Lukio-opetuksen sähköistymisen innokkaimpia ajajia ovat yli 50-vuotiaat naisopettajat. Näin kertoo ylitarkastaja Kimmo Oksanen Opetushallituksesta.
Varauksellisimmin uusiin välineisiin suhtautuvat vanhaan perusopetukseen tottuneet oppilaat ja pedagogisesti vähemmän kypsät opettajat.
– Selvitysten perusteella 40 prosenttia vastavalmistuneista opettajistakin valmistuu niin, että he eivät ole juurikaan käyttäneet tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa. Kun he tulevat kouluun, he ovat pedagogisesti vielä aika raakileita ja heillä on kynnys ottaa uutta tekniikkaa käyttöön, Oksanen sanoo.
Oksasen mukaan koulutuksen sähköistyminen voi aiheuttaa innokkaiden ja vähemmän innokkaiden opettajien opiskelijoiden välille niin sanotun digikuilun. Hänen mukaansa jokaisen paikkakunnan lukio-opettajista kuitenkin löytyy digitalisaatiosta innostunutta väkeä.
Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteerin Kaisa Vähähyypän mukaan siirtyminen sähköisyyteen edistyy lukioissa hyvin.
– Teknisten valmistelujen vaihe näyttää hyvältä, koska kurssikoejärjestelmää käytetään paljon.
"Opetussunnitelman muututtava"
Opettajat ovat kantaneet luokkaan yli 200 kiloa painavan Beatbox-nojailutason keskustelupaneeleita varten. Etu-Töölön lukion luokkahuone on toistaiseksi sekamelska, mutta siitä on kovaa vauhtia muotoutumassa startup-hautomoa muistuttava tila.
