Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on paras talviauto? Millaisia ongelmia pakkanen aiheuttaa eri käyttövoimia käyttäville autoille?

Vastaus: Jokaisessa käyttövoimassa on puolensa – ja puolensa. Koska myös kuluttajien käyttötarpeet vaihtelevat, on yksiselitteisen vastauksen antaminen käytännössä mahdotonta.

Talvi tuo omat haasteensa autoiluun. Ajoneuvotekniikan näkökulmasta kylmyys lienee keskeisin ongelmanaiheuttaja. Eri käyttövoimien kohdalla kylmyyden aiheuttamat haasteet ovat kuitenkin erilaisia.

Dieselauto talvella

Pääsääntöisesti nykyaikaisten henkilöautojen dieselmoottorit, moottorin koosta riippumatta, ovat varsin taloudellisia ja ne tuottavat todella vähän hukkalämpöä.

Kovemmilla pakkasilla matkustamon lämmittämiseen tarvitaan avuksi polttoainetoiminen lisälämmitin tai auton sähköjärjestelmästä virtansa ottava PTC-vastus.

Olennaista on huolehtia, että auton tankissa on riittävästi pakkasta kestävää dieseliä. On myös tärkeää, että autoon vaihdetaan polttoainesuodatin säännöllisesti. Vettynyt suodatin saattaa tukkeutua pakkasella, jolloin matka katkeaa.

Uudemmissa dieseleissä oman haasteensa tuo AdBlue-järjestelmä. AdBlue on ISO- ja DIN-standardoitu urea-vesiliuos, jota käytetään SCR-tekniikalla (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa ajoneuvoissa. Sen käyttö vähentää haitallisia päästöjä.

SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön uudemmissa dieselautoissa. SCR-katalysaattori on asennettu dieselautojen pakoputkistoon. Se pelkistää typen oksidit ilmassa muutenkin esiintyviksi ja ihmiselle harmittomiksi typeksi ja vedeksi pakokaasun sekaan (ennen katalysaattoria) suihkutettavan AdBluen avulla.

AdBluen jäätymispiste on –11,5 celsiusastetta. Autoissa järjestelmän pitäisi toimia kovemmillakin pakkasilla lämmitetyn säiliön ansiosta.  Näiden lämmitysten toteutustavat vaihtelevat ja osa niistä toimii paremmin kuin toiset. Varastoitaessa AdBlue-kanisteri tulisi pitää sisätiloissa (10–25 °C), valolta suojattuna.

Mikäli AdBlue pääsee jäätymään, voi sen käyttää sulatuksen jälkeen uudelleen. Suositus on, että AdBlue tulisi käyttää noin 18 kuukauden sisällä sen valmistusajankohdasta. Mitään jäätymistä estävää (tai muutakaan) ainetta ei saa lisätä AdBluen sekaan.

Bensa-auto talvella

Bensasta ei ole erikseen kesä- ja talvilaatuja, kuten dieselistä. Bensa-autoa ei myöskään tarvitse hehkuttaa pakkasella eikä niiden pakokaasujen jälkikäsittelyyn tarvita erillistä AdBlue-liuosta, jonka jäätyminen saattaa aiheuttaa omat ongelmansa. Tämä kaikki saa sen kuulostamaan melko helpolta talviautolta.

Moderneissa bensa-autoissa törmätään matkustamon lämmityksessä samaan ongelmaan kuin dieseleissä eli ainakin pienemmät moottorit tuottavat hukkalämpöä varsin vähän. Lisälämmitin tai PTC-vastus on näissä tilanteissa erinomainen varuste dieselautojen tavoin.

Sähköautosta poiketen niin bensa- kuin dieselauton moottorissa ja vaihteistoissa on öljyjä, jotka jäykistyvät pakkasella. Moottoriöljyn jäykistyminen vaikeuttaa käynnistymistä.

Vaikka pakkanen vaikuttaa polttomoottoriautojenkin polttoaineenkulutukseen, toimintamatkassa polttomoottoriautot – niin bensa kuin dieselkin – pesevät sähköautot mennen tullen.

Sähköauto talvella

Usein kuulee epäiltävän sähköautojen toimivuutta kovilla pakkasilla. Autoliiton avustuksissa tällaista ongelmaa ei ole tunnistettu.

Sähköautoissa ei ole kylmäkäynnistysongelmia eikä pakkasessa jähmettyvää moottoriöljyä. Myöskään sen polttoainejärjestelmä ei jäädy. Kaiken kaikkiaan sähköautot ovat siis varsin toimintavarmoja. Haasteita aiheuttaa lähinnä toimintamatkan lyheneminen pakkasella sekä autojen latauksessa ilmenevät ongelmat.

Pakkaskelit alentavat akkujen kykyä ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa. Tämän vuoksi akkuja pitää lämmittää. Lämmitystä tarvitaan myös auton laseihin ja sisätiloihin. Jos kaikki lämmittämiseen tarvittava energia otetaan ajoakuista, on sillä väistämättä vaikutusta ajomatkaan: Mitä kylmemmäksi ilma muuttuu, sitä lyhyempi on toimintamatka.

Olennaista on huomata, että polttomoottoriautoissa sisätilojen lämmitys hoidetaan ajon aikana pääasiassa moottorin tuottamalla hukkaenergialla, kun taas sähköautoissa lämmitysenergia joudutaan ottamaan ajoakuista. Säilyttämällä autoa sisätiloissa tai esilämmittämällä akut ja sisätilat auton ollessa verkkovirrassa voi osittain kompensoida ongelmaa.

Sähköautojen eduksi pitää mainita, että osassa niistä on polttomoottoriautoa monipuolisempi esilämmitysjärjestelmä, joka hyödyntää perinteisen puhaltimen lisäksi myös ratin ja istuimien lämmitystä. Näin lämmitys saadaan kohdennettua paremmin kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen.

Tielle satanut lumi lisää ajovastusta kaikille autoille. Sähköautojen kohdalla se verottaa kuitenkin toimintamatkaa selvästi eniten.

Lue myös:

    Uusimmat