Palvelunestohyökkäyksiä voi pitää uutena normaalina, toteaa Jarno Limnéll.
Viime viikkoina Nordean pankkipalveluissa on ollut useita häiriöitä, jotka ovat haitanneet muun muassa verkkopankin ja mobiilipankin palveluiden käyttöä.
Kyberturvallisuusasiantuntijan ja kansanedustajan Jarno Limnéllin (kok.) mukaan Nordean tapauksessa voidaan puhua hyvin poikkeuksellisesta palvelunestohyökkäyksestä, jossa on luultavasti käytetty myös uutta teknologiaa.
Hän ei kuitenkaan usko, että kyseessä olisi vielä tekoälypohjainen ratkaisu.
– On koettu tuottamaan sellainen määrä palvelupyyntöjä, 15 miljoonaa sekunnissa viikkojen ajan, että tällaisiin kuormituksiin ei olla oltu riittävän varautuneita Nordeassa, Limnéll avaa asiaa.
Palvelunestohyökkäykset ovatkin "niin sanottu uusi normaali" Limnéllin mukaan.
– Niitä tapahtuu päivittäin. Sanoisin, että 99,99 prosenttia hyökkäyksistä kyetään torjumaan, mutta kyllä tässä puhutaan hyvin poikkeuksellisesta palvelunestohyökkäyksestä.
Lue myös: Nordealla oli jälleen tekninen häiriö – pörssikaupankäynti suljettiin
Kuka on syypää hyökkäyksiin?
Viime päivinä syytä Nordean jatkuville palvelunestohyökkäyksille on arvailtu.
