Luomutuotteita käytetään yhä säännöllisemmin

Suomalaiskotien ruokapöydissä näkyy yhä yleisemmin luomutuotteita. Uusimman luomubarometrin mukaan jo yli 80 prosenttia kuluttajista on vähintään kokeillut luomutuotteita, ja säännöllisesti niitä käyttää lähes joka neljäs suomalainen. Säännöllisesti luomua käyttävien osuus on viiden viimeisen vuoden aikana kasvanut 11 prosentista 23 prosenttiin.

Luomun käyttäjäkunnan laajentuminen on muuttanut luomukuluttajan kuvaa. - Tyypillistä luomukuluttajaa ei enää ole olemassa, vaan hän on ihan tavallinen suomalainen, useimmiten äiti, joka valitsee ostoskoriinsa säännöllisesti yhden tai useamman luomutuotteen, kertoo Finfood Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Useimmiten ostoskorista löytyy luomuna perunaa, vihanneksia, leipää ja maitoa eli tuotteita, joita luomuna on varmimmin saatavissa. Luomutuotteiden osuus ostoskorin sisällöstä silti vielä vähäinen. - Puolet luomua kokeilleista kuluttajista arvioi, että luomun osuus on keskimäärin vain viisi prosenttia. Jatkuvasti luomutuotteita käyttävillä osuus on selvästi isompi, mutta heistäkin yli puolet arvioi osuudeksi alle viidenneksen, Kottila kertoo.

Myynnin kasvu hiipunut

Luomutuotteiden säännöllisen käytön lisääntymisestä huolimatta niiden myynti ei viimeisen vuoden aikana ole kehittynyt enää yhtä suotuisasti kuin esimerkiksi vuosi sitten. Muutamien tuoteryhmien osalta myynti junnaa paikoillaan tai on jopa laskenut hieman. Esimerkiksi luomuhiutaleiden, -makaronien, - perunan ja -sipulin myynti on notkahtanut kuluneen vuoden aikana jonkin verran alaspäin.

- Kun luomu arkipäiväistyy, ylimääräinen glamouri sen ympäriltä häviää, ja kuluttajien kriittisyys kasvaa. Aletaan vaatia hyvää saatavuutta, ja hinnan merkityskin korostuu, Marja-Riitta Kottila selittää. Kottilan mukaan luomuvihannesten myynnin laskua selittää lisäksi se, että niiden tuotantoalat ovat parin viimeisen vuoden aikana vähentyneet.

Luomumaito on tuoteryhmistä ainoa, jonka myynti on viimeisen vuoden aikana yltänyt hurjaan kasvuun. Sen myynti on lisääntynyt yli 60 prosenttia. Kottilan mukaan kasvua selittää tarjonnan lisääntyminen ja hyvä saatavuus. - Kun luomumaitoa on hyvin saatavissa, sen jatkuva käyttö on mahdollista. Nimenomaan maito on tehnyt monesta kuluttajasta jatkuvan luomutuotteiden käyttäjän.

Luomulisä 25 senttiä päivässä

Marja-Riitta Kottilan mukaan suuri osa kuluttajista pitää luomutuotteita edelleen kalliina. Korkea hinta mainitaan usein syyksi siihen, että luomutuotetta ei kaupassa osteta. Hintaero luomutuotteiden ja tavanomaisten tuotteiden välillä vaihtelee muutamasta prosentista yli sataan prosenttiin, ja eroja löytyy sekä tuoteryhmien että kauppaketjujen välillä.

Marja-Riitta Kottila korostaa, että luomutuotteiden käytön lisähintaa voi suhteellisia hintaeroja paremmin arvioida vertaamalla miten paljon enemmän luomutuotteiden valitseminen ostoskoriin lisää ruokamenoja. - Keskimääräisen kulutuksen ja hintojen mukaan esimerkiksi maidon, leivän, perunan, tomaatin, kananmunien ja jogurtin vaihtaminen kokonaan luomutuotteiksi nostaa yhden henkilön ostoskorin hintaa 93 euroa vuodessa eli noin 25 senttiä päivässä. Keskimääräisessä 2,2 henkilön perheessä se tekee 206 euroa vuodessa ja 60 senttiä päivässä, Kottila havainnollistaa.

Finfood Luomu on toteuttanut luomubarometri -tutkimuksen säännöllisesti vuodesta 1998 lähtien. Uusinta barometria varten haastateltiin 391 kuluttajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuksen toteutti Sedecon Consulting.

(Mtv3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat