F1-sarjan mestaruustaistossa merkittävä käänne – Mercedeksen ihmetemppu huolestuttaa: "Emme pääse lähellekään"

Red Bullilla ollaan Turkin GP:n jälkeen ihmeissään ja vähän huolissaankin Mercedeksen suoravauhdista. Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen autoihin vastikään vaihdetut uudet, uljaat polttomoottorit tarjoavat Mercedekselle tasaiseen mestaruustaisteluun merkittävän edun.

Red Bull -pomo Christian Horner kertoo panneensa merkille, että Mercedeksen suoravauhti on kohentunut merkittävästi sen jälkeen, kun talli toi elokuun lopussa ajettuun Belgian GP:hen päivityksen moottoreihinsa.

Hamiltonin autoon asennettiin uusi polttomoottori vasta Turkissa, ja Hornerin mukaan jälki oli heidän näkökulmastaan huolestuttavaa. Vauhtiero Mercedeksen ja Red Bullin välillä näkyi erityisesti kierroksella 34, kun Hamilton tuli mutkaan 12 johtavalla suoralla Sergio Pérezin rinnalle ja ohikin. Hamilton oli Péreziä nopeampi myös hetkeä myöhemmin pääsuoralla.

Huomattavaa tilanteissa oli se, että Hamiltonilla oli takasiipi kiinni ja Mercedeksen autossa käytettiin Turkissa vieläpä isompaa siipeä kuin Red Bullilla.

– Pystyimme ennen vastaamaan heidän suoravauhtiinsa pienemmän siiven avulla, mutta nyt emme pääse lähellekään. Tämä kävi ilmi erityisesti tällä radalla. Lewisillä oli merkittävä nopeusetu isommalla siivellä ajaessaan, Horner sanoi Motorsportin mukaan.

Istanbul Parkin radan nopeusmittauspiste sijaitsee samassa kohdassa, jossa Hamilton kävi ensimmäisen kerran Pérezin edellä. Kyseisessä kohdassa kisan kovimmat vauhdit mitattiin Charles Leclercille, jonka Ferrari kulki 311,3 kilometriä tunnissa.

Hamilton on listalla seuraavana 310,7 kilometrin tuntivauhdilla, ja hänen perässään on kolme muutakin Mercedes-voimanlähteellä ajavaa kuljettajaa.

Paras Honda-voimanlähteellä ajava kuljettaja löytyy sijalta 11. Yuki Tsunodan AlphaTauri liikahti 304,4 kilometriä tunnissa. Red Bullin Sergio Pérez on vasta sijalla 15 (303,0 km/h) ja Max Verstappen koko joukon viimeisenä sijalla 20 (297,1 km/h).

– Meidän täytyy maksimoida pakettimme parhaalla mahdollisella tavalla. On yllättävää, että he (Mercedes) ovat tehneet tällaisen harppauksen voimayksiköllään, Horner sanoi. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Mercedeksellä on ollut voimayksikköönsä liittyen myös jonkinlaisia luotettavuushuolia, mutta tuoreen päivityksen myötä heidän uskotaan päässeen niistä eroon.

Lisääntyneen suoranopeuden sopii odottaa suosivan Mercedestä myös seuraavassa, ensi viikolla Yhdysvalloissa ajettavassa osakilpailussa. Sen jälkeen kaksi seuraavaa kisaa ajetaan yleensä Red Bullia suosineilla radoilla, jotka sijaitsevat korkeassa ilmanalassa; marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna ollaan Meksikossa, viikkoa myöhemmin Brasiliassa.

– Sitten en olekaan lainkaan varma, mitä kolmesta viimeisestä kisasta sopii odottaa, Horner sanoo.

Kausi päättyy marras-joulukuun vaihteessa Lähi-idässä. Kisat ajetaan Qatarissa, Saudi-Arabiassa ja Abu Dhabissa.

Verstappen on Turkin GP:n jälkeen kauden kuuteen viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä kuljettajien MM-sarjan kärjessä kuuden pisteen erolla Hamiltoniin. Valmistajissa Mercedes johtaa Red Bullia 36 pisteellä.

– Tästä tulee kiehtovaa, mutta meidän on oltava parhaimmillamme, Horner sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat