Valmismatkan hinta voi nousta kesken nettivarauksen, mutta siitä pitää ilmoittaa selkeästi, linjaa Kuluttajariitalautakunta ratkaisussaan.
Lautakunta ratkaisi tapauksen, jossa matkailija oli varannut pakettimatkan Kreikan Rodokselle elokuuksi 2018. Hakutuloksessa hinta oli 2 430 euroa, mutta kun hän eteni pidemmälle varauksessa, hinta nousi 2 640 euroon. Matkailija vaati 210 euron erotusta palautettavaksi sekä matkanjärjestäjää korjaamaan nettipalvelunsa niin, että jo hotellilistauksessa näkyy lopullinen hinta.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan hintavarauma oli kuitenkin ollut riittävästi esillä sivuilla ja lopullinen hinta ilmeni ennen lopullista varausta. Siten matkailija ei saanut rahoja takaisin.
Jos matkanjärjestäjä ei kuitenkaan kerro sivuillaan asiasta selkeästi, muuttunut korkeampi hinta ei sido kuluttajaa.
Hinnan muuttumiselle pitää olla asianmukainen peruste
Matkanjärjestäjä TUI Finlandin mukaan kuluttajan saaman hotellilistauksen yllä mainitaan: ”Hintaan saattaa tulla muutoksia varausprosessin aikana. Lopullinen hinta vahvistuu vasta varauksen loppuvaiheessa, kun saat varausnumeron.” Sama huomautus seuraa TUI Finlandin mukaan mukana koko varausprosessin ajan. Kun varaaja valitsee hotellilistauksesta tietyn hotellin, verkkosivuilla kerrotaan, että hinta on niin sanottu ”alkaen”-hinta.
Lautakunta totesikin, että kuluttaja oli ennen lopullisen varauksen tekemistä voinut saada tiedon matkapaketin kokonaishinnasta. Hotellilistauksessa sekä varausprosessin useilla muillakin sivuilla oli ollut matkanjärjestäjän esittämä varauma.