Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lettileggingsit tekivät suomalaisesta autotallifirmasta vanhempien kulttisuosikin

1:54Kotimaiset brändit suosittuja lastenvaatteissa
Julkaistu 23.06.2017 03:00

MTV UUTISET–STT

Kun erä lettileggingsejä tulee myyntiin verkkokauppaan, palvelimet menevät nurin. Vimma-vaatemerkin Letti-kuosi houkuttelee asiakkaita niin, että isokin erä trikoohousuja saattaa loppua minuuteissa.

– Parhaimmillaan ja pahimmillaan se menee niin, että suosikkituotteet kaatavat verkkosivut, kertoo Vimman perustaja Marjut Rahkola.

– Olemme myyneet päivässä useita tuhansia leggingsejä. Siihen ei taida pelkästään kotimaan markkinoilla kovin moni muu pystyä.

Ehkä ei, mutta monella muullakin suomalaisella vaatemerkillä on nyt hittituotteita, jotka menevät kaupaksi arvaamattomalla vauhdilla. Esimerkiksi Nanson entisessä tehtaassa toimiva Neulomo ja tamperelainen Uhana ovat toistuvasti pahoitelleet tiettyjen vaatemallien ja -kuosien loppumista varastostaan.

Isot tehtailevat ulkomailla, pienet Suomessa

– Vaatetuotanto Suomessa on vähentynyt merkittävästi viime vuosina, kun valtaosa perinteisistä, suurista suomalaisista vaateyrityksistä on siirtänyt tuotantoaan Suomesta ulkomaille.

– Esimerkiksi Marimekko valmistaa tuotteitaan Suomen lisäksi muiden muassa Kiinassa, Turkissa ja Intiassa.

– Nanso on sulkenut Nokian- ja Tornion-tehtaansa parin viime vuoden aikana. Valmistus siirtyi ulkomaille, esimerkiksi Viroon, Portugaliin ja Kiinaan.

– Monet pienet vaatemerkit valmistavat tuotteensa Suomessa tai Baltian maissa. Baltiassa työ on hieman edullisempaa kuin Suomessa ja vaatetehtaita on enemmän.

– Vastuullisuutta korostavien suomalaisten vaatemerkkien tuotteita löytää esimerkiksi niiden yhteisestä Weecos-verkkokaupasta.

– Vastuullisen muodin asiantuntijan Anniina Nurmen mukaan vastuullisuus ei edellytä kotimaista tuotantoa eikä pelkkä ompelu kotimaassa tee yrityksestä vastuullista. Vaatteita voi valmistaa eettisesti missä tahansa maassa.

Vimma, Neulomo ja Uhana ovat osuvia esimerkkejä kotimaisen vaateteollisuuden murroksesta. Nanson ja Marimekon kaltaiset isot firmat ovat siirtäneet tuotantoaan ulkomaille, Aasiaan saakka. Pikkumerkit taas valmistavat tuotteensa usein lähellä – joko Suomessa tai vähän edullisemmissa Baltian maissa.

Vastuullisuus ei vielä valtavirtaa

Lähituotantoa pidetään eettisenä, mutta vastuullisen muodin asiantuntija, vaatesuunnittelija Anniina Nurmi haluaa, että määritelmää mietitään tarkemmin.

– Tekeekö yrityksestä vastuullisen se, että vaatteet ommellaan Suomessa, vaikka materiaalin alkuperästä ei ole tietoa? Tai että yritys on suomalainen ja pieni?

Aiemmin omaa vaatemerkkiään pyörittäneen Nurmen mukaan pienet brändit voittanevat eettisyydessä ja ekologisuudessa monet vaatealan jättiläiset, mutta vastuullisuus on paljon laajempi käsite.

Näin Nurmi sen määrittelee: Yrityksen kaikissa toimissa ja vaatteen koko elinkaaren osalta (suunnittelu, materiaali, tuotanto, käyttö, kierrätys) on otettu huomioon ekologisuus ja eettisyys. Toiminta on läpinäkyvää. Tuotteet ylläpitävät luonnon monimuotoisuutta eivätkä rasita ympäristöä. Yritys käyttää luonnonvaroja harkiten, kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Tuotteet ovat laadukkaita ja pitkäikäisiä ja edistävät tasa-arvoa, terveyttä ja onnellisuutta. Yritys kunnioittaa elämää kaikissa muodoissaan.

Harva vaateyritys saavuttaa kaikki kriteerit. Kyse on pitkästä prosessista, Nurmi muistuttaa.

Vaikka yhä useampi kuluttaja arvostaa vastuullisuutta, se on vaateostoksen ensimmäinen kriteeri vain hyvin pienelle joukolle.

– Näkisin, että vielä on matkaa siihen, että laaja-alaisesti vastuullisesti toimivat brändit lyövät läpi, Nurmi sanoo.

Kotimainen vaateteollisuus uudistuu

Sekä Nurmi että Rahkola ovat toiveikkaita suomalaisen vaateteollisuuden tulevaisuuden suhteen. Uusia merkkejä nousee jatkuvasti, ja kysyntää tuntuu riittävän.

– Näyttää paljon positiivisemmalta kuin vielä muutama vuosi sitten, Nurmi sanoo.

– Jonkin verran saadaan varmasti kasvatettua ihan tuotannonkin osuutta Suomessa.

Rahkolan Vimma on kasvanut autotallifirmasta 30 kotimaisen jälleenmyyjän ja oman kivijalkakaupan yritykseksi muutamassa vuodessa. Rahkola pitää selityksenä, että vaatteilla on tarina ja yrityksen toiminta on läpinäkyvää ja ekologisesti kestävää. Vimman tuotteet valmistetaan Suomessa tai Virossa enimmäkseen luonnon- tai kierrätysmateriaaleista.

Kyse on myös paikallisista trendeistä. Lettileggingsit ovat tietyn käyttäjäryhmän kulttituote.

– Asiakkaat ovat luoneet ilmiön, johon halutaan kuulua, Rahkola toteaa. 

Lisää aiheesta:

Vastuullisuus on muotisana, jota monet hyödyntävät ilman perusteita – moni suomalainen vaatebrändi pulassaSuomalaiset ovat hulluina markettien vaatteisiin – MTV Uutiset selvitti, miksi "ruokakauppamuoti" myyHalpuuteen nojaava pikamuoti valtaa alaa, mutta mistä vaatteiden hinta todellisuudessa koostuu? – Asiantuntija: "Jos tuote maksaa muutaman euron, vaatteen tekijä ei ole saanut reilua korvausta"Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"Äitien merkkivaatemanian yllättävä sivujuonne – suomalaisvaatteista liikkuu jopa piraattiversioita: "Olemme luoneet jotain suurta ja merkittävää"Uudet suomalaiset lastenvaatemerkit suosiossa: "Sosiaalisen median vaikutus valtava"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:55
    Finlandia-palkinto

    Tässä ovat tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat

  • 11:11
    Sää

    Etelän ensilumi näkyy sääennusteessa – "Kaiken meteorologien sanoman voi unohtaa"

  • 10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"

  • 07:30
    Matti Vanhanen

    Pyöreitä vuosia täyttävällä Matti Vanhasella on sanansa sanottavana Orpon hallituksesta: "Väärään aikaan"

  • 06:01
    Ukrainan sota

    Kysely: Lähes puolet suomalaisista pelkää suursodan alkavan