Kun erä lettileggingsejä tulee myyntiin verkkokauppaan, palvelimet menevät nurin. Vimma-vaatemerkin Letti-kuosi houkuttelee asiakkaita niin, että isokin erä trikoohousuja saattaa loppua minuuteissa.
– Parhaimmillaan ja pahimmillaan se menee niin, että suosikkituotteet kaatavat verkkosivut, kertoo Vimman perustaja Marjut Rahkola.
– Olemme myyneet päivässä useita tuhansia leggingsejä. Siihen ei taida pelkästään kotimaan markkinoilla kovin moni muu pystyä.
Ehkä ei, mutta monella muullakin suomalaisella vaatemerkillä on nyt hittituotteita, jotka menevät kaupaksi arvaamattomalla vauhdilla. Esimerkiksi Nanson entisessä tehtaassa toimiva Neulomo ja tamperelainen Uhana ovat toistuvasti pahoitelleet tiettyjen vaatemallien ja -kuosien loppumista varastostaan.
Isot tehtailevat ulkomailla, pienet Suomessa
– Vaatetuotanto Suomessa on vähentynyt merkittävästi viime vuosina, kun valtaosa perinteisistä, suurista suomalaisista vaateyrityksistä on siirtänyt tuotantoaan Suomesta ulkomaille.
– Esimerkiksi Marimekko valmistaa tuotteitaan Suomen lisäksi muiden muassa Kiinassa, Turkissa ja Intiassa.
– Nanso on sulkenut Nokian- ja Tornion-tehtaansa parin viime vuoden aikana. Valmistus siirtyi ulkomaille, esimerkiksi Viroon, Portugaliin ja Kiinaan.
– Monet pienet vaatemerkit valmistavat tuotteensa Suomessa tai Baltian maissa. Baltiassa työ on hieman edullisempaa kuin Suomessa ja vaatetehtaita on enemmän.
– Vastuullisuutta korostavien suomalaisten vaatemerkkien tuotteita löytää esimerkiksi niiden yhteisestä Weecos-verkkokaupasta.
– Vastuullisen muodin asiantuntijan Anniina Nurmen mukaan vastuullisuus ei edellytä kotimaista tuotantoa eikä pelkkä ompelu kotimaassa tee yrityksestä vastuullista. Vaatteita voi valmistaa eettisesti missä tahansa maassa.