Sähköautojen toimintamatka puhuttaa, ja asiaa on puitu jopa kuluttajariitalautakunnassa asti.
Kuluttaja osti Hyundai Kona Electric -mallisen sähköauton vajaalla 47 000 eurolla marraskuussa 2019. Ajettuaan autolla kolme viikkoa, hän havaitsi, että auton toimintamatka yhdellä latauksella oli talvisessa kelissä merkittävästi lyhyempi kuin ilmoitettu toimintamatka.
Kuluttajan mukaan myyjä oli esittänyt kaupantekohetkellä arvion, että auton toimintamatka lyhenee talvikelillä 10–15 prosenttia ilmoitetusta. Kuluttaja oli havainnut toimintamatkan putoavan talvikelillä suurin piirtein puoleen ilmoitetusta WLTP-arvosta. Kuluttaja otti yhteyttä myyjään, jonka mukaan kyseessä ei ollut normaali ilmiö.
Myyjäliike ohjeisti viemään auton merkkihuollon tarkistettavaksi. Autosta ei kuitenkaan löytynyt minkäänlaista teknistä vikaa. Sekä merkkihuollon edustaja että auton maahantuoja totesivat, että arvio 10–15 prosentin pudotuksesta on turhan optimistinen, sillä alenema on todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.
Lue myös: Suomalaisista tulossa sähköautokansaa? Usko pois, nämä tuoreet myyntiluvut ovat ihan oikein
Myyjän vastaus
Myyjäliike kiisti, että kuluttajalle olisi puhuttu 10–15 prosentin alenemasta talvikelillä. Se katsoi, ettei kuluttajalle ole annettu myyntitilanteessa virheellistä tietoa.