”Ihmeellistä, että normaaleja bensa-autoja enää myydään”

Suomeen tarvitaan lisää flexifuel- eli E85-polttoainetta hyödyntämään kykeneviä autoja, North European Oil Traden toimitusjohtaja Henrikki Talvitie rummuttaa.

Flexfuel-malleihin voidaan tankata sekä korkeaseosetanolia että tavallista bensiiniä.

– On aika ihmeellistä, että ylipäätään normaaleja bensa-autoja enää myydään. Me kaikki tiedämme, että polttoaineiden etanolipitoisuus kasvaa, MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Talvitie sanoo.

– Kun ollaan vielä löydetty ekologisesti paras ratkaisu, on hassua, että autokantaa ei aktiivisemmin viedä siihen suuntaan, että tämän päivän ratkaisuja pystyttäisiin täysimittaisesti hyödyntämään.

Kuluttajat saatava tankkaamaan biopolttoa

Talvitien mukaan suomalaisia suorastaan hellitään biopolttoaineiden suhteen, sillä tarjolla on erittäin puhdas ja kotimainen E85-biopolttoaine.

– Puhutaan ehkä jopa maailman parhaasta tuotteesta, sillä hiilidioksidivähenemä on niin suuri, jopa 80 prosenttia. Se perustuu siihen, että se on kotimainen tuote ja lisäksi valmistukseen käytetään jätettä. Ekologisuus- ja kestävyyskriteerit ovat tämän kohdalla parhaat mahdolliset.

Talvitien mukaan raaka-ainetta riittäisi biopolttoainetuotannon kasvamisen, mutta kysyntäpohja on vielä heikko, sillä flexifuel-autokanta on toistaiseksi pieni.

– Se, että on ekologinen ja kilpailukykyinen tuote, ei riitä. Pitää saada myös kuluttajat tankkaamaan.

Suomalaisten lainsäätäjien tekemät ratkaisut kuitenkin kannustavat hänen mukaansa investoimaan biopolttoaineisiin. Myös energiasisältöpohjainen verotus ohjaa nyt biopolttoaineita kohden. Talvitie sanookin uskovansa, että vuodelle 2020 asetetut tavoitteet uusiutuvan energian osuudesta tavoitetaan.

EU-jäsenmaiden tavoitteena on lisätä uusiutuvien energialähteiden osuus keskimäärin 20 prosenttiin EU:n energian loppukulutuksesta. Liikenteen biopolttoaineiden osuus on tarkoitus nostaa 10 prosenttiin.

Huomenta Suomessa niin ikään vieraana olleen Öljyalan Keskusliiton toimitusjohtajan Helena Vänskän mukaan biopolttoaineiden markkinoille tuomisessa täytyy kuitenkin huomioida autokanta. Biopolttoaineet tuleekin hänen mielestään tuoda asteittain markkinoille.

– Kyllähän Suomessa kaikki autoilijat käyttävät jo biopolttoaineita, Vänskä huomauttaa jo markkinoilla oleviin bioetanoleihin ja biodieseleihin viitaten.

(MTV3)

Katso North European Oil Traden toimitusjohtajan Henrikki Talvitien haastattelu: (Huomenta Suomi 27.4.2012)

Lue myös:

    Uusimmat