Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuinka pitää auto hanskassa, jos joutuu jarruttamaan liukkaalla tiellä? Lue tämä, mikäli omat taidot arveluttavat

Julkaistu 24.11.2017 17:59

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten liukkaalla pitää jarruttaa, että auto pysyy hanskassa?

Vastaus: Tämän päivän autoissa on paljon kuljettajaa avustavaa, aktiivista turvatekniikkaa. Kuljettajan on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että tekniikan puuttuessa peliin hän on jo tehnyt tiettyjä ennakointivirheitä.

Jokainen ihminen tekee virheitä kaikilla elämän osa-alueilla – myös liikenteessä. Ennakointivirheen osuessa omalle kohdalle, on tärkeää tietää, mitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä autossa on ja miten niiden kanssa on toimittava.

Pysäyttäminen liukkaalla

Nopeutta tulisi hiljentää ajoissa nostamalla kaasu ylös ja tarvittaessa kevyesti jarruttaen. Mikäli joutuu jarruttamaan niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyvät päälle, on hiljentäminen ja jarruttaminen aloitettu liian myöhään. Tästä kannattaa ottaa opiksi ja seuraavalla kerralla toimia aiemmin.

ABS-jarrujen tietää kytkeytyneen päälle, kun jarrutuksen aikana jarrujärjestelmästä kuuluu rutinaa. Vanhemmissa ABS-järjestelmissä myös jarrupoljin värisee kuljettajan jalan alla selkeästi.

Hätäjarrutus

Jokainen kuljettaja ajautuu joskus tilanteeseen, jossa on tarve saada auto pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Tällöin tarvitaan hätäjarrutusta, jossa jarrupoljin painetaan nopeasti ja voimakkaasti pohjaan. Näin saadaan autolle paras mahdollinen hidastuvuus.


Manuaalivaihteisella autolla jarrutettaessa on myös kytkinpoljin syytä painaa pohjaan hätäjarrutusta tehtäessä. Näin estetään moottorin sammuminen, kun auto pysähtyy.

Hätäjarrutus kaarteessa

Lukkiutumattomat ABS-jarrut mahdollistavat auton ohjattavuuden hätäjarrutuksen aikana. Tämä on iso apu, jos kaarteessa joudutaan tekemään hätäjarrutus.

Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja, renkaat lukkiutuvat voimakkaassa jarrutuksessa. Tällöin autoa ei voi ohjata. Ohjattavuus voidaan palauttaa nostamalla jarru ylös. Käytännössä kaarteessa jarrutettaessa tämä tarkoittaa sitä, että jarrupoljinta pitää pumpata auton pitämiseksi halutussa kulkusuunnassa. Lyhyiden jarrutusten välissä siis annetaan renkaiden pyöriä niin pitkään, että auto saadaan kääntymään haluttuun kulkusuuntaan. Tällainen jarrutuksen jaksottelu pidentää luonnollisesti jarrutusmatkaa. Auton ollessa manuaalivaihteinen, pidetään kytkinpoljin pohjassa jaksottaisen jarrutuksen aikana. Näin mahdollistetaan renkaiden vapaa pyöriminen jarrutusten välissä, jolloin pito palautuu mahdollisimman nopeasti ja ohjattavuus on paras mahdollinen.

Väistö

Aina tehokaskaan hätäjarrutus ei takaa auton pysähtymistä ennen estettä. Tällöin on tarpeen väistää este. ABS-jarrullisella autolla voi jarruttaa ja väistää samanaikaisesti. Mitä aikaisemmin väistöliikkeen aloittaa, sitä pienemmällä ohjausliikkeellä selviää. Ohjausliikkeiden ollessa pieniä, auto käyttäytyy tasapainoisemmin.

Jos autossa ei ole ABS-jarruja, on jarrupoljin nostettava ylös ennen väistöön lähtöä. Kytkinpoljin jää pohjaan samoista edellä mainituista syistä. Ohjauksen suhteen pätevät samat ohjeet kuin ABS-jarrullisen auton kanssa.

teppoboxi

***

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden

Lisää aiheesta:

Tietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Hallitsetko tämän katoavaa kansanperinnettä olevan jarrutustavan? Ammattimies kertoo, kuinka toimia, jos auton ABS-jarrut putoavat pois pelistäMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Hätäjarrutus – osaatko hidastaa oikein?Autoaakkoset: Mitä tarkoittaa ABS?Oikeaoppinen kaarreajo ja pysäyttäminen liukkailla
LiikenneturvallisuusAuton hallintaTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 13:23
    Junaonnettomuudet

    VR:n työntekijä kuoli, kun opiskelija ajoi rekan junan eteen

  • 05:46
    Suomussalmi

    Henkilöauto ja linja-auto kolaroivat Suomussalmella

  • 29.11.11:58
    Autot

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 29.11.08:17
    Rattijuopumus

    Juopunut 15-vuotias törmäili mönkijällä Oulussa

  • 24.11.21:01
    Liikenne

    Toimitusjohtajan rattiraivo tallentui videolle – "Meni hermot"