Miksi bensa on Suomessa niin kallista?

Bensiinin ja dieselin hintaan vaikuttavat erittäin monet tekijät.

Suomessa on jo pitkään kauhisteltu bensiinin ja dieselin litrahintojen nousua. Hinnoista suuren osan muodostaa vero, joka tänä päivänä bensiinissä on noin 60 prosenttia.

– Vero on kiinteä osuus hinnasta. Jos bensiinin hinta nousee, veron osuus pienenee. Vero vaihtelee 60-70 prosenttia bensiinin hinnassa, dieselissä se on vähän vähemmän, Öljyalan Keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä kertoo MTV3 Uutisille.

– Ehkä loppuhintaan kaikkein eniten vaikuttava tekijä on euron kurssi dollariin nähden. Se on loppupeleissä se, mikä määrää, kuinka lähellä kahta euroa ollaan.

Yleisesti hintaan vaikuttavat raakaöljyn ja öljytuotteiden hinta maailmalla, johon taas vaikuttaa kysyntä ja tarjonta.

– Onko tarjontaa kysyntää vastaava määrä, vai onko OPEC-tuottajamaiden asettamia kiintiöitä, jotka vähentävät tarjontaa. Tietysti jos kysyntä on tarjontaa suurempaa, hinta pyrkii nousemaan. Myös sijoittajien odotukset vaikuttavat öljyn hintaa.

Varsinaisen raaka-aineen osuus lopputuotteen hinnasta Vänskän mukaan yllättävän pieni, vajaat 30 prosenttia.

– Bensiinilaatuihin laitetaan biokomponentteja, se on yhtenä osana hinnanmuodostuksessa. Nykyiset bensiini- ja diesellaadut ovat käyneet läpi aikamoisen teollisuusprosessin, mikä nostaa hintaa. Hintaan vaikuttavat lisäksi jakelu-, kuljetus- ja varastointikustannukset sekä paikallinen kilpailu.

Lue myös:

    Uusimmat