Kuluttaja-lehti: Nettitikuista useita satoja valituksia

Kuluttaja-lehden mukaan kuluttajaneuvojat saivat 350 valitusta nettitikuista talven ja kevään aikana.

Kuluttaja-lehden mukaan nettitikut aiheuttavat paljon päänvaivaa.

Operaattorit tarjoavat nettitikkuja kokeiltavaksi maksutta, ja se kannattaakin – katvealueita kun voi olla jopa keskellä kaupunkia. Mikäli netti ei toimi lainkaan katvealueen vuoksi, on sopimus helposti purettavissa. Vaikeuksia aiheuttavat enemmän hitaat ja pätkivät nettiyhteydet.

Viipyilevästä yhteydestä kärsivät ovat lain mukaan oikeutettuja korvaukseen, joka on 20 euroa alkavalta viikolta ja enintään 160 euroa. Myös jatkuva pätkiminen voi oikeuttaa sopimuksen purkuun, mutta sitä ei määritellä laissa selkeästi.

Kuluttaja-lehden haastatteleman Kuluttajaviraston lakimiehen, Miina Ojajärven mukaan määräaikaisten sopimusten purku on nykyään helpompaa kuin takavuosina.

– Toisaalta nykyään on yhä enemmän tapauksia, joissa ongelmien korjaaminen kestää kamalan kauan, asiakaspalveluun ei tahdo saada yhteyttä tai siellä luvattuja asioita ei hoidet sovitusti, Ojajärvi kertoo lehden haastattelussa.

Maksiminopeutta ei voida saavuttaa

Mainoksissa luvataan häikäiseviä maksiminopeuksia, joita ei kuitenkaan käytännössä voida saavuttaa – myös mainostava operaattori tietää sen.

Helsingin Sanomat kertoi viime syksynä Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mittaustuloksista, joiden mukaan DNA:n mobiililiittymät pääsivät parhaimmillan vain 63 prosenttiin luvatusta nopeudesta. Soneralla vastaava luku oli 40 prosenttia, Elisalla vain kolmannes maksimista.

Tyhjät lupaukset eivät kuitenkaan oikeuta sopimuksen purkuun. Liittymää ostaessa kannattaa sopimuksesta tarkastaa pikkupräntti, joka määrittelee liittymän nopeusvaihtelun. Kuluttajavirastossa liian väljiä sopimusehtoja pidetään lainvastaisina.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat