Liikenneturva: Yli neljännes kuljettajista tekee tämän virheen –  "On selvää, että syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy..."

Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan stop-merkin noudattamatta jättäminen ei johdu siitä, että kuskit eivät osaisi liikennesääntöjä.

Suomalaisista kuskeista hieman yli neljännes ei pysähdy stop-merkin kohdalla lain velvoittamalla tavalla, kertoo Liikenneturva. Järjestön mukaan kuljettajien tietämättömyys liikennesäännöistä ei kuitenkaan ole virheen takana.

Liikenneturvan teettämässä kyselytutkimuksessa yhdeksän kuljettajaa kymmenestä tiesi, että stop-merkki velvoittaa pysäyttämään ajoneuvon.

–  Stop-merkki on tunnistettava ja toimintakehotteeltaan selvä. Valitettavasti edelleen näyttää riittävän kuljettajia, jotka omasta mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä, koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa järjestön tiedotteessa.

–  On selvää, että syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy ratin takaa, ei muualta.

Käytetään vaarallisissa risteyksissä

Savolainen muistuttaa, että stop-merkki velvoittaa pysähtymään niin, etteivät ajoneuvon pyörät pyöri. Pelkkä hiljentäminen ei lain mukaan riitä. Merkkiä käytetään usein vaarallisissa risteyksissä.

–  Risteyksessä on voinut sattua paljon onnettomuuksia tai vaaratilanteita, joita pysähtymisvelvoitteella pyritään ehkäisemään ennalta, Savolainen sanoo.

–  Risteyksessä voi olla huono näkemä, vilkas liikenne tai joku muu tarkkaavaisuutta vaativa syy.

Stop-merkin velvoittaman pysähtymisen paikka voidaan erikseen merkitä pysäytysviivalla. Jos viivaa ei ole, kuljettajan täytyy pysähtyä paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin. Rautatien tasoristeyksessä stop-merkki velvoittaa pysähtymään ennen tasoristeyksen ylittämistä viimeistään stop-merkin kohdalle.

Liikenneturva tarkkaili kuljettajien käyttäytymistä viime kesänä stop-merkkien kohdalla. Havaintoja tehtiin yhteensä yli 4  000 ympäri Suomen. Kyselytutkimukseen liikennesäännöistä vastasi viime maaliskuussa noin tuhat henkilöä. Heistä neljä viidestä oli autoilevia.

Kyselyn toteutti Kantar TNS.

Näin turvavälin pitäminen vaikuttaa tielle liittymiseen:

Näin turvavälin pitäminen vaikuttaa tielle liittymiseen 0:53
Katso videolta, miten turvaväli vaikuttaa tielle liittymisen turvallisuuteen ja helppouteen. 


Lue myös:

    Uusimmat