivät kuitenkaan ominaisuuksiltaan sovellu Suomen talveen.

Näitä ”Keski-Euroopan kitkarenkaita” tulee Suomeen pääasiassa käytettynä maahantuotujen autojen mukana sekä asiaan vihkiytymättömien kuluttajien tilaamina erilaisten nettikauppojen kautta. Kuluttajan on vaikea erottaa Keski-Euroopan oloihin tarkoitettua talvirengasta Suomen oloihin tarkoitetusta. Käytännössä nopeusluokka antaa osviittaa asiasta.

Keski-Euroopan talvirenkaissa käytetään yleensä korkeampia nopeusmerkintöjä H, V, W ja Z, kun taas Suomen oloihin soveltuvissa renkaissa nopeusluokka on yleisimmin T, R tai Q. Jos hiemankin epäilee omaa osaamistaan, kannattaa unohtaa nettikaupat ja hankkia renkaat paikallisesta, luotettavasta, rengasliikkeestä.

Kitkarenkaat
Shutterstock

Pintakuvio

Kitka- ja kesärenkaiden pintakuviot eroavat toisistaan merkittävästi. Kesärenkaat ovat yleensä kovempaa kumia ja niissä urat ovat suhteellisen leveitä ja harvassa. Kitkarenkaan kumiaines on selkeästi pehmeämpää (ainakin uutena) ja siinä on paljon tiheää ja pientä uritusta eli ns. lamelleja – erityisesti poikittaissuunnassa lisäämässä veto- ja jarrutuspitoa.

Vaikka laki mahdollistaakin kitkarenkaalla ajon myös kesällä, se ei ole missään tapauksessa suositeltavaa. Kitkarengas on tarkoitettu talviolosuhteisiin, joten esimerkiksi sen sadekelin ominaisuudet eivät ole lähelläkään kesärenkaan tasoa. Tämän johdosta kitkarenkailla varustettu auto saattaa lähteä vesiliirtoon jo kymmeniä kilometrejä alhaisemmassa nopeudessa kuin kesärenkailla.

Pito-ominaisuudet

Myös pito-ominaisuuksissa on eroja. Talvirenkaat suunnitellaan toimimaan parhaiten talviolosuhteissa eli niiden lumi- ja jääpitoon panostetaan märkäpidon kustannuksella. Tämä saattaa yllättää kitkarenkailla kesällä autoilevan.

Kitkarenkaan kesärengasta pehmeämpi kumiseos kuluu kesäkäytössä nopeasti ja se on ohjaustuntumaltaan kesärengasta etäisempi ja epämääräisempi – erityisesti kesälämpötiloissa. Kitkarenkaan vetelä käytös saattaa väistötilanteissa tai kaarreajossa yllättää kuljettajan.

Älä aja kitkoilla läpi vuoden

Jos kitkarenkailla on ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina.

Yleensä kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat syöneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi.

teppoboxi

Kysely

Lisää aiheesta:

Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaanHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Kitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Talvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas