Matkailija tyrmistyi, kun lomamatkan hinta nousi yli 200 euroa kesken nettivarauksen – kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseessä on laillinen toiminto, yhdellä ehdolla

Oletko valmis maksamaan lentopäästöistä? 9:56
Oletko valmis maksamaan lentopäästöistä? Huomenta Suomen vieraana Sitran johtaja Mari Pantsar.

Valmismatkan hinta voi nousta kesken nettivarauksen, mutta siitä pitää ilmoittaa selkeästi, linjaa Kuluttajariitalautakunta ratkaisussaan.

Lautakunta ratkaisi tapauksen, jossa matkailija oli varannut pakettimatkan Kreikan Rodokselle elokuuksi 2018. Hakutuloksessa hinta oli 2 430 euroa, mutta kun hän eteni pidemmälle varauksessa, hinta nousi 2 640 euroon. Matkailija vaati 210 euron erotusta palautettavaksi sekä matkanjärjestäjää korjaamaan nettipalvelunsa niin, että jo hotellilistauksessa näkyy lopullinen hinta.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan hintavarauma oli kuitenkin ollut riittävästi esillä sivuilla ja lopullinen hinta ilmeni ennen lopullista varausta. Siten matkailija ei saanut rahoja takaisin.

Jos matkanjärjestäjä ei kuitenkaan kerro sivuillaan asiasta selkeästi, muuttunut korkeampi hinta ei sido kuluttajaa.

Hinnan muuttumiselle pitää olla asianmukainen peruste

Matkanjärjestäjä TUI Finlandin mukaan kuluttajan saaman hotellilistauksen yllä mainitaan: ”Hintaan saattaa tulla muutoksia varausprosessin aikana. Lopullinen hinta vahvistuu vasta varauksen loppuvaiheessa, kun saat varausnumeron.” Sama huomautus seuraa TUI Finlandin mukaan mukana koko varausprosessin ajan. Kun varaaja valitsee hotellilistauksesta tietyn hotellin, verkkosivuilla kerrotaan, että hinta on niin sanottu ”alkaen”-hinta.

Lautakunta totesikin, että kuluttaja oli ennen lopullisen varauksen tekemistä voinut saada tiedon matkapaketin kokonaishinnasta. Hotellilistauksessa sekä varausprosessin useilla muillakin sivuilla oli ollut matkanjärjestäjän esittämä varauma.

Varaumaa ei tosin ollut ilmoitettu yhtä näkyvästi kuin matkan hintaa, mutta lautakunta kuitenkin katsoi, että tässä tapauksessa varauma oli ollut riittävästi esillä, jotta kuluttaja oli voinut ottaa sen huomioon. Tekemällä lopullisen varauksen kuluttaja oli hyväksynyt matkapaketin muuttuneen hinnan, Kuluttajariitalautakunta totesi.

– Asiassa ei käynyt ilmi, miksi hinta oli muuttunut juuri varausprosessin aikana. Joka tapauksessa on selvää, että hinnan muuttumiselle pitää olla asianmukainen peruste ja siitä on riittävän näkyvästi kerrottava, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

TUI Finland perusteli hinnanmuutoksia muun muassa sillä, että ensin ilmoitettu hinta saattoi olla vanhentunut. Varaajan www-selain tallettaa verkkosivuilta ladattuja tiedostoja koneen muistiin tai kovalevylle.

Kun sama www-sivu ladataan uudestaan, selain voi lukea sivun ja sen sisältämät kuvat suoraan omasta välimuististaan, eikä sen tarvitse hakea niitä verkon yli palvelimelta. Jos varaaja ei tyhjennä välimuistia verkkovierailujen välillä, voivat selaimen välimuistissa olevat tiedot, kuten hintatiedot, olla vanhentuneita, TUI Finland perusteli.

Lue myös:

    Uusimmat