Mainos

Laittomat vs. uudet renkaat: Näissä nopeuksissa joudut vesiliirtoon – raju ero

Autoilijan kannattaa jo hyvissä ajoin tarkistaa kesärenkaidensa kunto.

Kesärenkaiden urasyvyyden mittaaminen on ensimmäinen toimenpide, kun renkaiden kuntoa tarkistetaan.

Mikäli urasyvyys on matalampi kuin neljä millimetriä, ovat renkaiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet Nokian Renkaiden mukaan huomattavasti heikommat. Lain määräämä minimi eli 1,6 millimetrin urasyvyys on rengasvalmistajan mukaan turvallisuusriski.

− Testit osoittavat, että kuluneella renkaalla, kun kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä ja tiellä on vettä noin 5 millimetriä, vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 kilometrin tuntinopeudessa. Uusilla renkailla vesiliirron alkamisnopeus on 96 kilometriä tunnissa, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tarkista kesärenkaiden kulumismuoto 

Epätasainen kuluminen saattaa olla merkki siitä, että auton ohjausgeometriassa voi olla vikaa, ja se kannattaa korjata ennen renkaiden asentamista.

Talvirenkaissa mahdollinen alustageometriavirhe ei aiheuta useinkaan renkaaseen kulumavirhettä, mikä johtuu renkaan erilaisesta rakenteesta. Karkealla keväisellä asfalttitiellä uudessa kesärenkaassa alustageometrian virhe näkyy kuitenkin hyvinkin pienen ajon jälkeen.

Uusia kesärenkaita hankittaessa kannattaa pohtia omaa ajotyyliä, mitä ominaisuuksia arvostaa sekä renkaiden laadukkuutta.

Vinkkejä rengashankintaan saa autolehtien vertailutesteistä, rengasliikkeistä ja muiden autoilijoiden käyttäjäarvioista. EU-rengasmerkintä viestii renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta. 

− Premium-renkaat maksavat enemmän, mutta ne ovat niin sanottuja budjettirenkaita turvallisemmat pidon ja ajettavuuden suhteen tyypillisissä ääritilanteissa märällä tiellä. Esimerkiksi Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa (5/2016) parhaan premium-renkaan jarrutusmatka märällä alustalla 80 km/h nopeudesta oli 5,5 metriä lyhyempi kuin heikoimman kesärenkaan, Morri opastaa.

Laadukkaiden kesärenkaiden vierintävastus on alhaisempi, mikä voi Nokian Renkaiden laskelmien mukaan säästää polttoainetta jopa 0,6 litraa sadalla kilometrillä. Jos kesäkaudella ajetaan noin 10 000 kilometriä ja 95E10-bensiinin litrahinta on noin 1,3 euroa, kertyy säästöä 78 euroa. Mikäli renkaita käytetään neljä vuotta, bensaa säästyy noin 240 litraa ja rahaa noin 312 euroa.

Lähde: Nokian Renkaat

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.