Autoilijan kannattaa jo hyvissä ajoin tarkistaa kesärenkaidensa kunto.
Kesärenkaiden urasyvyyden mittaaminen on ensimmäinen toimenpide, kun renkaiden kuntoa tarkistetaan.
Mikäli urasyvyys on matalampi kuin neljä millimetriä, ovat renkaiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet Nokian Renkaiden mukaan huomattavasti heikommat. Lain määräämä minimi eli 1,6 millimetrin urasyvyys on rengasvalmistajan mukaan turvallisuusriski.
− Testit osoittavat, että kuluneella renkaalla, kun kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä ja tiellä on vettä noin 5 millimetriä, vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 kilometrin tuntinopeudessa. Uusilla renkailla vesiliirron alkamisnopeus on 96 kilometriä tunnissa, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Tarkista kesärenkaiden kulumismuoto
Epätasainen kuluminen saattaa olla merkki siitä, että auton ohjausgeometriassa voi olla vikaa, ja se kannattaa korjata ennen renkaiden asentamista.
Talvirenkaissa mahdollinen alustageometriavirhe ei aiheuta useinkaan renkaaseen kulumavirhettä, mikä johtuu renkaan erilaisesta rakenteesta. Karkealla keväisellä asfalttitiellä uudessa kesärenkaassa alustageometrian virhe näkyy kuitenkin hyvinkin pienen ajon jälkeen.
Uusia kesärenkaita hankittaessa kannattaa pohtia omaa ajotyyliä, mitä ominaisuuksia arvostaa sekä renkaiden laadukkuutta.
Vinkkejä rengashankintaan saa autolehtien vertailutesteistä, rengasliikkeistä ja muiden autoilijoiden käyttäjäarvioista. EU-rengasmerkintä viestii renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta.
