Mercedeksen rengassekoilu aiheutti F1-säännön tarkennuksen – myös kisojen kestoihin muutos

Mercedekselle Bahrainin Sakhirin GP:ssä tapahtunut rengassettien sekoaminen Valtteri Bottaksen ja George Russellin autoissa on pakottanut Kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkentamaan kyseistä sääntöä.

Mercedes antoi epähuomiossa Russellille Bottaksen autoon tarkoitetut eturenkaat otettuaan kuskit varikolle samalta kierrokselta turva-auton aikana.

Bottakselle ei riittänyt tämän jälkeen uusia renkaita, joten hänelle laitettiin takaisin varikolle tultaessa käytössä olleet renkaat. Russell palasi seuraavalta kierrokselta hakemaan oikeat renkaat.

Russellia ei rangaistu tapauksesta, mutta Mercedekselle mätkäistiin 20 000 euron sakot. Nyt FIA on tarkentanut sääntöä, jossa on tähän asti ilman kirjausta vain odotettu, että kuski tulee heti virheen tapahduttua uudelleen varikolle.

Autosport-lehden mukaan sääntö vaatii nyt kuskia tulemaan varikolle seuraavan kolmen kierroksen aikana väärien renkaiden asentamisesta. Pykälä koskee esimerkiksi jo käytöstä poistettua tai muusta syystä kiellettyä rengassarjaa tai toiselle kuljettajalle varattuja renkaita.

Samalla FIA:n moottoriurheiluneuvosto vahvisti muitakin muutoksia F1-sääntöihin. Jatkossa rengasvalmistaja Pirelli toimittaa jokaiselle kuskille saman määrän eri rengasseoksia yhtä kisaviikonloppua varten. Viime vuodet kuskit ovat saaneet valita rengasvalikoimansa itse, mutta nyt heille toimitetaan aina kaksi settiä kovia, kolme keskikovia ja kahdeksan pehmeitä renkaita.

Uusi sääntötarkennus tuli myös kisojen maksimipituuksiin. Punaisten lippujen keskeyttämät kisat ovat tähän asti saaneet kestää korkeintaan neljä tuntia. Nyt tuo aika rajataan kolmeen tuntiin.

Lue myös:

    Uusimmat