Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laittomat vs. uudet renkaat: Näissä nopeuksissa joudut vesiliirtoon – raju ero

Hyväkuntoisilla renkailla vesiliirron riski on pienempi.
Hyväkuntoisilla renkailla vesiliirron riski on pienempi.Liikenneturva
Julkaistu 31.03.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Autoilijan kannattaa jo hyvissä ajoin tarkistaa kesärenkaidensa kunto.

Kesärenkaiden urasyvyyden mittaaminen on ensimmäinen toimenpide, kun renkaiden kuntoa tarkistetaan.

Mikäli urasyvyys on matalampi kuin neljä millimetriä, ovat renkaiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet Nokian Renkaiden mukaan huomattavasti heikommat. Lain määräämä minimi eli 1,6 millimetrin urasyvyys on rengasvalmistajan mukaan turvallisuusriski.

− Testit osoittavat, että kuluneella renkaalla, kun kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä ja tiellä on vettä noin 5 millimetriä, vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 kilometrin tuntinopeudessa. Uusilla renkailla vesiliirron alkamisnopeus on 96 kilometriä tunnissa, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tarkista kesärenkaiden kulumismuoto 

Epätasainen kuluminen saattaa olla merkki siitä, että auton ohjausgeometriassa voi olla vikaa, ja se kannattaa korjata ennen renkaiden asentamista.

Talvirenkaissa mahdollinen alustageometriavirhe ei aiheuta useinkaan renkaaseen kulumavirhettä, mikä johtuu renkaan erilaisesta rakenteesta. Karkealla keväisellä asfalttitiellä uudessa kesärenkaassa alustageometrian virhe näkyy kuitenkin hyvinkin pienen ajon jälkeen.

Uusia kesärenkaita hankittaessa kannattaa pohtia omaa ajotyyliä, mitä ominaisuuksia arvostaa sekä renkaiden laadukkuutta.

Vinkkejä rengashankintaan saa autolehtien vertailutesteistä, rengasliikkeistä ja muiden autoilijoiden käyttäjäarvioista. EU-rengasmerkintä viestii renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta. 

− Premium-renkaat maksavat enemmän, mutta ne ovat niin sanottuja budjettirenkaita turvallisemmat pidon ja ajettavuuden suhteen tyypillisissä ääritilanteissa märällä tiellä. Esimerkiksi Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa (5/2016) parhaan premium-renkaan jarrutusmatka märällä alustalla 80 km/h nopeudesta oli 5,5 metriä lyhyempi kuin heikoimman kesärenkaan, Morri opastaa.

Laadukkaiden kesärenkaiden vierintävastus on alhaisempi, mikä voi Nokian Renkaiden laskelmien mukaan säästää polttoainetta jopa 0,6 litraa sadalla kilometrillä. Jos kesäkaudella ajetaan noin 10 000 kilometriä ja 95E10-bensiinin litrahinta on noin 1,3 euroa, kertyy säästöä 78 euroa. Mikäli renkaita käytetään neljä vuotta, bensaa säästyy noin 240 litraa ja rahaa noin 312 euroa.

Lähde: Nokian Renkaat

Lisää aiheesta:

Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissaMoni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Kitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Renkaat sadekelitestissä – uusi talvirengas jopa loppuun ajettua kesäkumia vaarallisempiTalvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa