Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Läheltä koteja kulkevat vaaralliset junakuljetukset vähenivät selvästi Suomessa – syynä Venäjä-pakotteet

6:51Tästä syystä vaarallisten aineiden junakuljetukset ovat vähentyneet Suomessa selvästiSuomessa kulkee vaarallisia aineita koko rataverkolla. Katso videolta tilanteesta!
Julkaistu 04.03.2023 13:31
Toimittajan kuva
Janne Ahjopalo

janne.ahjopalo@mtv.fi

Venäjä-pakotteet ovat vähentäneet merkittävästi vaarallisten aineiden kuljetuksia Suomen rataverkostolla. Kuljetukset ovat vähentyneet Traficomin mukaan 70 prosenttia. Suomessa tapahtuu vuosittain toistakymmentä vaarallisten aineiden onnettomuutta, jotka ovat yleensä lieviä.

Suomessa kulkee vaarallisia aineita koko rataverkolla. Kuljetukset keskittyvät erityisesti raja-asemille ja satamiin sekä niiden välisille rataosuuksille. Vaaralliset aineet ovat muun muassa palavia nesteitä, kaasuja sekä ympäristövaarallisia aineita.

– Osa näistä aineista on hyvinkin vaarallisia hengelle, terveydelle ja ympäristölle. Osa on hieman harmittomampia, mutta vaarallisia aineita nekin, sanoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Jarkko Voutilainen. 

Vaarallisia aineita kulkee rataverkostolla suomalaisten kotien läheltä.

– Tänä päivänä yhdyskuntarakenne on tiivistynyt ja rautatie onkin kas kas siinä keskellä asutusta. Jos me ajatellaan esimerkiksi ammoniakkisäiliövaunun vuotoa, vaara-alue voi olla useita kilometrejä vuotopaikasta.

Lue lisää: Suomeen tulee edelleen Venäjältä tuontienergiaa, määrät kuitenkin vähäisiä: Venäjä menettää noin 200 miljardia euroa vuodessa

Ohion kemikaalionnettomuus olisi Suomessa "epätodennäköinen"

Räjähteitä tai radioaktiivisia aineita ei rataverkollamme kulje. Viimeisin vakava onnettomuus tapahtui Mäntyharjulla vuonna 2018, kun 35 tonnia bensiinin lisäainetta valui maahan.

Yhdysvalloissa Ohiossa tapahtui hiljattain vakava kemikaalionnettomuus, jossa syöpää aiheuttavaa vinyylikloridia kuljettanut juna suistui raiteilta.

– Kaikki on mahdollista, mutta määrätietoisen työn tuloksena, jota Suomessa rautaliikenteen harjoittajat ja rataverkon haltijat tekevät vaarallisten aineiden turvallisuuden takaamiseksi omalta osaltaan, pitävät varmasti huolen siitä, että tällainen tapaus on hyvinkin epätodennäköinen.

Kemikaalionnettomuudet ylipäätään ovat Yhdysvalloissa hämmästyttävän yleisiä. The Guardianin mukaan niitä tapahtuu keskimäärin yksi joka toinen päivä.

Vaarallisten aineiden kuljetukset (1)

Arvio: Vaaralliset raidekuljetukset vähentyneet 70 prosenttia 

Suomessa on tapahtunut keskimäärin 10–15 vaarallisten aineiden onnettomuutta vuodessa. Lähes aina kyseessä on säiliön venttiilistä tapahtuva pieni tippavuoto.

Venäjän hyökkäyssodan myötä Venäjä-pakotteet ovat vähentäneet merkittävästi vaarallisten aineiden raidekuljetuksia Suomessa. Ennen Ukrainan sotaa Suomen raiteilla kulki vuosittain viisi miljoonaa tonnia vaarallisia aineita. Nyt määrä on pudonnut 70 prosenttia 1,5 miljoonaan tonniin (Traficomin arvio vuodelle 2023).

– Onhan tässä tietysti tämä tapausmäärä vähentynyt merkittävästi, jolloin riskikin on tätä kautta alentunut, myöntää erityisasiantuntija Jarkko Voutilainen. 

Katso videolta, millaisia kemikaalionnettomuuksia Suomessa on rautateillä tapahtunut!

Lisää aiheesta:

Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaValtava joukko liikkunut luvatta raiteilla: Lopputulos "lähes aina kuolettava" tai todella kallisLukijan video paljastaa: Venäjältä tullutta uraania lastattiin Helsinki-Vantaalla lentokoneeseen tiukassa poliisivartiossaOlisiko Beirutin tuhon aiheuttanut kemikaaliräjähdys mahdollinen Suomessa? Asiantuntijan mukaan ammoniumnitraatin käsittelyä sitovat tiukat määräyksetRaiteilla kulkee viisi miljoonaa tonnia vaarallisia myrkkyjä – "Harjavallan suurteollisuuspuisto olisi paha paikka"
JunaonnettomuudetMTV Uutiset LivePakotteetVenäjäKotimaa
Kun vaarallisia aineita kulkee rautateillämme yhä vähemmän, vähentää se Traficomin mukaan myös vakavien onnettomuuksien riskiä.

Tuoreimmat aiheesta

Junaonnettomuudet
  • 14.9.17:27
    Venäjä

    Kaksi junaa suistunut raiteilta Venäjällä, yksi kuoli: Ukraina otti vastuun sabotaasista

  • 12.9.16:11
    Turku

    Rantaradan liikenne pysähtynyt Kupittaan ja Salon välillä onnettomuuden vuoksi

  • 7.9.20:21
    Junat

    Kaksi tavarajunaa suistunut raiteilta Ruotsissa – toinen ammuslastissa

  • 3.9.10:44
    Liikenneonnettomuudet

    Junaan pyrkinyt putosi laiturin ja junan väliin Helsingissä

  • 15.8.20:53
    Tanska

    Ainakin yksi kuollut ja useita loukkaantunut junaturmassa Tanskassa