Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Matkailija tyrmistyi, kun lomamatkan hinta nousi yli 200 euroa kesken nettivarauksen – kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseessä on laillinen toiminto, yhdellä ehdolla

9:56Oletko valmis maksamaan lentopäästöistä?Oletko valmis maksamaan lentopäästöistä? Huomenta Suomen vieraana Sitran johtaja Mari Pantsar.
Julkaistu 04.01.2020 09:33

MTV UUTISET – STT

Valmismatkan hinta voi nousta kesken nettivarauksen, mutta siitä pitää ilmoittaa selkeästi, linjaa Kuluttajariitalautakunta ratkaisussaan.

Lautakunta ratkaisi tapauksen, jossa matkailija oli varannut pakettimatkan Kreikan Rodokselle elokuuksi 2018. Hakutuloksessa hinta oli 2 430 euroa, mutta kun hän eteni pidemmälle varauksessa, hinta nousi 2 640 euroon. Matkailija vaati 210 euron erotusta palautettavaksi sekä matkanjärjestäjää korjaamaan nettipalvelunsa niin, että jo hotellilistauksessa näkyy lopullinen hinta.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan hintavarauma oli kuitenkin ollut riittävästi esillä sivuilla ja lopullinen hinta ilmeni ennen lopullista varausta. Siten matkailija ei saanut rahoja takaisin.

Jos matkanjärjestäjä ei kuitenkaan kerro sivuillaan asiasta selkeästi, muuttunut korkeampi hinta ei sido kuluttajaa.

Hinnan muuttumiselle pitää olla asianmukainen peruste

Matkanjärjestäjä TUI Finlandin mukaan kuluttajan saaman hotellilistauksen yllä mainitaan: ”Hintaan saattaa tulla muutoksia varausprosessin aikana. Lopullinen hinta vahvistuu vasta varauksen loppuvaiheessa, kun saat varausnumeron.” Sama huomautus seuraa TUI Finlandin mukaan mukana koko varausprosessin ajan. Kun varaaja valitsee hotellilistauksesta tietyn hotellin, verkkosivuilla kerrotaan, että hinta on niin sanottu ”alkaen”-hinta.

Lautakunta totesikin, että kuluttaja oli ennen lopullisen varauksen tekemistä voinut saada tiedon matkapaketin kokonaishinnasta. Hotellilistauksessa sekä varausprosessin useilla muillakin sivuilla oli ollut matkanjärjestäjän esittämä varauma.

Lue myös: Ulkoministeriöltä varoitus matkailijoille: Ministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Irakiin


Varaumaa ei tosin ollut ilmoitettu yhtä näkyvästi kuin matkan hintaa, mutta lautakunta kuitenkin katsoi, että tässä tapauksessa varauma oli ollut riittävästi esillä, jotta kuluttaja oli voinut ottaa sen huomioon. Tekemällä lopullisen varauksen kuluttaja oli hyväksynyt matkapaketin muuttuneen hinnan, Kuluttajariitalautakunta totesi.

– Asiassa ei käynyt ilmi, miksi hinta oli muuttunut juuri varausprosessin aikana. Joka tapauksessa on selvää, että hinnan muuttumiselle pitää olla asianmukainen peruste ja siitä on riittävän näkyvästi kerrottava, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

TUI Finland perusteli hinnanmuutoksia muun muassa sillä, että ensin ilmoitettu hinta saattoi olla vanhentunut. Varaajan www-selain tallettaa verkkosivuilta ladattuja tiedostoja koneen muistiin tai kovalevylle.

Kun sama www-sivu ladataan uudestaan, selain voi lukea sivun ja sen sisältämät kuvat suoraan omasta välimuististaan, eikä sen tarvitse hakea niitä verkon yli palvelimelta. Jos varaaja ei tyhjennä välimuistia verkkovierailujen välillä, voivat selaimen välimuistissa olevat tiedot, kuten hintatiedot, olla vanhentuneita, TUI Finland perusteli.

Lisää aiheesta:

Asiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"Jonne kärtti vastausta Finnairilta kuukausitolkulla – korvaussumma kohosi yli kymmenkertaiseksi, kun asia oli tulossa julkisuuteen Jos olet matkatoimisto Deturin asiakas, tee näin mahdollisimman pian – kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo konkurssiyhtiön asiakkaitaRahavaikeuksissa rypevä Detur perunut jo ensi vuoden matkoja – näin voit vaatia asiakkaana hyvitystäMaksoitko Viking Linen risteilystä kymmeniä euroja liikaa? Vika paljastui asiakkaan ihmeteltyä outoa hintaeroa: "Meillä on käytössä dynaaminen hinnoittelu"Lomamatkoissa ei ole enää kulutonta peruutusoikeutta, sanoo kilpailu- ja kuluttajavirasto
MatkailuRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • ti19:21
    Perhe

    Wenla asuu lapsensa kanssa puolet vuodesta poissa kotoa – "Ei muuta kuin vauva kainaloon ja menoksi"

  • 2.11.13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 2.11.10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena

  • 2.11.09:29
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja huolestui: Minne katosi yksi asukas?

  • 1.11.17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt