F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Miksi Valtteri Bottakselle ei annettu Red Bullin voittoreseptiä? Mercedes perustelee tappioon johtanutta ratkaisuaan: "Keskustelimme mahdollisuudesta"

1:54

Mercedeksen päätös valita Britannian toisen F1-kisan starttiin keskikovat renkaat osoittautui ratkaisevaksi virheeksi Red Bullin Max Verstappenin rynnittyä voittoon kovilla renkailla aloittamalla. Mestaritalli perustelee ratkaisuaan kisan yhteenvedossaan.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Red Bull teki ensimmäistä kertaa nykyisten rengassääntöjen aikana valinnan ajaa aika-ajojen toinen osuus kolmesta vaihtoehdosta kovimmilla renkailla. Näin Verstappen sai nämä renkaat käyttöönsä Silverstonen kisan startissa.

Mercedeksen Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton valtasivat aika-ajossa eturivin, mutta valitsivat kisan lähtöön keskikovat renkaat, jotka heikkenivät huomattavasti nopeammin.

Verstappen pääsi johtopaikalle Mersujen tultua varikolle kierroksilla 13 ja 14. Hollantilainen pystyi vielä ajamaan kaikkiaan 26 kierrosta ensimmäisellä setillään ennen kuin vaihtoi kuuden kierroksen ajaksi keskikoviin.

Red Bull palasi radalle aivan Valtteri Bottaksen taakse ja ohitti tämän välittömästi. Toisen pysähdyksensä Verstappen teki samalla kierroksella kuin Bottas. Tämän jälkeen hän ajoi maaliin uusilla kovilla renkailla Mercedeksen pystymättä vastustamaan menoa mitenkään.

1:55
Max Verstappenille ei tuottanut vaikeuksia pyyhkäistä Valtteri Bottaksen ohi varikkokäynnin jälkeen.

Startissa etua pehmeämmistä renkaista

Mercedeksellä olisi ollut aika-ajovauhtinsa puolesta hyvinkin varaa ajaa kakkososio kovilla renkailla ja napata ne näin kisastarttiinsa, mutta tiimi ei tätä ratkaisua kuitenkaan tehnyt. Tallin ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin perustelee päätöstä.

– Keskustelimme mahdollisuudesta, että Red Bull saattaisi valita starttiin kovat renkaat. Tiesimme, että renkaat olivat tarpeeksi nopeat, joten siinä mielessä se oli mahdollista, Shovlin kertoo Mercedeksen videolla.

– Päätimme, että haluamme silti lähteä molemmilla autoilla matkaan mediumrenkailla. Niissä vain kesto on lyhytaikaisempaa. Ajattelimme, että ne renkaat ovat paremmat starttiin hyvän pidon ja vauhtinsa takia.

Mercedes olisi ollut ongelmissa myös kovemmilla lähtiessä

Monet kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavat kuskit valitsemat kovat renkaat kisan alkuun, jotta pääsevät nousemaan sijoja ylöspäin pehmeämmät valinneiden tullessa aiemmin renkaidenvaihtoon. Shovlin kertoo, että niiden valitsemisessa on myös omat riskinsä.

– Ongelma on siinä, että jos valitset kovat starttiin, ja turva-auto tulee radalle aikaisessa vaiheessa, olet pakotettu ajamaan keskikovilla pitempään kisan aikana.

Turva-autoa ei kuitenkaan radalla nähty. Tämän takia Red Bullin taktiikka toimi täydellisesti.

– Nyt kävi niin, että meillä ei ollut oikein vauhtia kilpailemaan heidän kanssaan. Jouduimme ajamaan hitaasti pitääksemme renkaistamme huolta, ja lopulta he voittivat kisan sen takia, Shovlin myöntää.

– Riippumatta startin renkaista, uskon, että meille olisi ollut todella vaikeaa voittaa niiden ongelmien takia, joita meillä oli.

Shovlin viittaa renkaiden rakkuloitumiseen ja kuoriutumiseen, jota Mercedes koki autossaan huomattavasti Red Bullia enemmän.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja