Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"

All Over Press
Julkaistu 20.02.2021 10:56
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on paras talviauto? Millaisia ongelmia pakkanen aiheuttaa eri käyttövoimia käyttäville autoille?

Vastaus: Jokaisessa käyttövoimassa on puolensa – ja puolensa. Koska myös kuluttajien käyttötarpeet vaihtelevat, on yksiselitteisen vastauksen antaminen käytännössä mahdotonta.

Talvi tuo omat haasteensa autoiluun. Ajoneuvotekniikan näkökulmasta kylmyys lienee keskeisin ongelmanaiheuttaja. Eri käyttövoimien kohdalla kylmyyden aiheuttamat haasteet ovat kuitenkin erilaisia.

Lue myös: Mikä on paras vetotapa Suomen talvessa? – ”Nelivedon saa kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen”

Dieselauto talvella

Pääsääntöisesti nykyaikaisten henkilöautojen dieselmoottorit, moottorin koosta riippumatta, ovat varsin taloudellisia ja ne tuottavat todella vähän hukkalämpöä.

Kovemmilla pakkasilla matkustamon lämmittämiseen tarvitaan avuksi polttoainetoiminen lisälämmitin tai auton sähköjärjestelmästä virtansa ottava PTC-vastus.

Olennaista on huolehtia, että auton tankissa on riittävästi pakkasta kestävää dieseliä. On myös tärkeää, että autoon vaihdetaan polttoainesuodatin säännöllisesti. Vettynyt suodatin saattaa tukkeutua pakkasella, jolloin matka katkeaa.

Uudemmissa dieseleissä oman haasteensa tuo AdBlue-järjestelmä. AdBlue on ISO- ja DIN-standardoitu urea-vesiliuos, jota käytetään SCR-tekniikalla (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa ajoneuvoissa. Sen käyttö vähentää haitallisia päästöjä.

SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön uudemmissa dieselautoissa. SCR-katalysaattori on asennettu dieselautojen pakoputkistoon. Se pelkistää typen oksidit ilmassa muutenkin esiintyviksi ja ihmiselle harmittomiksi typeksi ja vedeksi pakokaasun sekaan (ennen katalysaattoria) suihkutettavan AdBluen avulla.

AdBluen jäätymispiste on –11,5 celsiusastetta. Autoissa järjestelmän pitäisi toimia kovemmillakin pakkasilla lämmitetyn säiliön ansiosta.  Näiden lämmitysten toteutustavat vaihtelevat ja osa niistä toimii paremmin kuin toiset. Varastoitaessa AdBlue-kanisteri tulisi pitää sisätiloissa (10–25 °C), valolta suojattuna.

Mikäli AdBlue pääsee jäätymään, voi sen käyttää sulatuksen jälkeen uudelleen. Suositus on, että AdBlue tulisi käyttää noin 18 kuukauden sisällä sen valmistusajankohdasta. Mitään jäätymistä estävää (tai muutakaan) ainetta ei saa lisätä AdBluen sekaan.

Lue myös: Autoilija! Haluatko parantaa mahdollisuuksiasi selvitä talvikeleistä hengissä? Tässä kolme keskeisintä asiaa, joihin tulee kiinnittää huomiota

Bensa-auto talvella

Bensasta ei ole erikseen kesä- ja talvilaatuja, kuten dieselistä. Bensa-autoa ei myöskään tarvitse hehkuttaa pakkasella eikä niiden pakokaasujen jälkikäsittelyyn tarvita erillistä AdBlue-liuosta, jonka jäätyminen saattaa aiheuttaa omat ongelmansa. Tämä kaikki saa sen kuulostamaan melko helpolta talviautolta.

Moderneissa bensa-autoissa törmätään matkustamon lämmityksessä samaan ongelmaan kuin dieseleissä eli ainakin pienemmät moottorit tuottavat hukkalämpöä varsin vähän. Lisälämmitin tai PTC-vastus on näissä tilanteissa erinomainen varuste dieselautojen tavoin.

Sähköautosta poiketen niin bensa- kuin dieselauton moottorissa ja vaihteistoissa on öljyjä, jotka jäykistyvät pakkasella. Moottoriöljyn jäykistyminen vaikeuttaa käynnistymistä.

Vaikka pakkanen vaikuttaa polttomoottoriautojenkin polttoaineenkulutukseen, toimintamatkassa polttomoottoriautot – niin bensa kuin dieselkin – pesevät sähköautot mennen tullen.

Sähköauto talvella

Usein kuulee epäiltävän sähköautojen toimivuutta kovilla pakkasilla. Autoliiton avustuksissa tällaista ongelmaa ei ole tunnistettu.

Sähköautoissa ei ole kylmäkäynnistysongelmia eikä pakkasessa jähmettyvää moottoriöljyä. Myöskään sen polttoainejärjestelmä ei jäädy. Kaiken kaikkiaan sähköautot ovat siis varsin toimintavarmoja. Haasteita aiheuttaa lähinnä toimintamatkan lyheneminen pakkasella sekä autojen latauksessa ilmenevät ongelmat.

Pakkaskelit alentavat akkujen kykyä ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa. Tämän vuoksi akkuja pitää lämmittää. Lämmitystä tarvitaan myös auton laseihin ja sisätiloihin. Jos kaikki lämmittämiseen tarvittava energia otetaan ajoakuista, on sillä väistämättä vaikutusta ajomatkaan: Mitä kylmemmäksi ilma muuttuu, sitä lyhyempi on toimintamatka.

Olennaista on huomata, että polttomoottoriautoissa sisätilojen lämmitys hoidetaan ajon aikana pääasiassa moottorin tuottamalla hukkaenergialla, kun taas sähköautoissa lämmitysenergia joudutaan ottamaan ajoakuista. Säilyttämällä autoa sisätiloissa tai esilämmittämällä akut ja sisätilat auton ollessa verkkovirrassa voi osittain kompensoida ongelmaa.

Sähköautojen eduksi pitää mainita, että osassa niistä on polttomoottoriautoa monipuolisempi esilämmitysjärjestelmä, joka hyödyntää perinteisen puhaltimen lisäksi myös ratin ja istuimien lämmitystä. Näin lämmitys saadaan kohdennettua paremmin kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen.

Tielle satanut lumi lisää ajovastusta kaikille autoille. Sähköautojen kohdalla se verottaa kuitenkin toimintamatkaa selvästi eniten.

Lue myös: Autoa ostamassa? Älä sorru yleiseen ennakkoluuloon! Mieti nämä valmiiksi jo ennen autokauppaan astumista

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?Onko sähköauto hyvä talviauto? Huomioi nämä seikatVoiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"Tässä tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt – "Lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta"Dieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?Älä anna kovien pakkasten yllättää sinua tai autoasi – näillä vinkeillä pääsette molemmat perille
AutotAuton toimintaAuton hallintaAuton viatAuton varusteetSähköautotLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää

  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?