Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mersu-pomo paljasti: Pieni epäonni pilasi Bottaksen kisan Abu Dhabissa

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
Julkaistu 29.11.2018 14:32

MTV SPORT

Mercedes-tallin tekninen johtaja James Allison kertoo Valtteri Bottaksen olleen epäonninen F1-kauden päätösosakilpailussa Abu Dhabissa.

Allison kertaa kisatapahtumia Mercedeksen julkaisemalla videolla. Allisonin mukaan radan muuttuneet olosuhteet vaikuttivat siihen, että 20 kierrosta ennen päätöstä Valtteri Bottas valahti toiselta sijalta viidenneksi, kun hänen renkaansa lukkiutuivat jarrutustilanteessa taistelussa Sebastian Vettelin kanssa. Allisonin mukaan jopa 11 metriä sekunnissa puhaltaneet tuulet vaikuttivat Bottaksen jarrujen lukkiutumiseen.

- Sadekuuron jälkeen olosuhteet muuttuivat äkillisesti. Kisan alussa oli kuumaa ja tuuletonta. Sateen jälkeen lämpötila laski ja tuuli voimistui. Puuskissa tuuli oli pahimmillaan 40 kilometriä tunnissa, kun Valtterin renkaat lukkiutuivat. Hän sattui väärälle puolelle tuollaiseen puuskaan, Allison kuvaili.


- Autot ovat erittäin aerodynaamisia laitteita, ja ne ovat herkkiä tuulille. Valtteri oli epäonninen laittaessaan jarrut koetukselle samaan aikaan, kun tuulenpuuska osui autoon. Ja kun pyörä on kertaalleen lukkiutunut, lukkiutuu rengas hyvin helposti samaan kohtaan uudelleen, Allison jatkoi.

Allisonin mukaan Bottas oli kisassa liikkeellä puolustustaktiikalla, kun taas riskitaktiikalla ajanut Lewis Hamilton tuli varikolle jo hetki kisan alkukierroksien turva-autotilanteessa. Allisonin mukaan Bottas oli ennen epäonnista hetkeään ajanut vahvan kisaviikonlopun.

- Lukkiutuminen esti Valtteria ajamasta sitä sijaa, minkä hän olisi ansainnut, Allison summasi.

Lisää aiheesta:

Valtteri Bottaksen kisasta tuli hirveä pannukakku – "Onnikaan ei ollut meidän puolellamme"Mercedes listasi syyt Valtteri Bottaksen katastrofaaliseen kisaan – "Se loi meille haastetta"F1-kuskilta suoraa tekstiä Britannian kisan katastrofikäänteistä – "Laji on huonossa asemassa"Lewis Hamiltonille kävi harvinainen moka aika-ajotappiossa Valtteri Bottakselle – mekaanikkojen havainto tuli liian myöhäänValtteri Bottas kolaroi Lewis Hamiltonin kanssa Unkarin F1-kisan lähdössä – nyt Mercedes selittää, miksi Bottas pakotettiin jatkamaan radallaValtteri Bottas sai vasta hotellilla viestin autostaan löytyneestä vauriosta: ”Eivät olleet huomanneet sitä aika-ajon aikana”
F1Valtteri BottasAbu Dhabin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • Eilen13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin

  • Eilen09:57
    Max Verstappen

    Max Verstappen jyrää USA:ssa

  • 18.10.21:12
    Oscar Piastri

    Draamaa: McLaren-tähdet kolaroivat – molemmat ulos

  • 18.10.14:49
    Mercedes

    George Russell: Rakettimainen nousu F1-kuskien palkkalistalla