Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuskittomat bussit kuljettavat Vantaan asuntomessuille

2:05Näin kulkee bussi ilman kuljettajaa
Julkaistu 17.06.2015 14:02
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Kuskittomat bussit kuljettavat vieraita Vantaan Kivistön rautatieasemalta asuntomessualueelle heinäkuun 10. päivästä alkaen. Reitti on noin kilometrin mittainen. Kuskittomat sähköbussit ajavat aidattua, muulta liikenteeltä suljettua kevyen liikenteen väylää pitkin.

Robottibussiin mahtuu kerrallaan 10 matkustajaa. Vauhti ei päätä huimaa: maksiminopeus on noin 40 kilometriä tunnissa. Bussien kulkua seurataan valvomosta.

- Tämä on täysin turvallista, varmasti turvallisempaa kuin ihmisen kuljettamassa autossa matkustaminen, vakuuttaa johtaja Francois Charlot EasyMile -yhtiöstä.

Paikannuslaite ohjaa kulkua

Jos bussin eteen tulee este, auto pysähtyy. Bussin kulku perustuu gps- paikannukseen. Lisäksi autossa on lähiympäristöä havainnoivia laser-tunnistimia.

- Tässä on aivan sama periaate kuin gps-paikannuksessa. Määrittelet, mihin haluat päästä ja paikannus ohjaa sinut sinne. Meillä on kartta ympäristöstä ja vedämme siihen viivan. Sitten käskemme auton seurata viivaa. Hyvin yksinkertaista, nauraa Charlot.

Vantaalla liikennöi asuntomessujen aikana neljä kuskitonta pikkubussia. Ainakin vielä kuskittomat ajoneuvot ovat kalliita.

- Tämä on prototyyppi. Se on hyvin kallis. Lopullinen hinta riippuu tuotannosta, mutta se on suunnilleen 100 000 ja 200 000 euron välissä, arvioi Charlot.

Kuskiton bussi, Vantaa 2

Kuskittomat autot pian liikenteen sekaan

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa uskotaan kuskittoman liikenteen tulevaisuuteen.

- Tämä on ehdottomasti liikenteen tulevaisuutta. Kuskittomat autot sopivat tällaiseen pienimuotoiseen joukkoliikenteeseen, mutta myös raskaaseen liikenteeseen. Esimerkiksi voisi olla rekkaletkoja, joissa vain ensimmäisessä autossa olisi kuljettaja, visioi Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Sillanpää uskoo, että ilman kuljettajaa liikkuvat ajoneuvot yleistyvät nopeasti myös Suomessa.

- Tämä on nyt ensimmäinen kokeilu suljetulla alueella. Toivotaan, että seuraava kokeilu tulee pikaisesti muun liikenteen joukkoon. Uskon, että jo vuosi 2020 on liikenteessä hyvin erilainen kuin tämä vuosi.

Turvallisempi ja halvempi kuljetustapa

Sillanpään mukaan kuskittomien autojen käyttäminen tuo monia hyötyjä.

- Tässä tavoitellaan turvallisuushyötyä. Suurin osa onnettomuuksistahan tapahtuu inhimillisten virheiden takia. Automaation lisääntyminen parantaa liikenneturvallisuutta. Tietysti tämä tuo myös kustannussäästöjä kuljetuksiin.

kuskiton bussi

Vantaa haluaa lisää kuskittomia linjoja

Vantaalla aiotaan jatkaa kuskittomien bussien kokeilemista.

- Kyllä meitä kiinnostaa tämäntyyppisen kokeilun kehittäminen esimerkiksi sellaisilla alueilla, missä ei voi kehittää järkevää runkoliikennettä. Tällainen bussi voisi palvella myös alueilla, jossa on isoja kaupallisia keskittymiä eikä läheisille asuinalueille ole luontevaa yhteyttä. Kaupalliset palvelut ja asukkaat kohtaisivat kuskittomien keräily- ja palvelulinjojen kautta, miettii Vantaan elinkeinojohtaja Jose Valanta.

Valanta uskoo, että kuskittomat bussit voivat yleistyä nopeastikin.

- Jos minusta riippuu, niin hyvin nopeasti. Uskon, että minun aktiivityöurani aikana tullaan vielä näkemään tämäntyyppisiä ratkaisuja käytännön katuelämässä.

Vantaa on mukana EU:n hankkeessa, jossa kehitetään kuskittomia sähköbusseja 12 muun Euroopan maan kanssa.

Lisää aiheesta:

Ruokaa kuljettavat robotit voivat yleistyä lähiöissä, mutta keskustoihin ei ole asiaa – professori ja poliisi vastaavat askarruttaviin kysymyksiin roboapureistaRobottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Bussit sähköistyvät pääkaupunkiseudulla, kuljettaja ihastui uuteen työkaluunsa – "Kun vähän antaa kaasua, se kulkee kuin itsestään"Sähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"Suomen olosuhteet voivat sekoittaa robottiauton – testejä tehty pikkubusseilla ja henkilöautoillaKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täällä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 01:01
    Ihmisoikeudet

    Suomen on puututtava vihapuheeseen ja taattava intersukupuolisten oikeudet, vaatii tuore raportti

  • Eilen23:08
    Pakotteet

    Asiantuntija: Lukoililla on kiire – "Haetaan tietä ulos pakotteista"

  • Eilen23:04
    Teboil

    Pakotteisiin erikoistunut juristi Teboil-uutisista: "Vaikka se olisi mahdollista, helppoa se ei ole"

  • Eilen21:55
    Onnettomuudet

    Ihminen puristui päiväksi traktorin rungon ja renkaan väliin – Palomestari: "Ei ole tullut vastaavaa tapausta koskaan vastaan"

  • Eilen20:56
    Poliisi

    Lapsi jäi auton alle ja loukkaantui Espoossa – törkeä rikosepäily