Mercedeksen toiminta nostatti kulmakarvoja Red Bull -leirissä – Ossi Oikarinen tyrmää tallipomon väitteet: "Sitä ei yksikään tiimi pysty ottamaan irti"

8:38
MTV Uutiset Livessä perattiin lähtökohdat F1:n Yhdysvaltain GP:hen

Red Bullin RB16B oli kauden 2021 alkaessa kiistatta F1-sarjan nopein auto, mutta kauden edetessä vaaka on alkanut kallistua kohti Mercedeksen W12:ta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Abu Dhabin GP 10.12.12.

Pe: 1. harjoitukset klo 11.25, 2. harjoitukset klo 14.55

La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00

Su: Abu Dhabin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Red Bull -leirissä merkittävimpänä tekijänä tähän muutokseen pidetään Mercedeksen uudistettua voimanlähdettä. Tallipäällikkö Christian Horner paljasti viikon takaisessa Turkin GP:n yhteydessä, että Red Bull on lähestynyt Kansainvälistä autoliittoa kysymyksillä Mercedeksen voimayksiköstä. Tämä on F1-piireissä hyvin yleinen tapa yrittää saada vastustaja kiinni vilpistä.

Neuvonantaja Helmut Marko puolestaan kuvaili Mercedeksen suoravauhtia Turkissa sanomalla, että se näytti siltä kuin Mercedekset olisivat ajaneet takasiipi auki. Kuin alleviivatakseen sanomaansa Marko huomautti, että Mercedes oli nopeusmittauspisteessä "lähes 15 kilometriä tunnissa" nopeampi kuin Red Bull.

Kovimmasta noteerauksesta vastasi Ferrarin Charles Leclerc (311,3) ennen Lewis Hamiltonia (310,7). Sergio Pérezin huippunopeus oli parhaimmillaan 303,0, Max Verstappenin vain 297,1.

C Moren asiantuntijaa Ossi Oikarista Red Bullin esittämät epäilykset tuntuvat lähinnä huvittavan.

– Se on osa tätä sanasotaa, jota siellä käydään. Pientä psykologista peliä. Ensinnäkin tuntuu, että vähän heitellään tällaisia juttuja ilmaan ilman, että mietitään edes, mistä tekijöistä F1-auton vauhti muodostuu. Se ei ole pelkästään moottorin voimasta kiinni vaan hyvin paljon myös aerodynamiikasta. Kun puhutaan suoranopeuksista, hallitsevin tekijä on auton ilmanvastus, aerodynamiikka. Tietenkin moottorin teho vaikuttaa, mutta ne lukemat, joista Helmut Marko on puhunut, vaatisi sellaisen määrän tehoa, että sitä ei yksikään tiimi pysty ottamaan irti tuosta voimanlähteestä. Se on vähän liioiteltua.

– Pikkuisen tuntuu, että se fokus siinä omassa tekemisessä joskus näiltä tallipäälliköiltä hukkuu. Keskitytään toisen haukkumiseen sen sijaan, että katsottaisiin, mikä omassa tiimissä on vikana. Mutta niinhän se on helppoa tehdä oma kehitystyö: otetaan toisilta vauhti pois, niin ei tarvitse omaa autoa kehittää niin paljon, Oikarinen virnistää.

Ossi Oikarisen ja Niki Juuselan pohjustuksen tulevaan Yhdysvaltain GP:hen voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja