Kuinka merkkiuskollisia suomalaiset Tesla-kuskit oikeasti ovat? Nyt asiasta on viimein tutkittua tietoa

Suomen autokanta on ennätysvanhaa – joka toinen suomalainen ajaa alle kymppitonnin autolla 10:07
Alle kymppitonnin autoja on Suomen autokannasta noin puolet. Lisäksi liki joka toisessa kotitaloudessa on yli 15 vuotta vanha auto. MTV Uutiset Liven vieraana Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

Tesla on ensimmäistä kertaa mukana Suomen kattavimmassa merkkiuskollisuustutkimuksessa.

Tesla nousi kertaheitolla kärkikahinoihin merkkiuskollisuudessa. Uusissa autoissa se kiri kakkossijalle Toyotan peesiin, joka on pitänyt johtopaikkaa hallussaan jo kahdeksan vuotta peräkkäin.

Käytetyissä autoissa Tesla nousi peräti ykköseksi, ja Toyota joutui taipumaan toiselle sijalle.

Tesla on ensimmäistä kertaa mukana Suomen kattavimmassa merkkiuskollisuustutkimuksessa, sillä vasta nyt sen myyntimäärät ylittivät tutkimukseen pääsyn kriteerit. Tulokset perustuvat todellisiin yksityisten ostajien tekemiin autokauppoihin.

– Toyotalla ja Teslalla on vuodesta 2006 lähtien tehdyn tutkimuksen parhaat lukemat. Tällaisia uskollisuusprosentteja ei ole koskaan ennen nähty: kun viisi Toyota-kuljettajaa lähtee autokaupoille, niin neljä tulee takaisin uudella Toyotalla. Neljästä Tesla-kuskista kolme palaa uudella Teslalla – ja yksi muulla merkillä, summaa ajoneuvodatan asiantuntija Jarmo Mäenpää Dun & Bradstreet Marketing Oy:stä.

Vaikka merkkiuskollisuudessa Tesla alkaa olla Toyotan veroinen, ovat niiden myyntimäärät aivan eri kokoluokkaa.

– Kappalemäärissä Toyotalla on yli seitsenkertainen määrä yksityisten tekemiä ostoja verrattuna Teslaan. Toyota on volyymeissa valtava, muistuttaa Mäenpää.

Dacia säilytti kolmannen sijansa ja samalla sen asiakkaiden merkkiuskollisuus vahvistui huimasti entisestään, peräti 15 prosenttiyksiköllä. Top-kympissä Suzuki nousi kolme sijaa, Skoda ja Ford puolestaan painuivat kolme sijaa alaspäin.

Kärkikymmeniköstä putosi vain Hyundai. Nyt se jäi 15. sijalle, kun edellisellä kerralla se oli seitsemäs.

Merkkiuskollisuus 2022

Sija

Merkki

Uskollisuus-% 2022

Uskollisuus-% 2021

1

Toyota

78,4

72,5

2

Tesla

75,8

3

Dacia

72,0

56,8

4

Kia

65,1

63,1

5

Volvo

50,6

50,6

6

Suzuki

50,5

43,5

7

Skoda

49,0

53,0

8

Nissan

48,8

44,2

9

Ford

47,2

48,1

10

Volkswagen

44,5

43,3

11

Mercedes-Benz

44,1

42,9

12

BMW

42,0

38,5

13

Citroen

36,8

38,9

14

Opel

35,1

35,0

15

Hyundai

34,4

46,1

16

Peugeot

30,2

36,1

17

Subaru

29,4

34,6

18

Renault

29,4

28,7

19

Audi

29,2

35,3

20

Mazda

27,7

33,7

21

Honda

18,3

13,4

22

Mitsubishi

17,5

25,3

23

Seat

16,3

31,1

Käytetyissä autoissa Teslan ja Toyotan jälkeen tulevat vuodesta toiseen vahvat premiummerkit Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi.

Myös vetovoimassa Tesla nousi kukkulan kuninkaaksi. Uusien autojen vetovoimaa mitataan sillä, miten paljon kukin merkki on haalinut asiakkaita prosentuaalisesti muilta. Mäenpään mukaan se, että automerkki on vahva sekä merkkiuskollisuudessa että vetovoimassa, lupaa sille hyviä tulevaisuudennäkymiä. Uskollisuuslistan huipuista Dacia, Suzuki ja Kia pärjäävät hyvin myös vetovoimassa.

Toyota ja monet muut merkkiuskollisuuslistan kärkimerkit myyvät paljon oman merkin asiakkaille, joten ne ovat harvoin kärjessä vetovoimassa.

Myyntimääriltään pienet merkit sijoittuvat vetovoimassa usein hyvin, mikä kertoo siitä, että kanta-asiakkaiden puutteessa ne joutuvat haalimaan asiakkaita muilta merkeiltä. Tällä kertaa vetovoimaansa kasvatti vain kahdeksan automerkkiä, niistä eniten Citroën, Mazda ja Mitsubishi.

Liikeuskollisuus 2022

Sija

Autoliike

Paikkakunta

Uskollisuus-%

1

Autoliike Koskinen

Viitasaari

92,6

2

Autoliike Nystedt Bilaffär

Pietarsaari

91,2

3

Autoliike Nystedt Bilaffär

Kauhajoki

90,0

4

Järvenpään Auto-Arita

Järvenpää

83,3

5

Saimaan Auto-Arita

Lappeenranta

83,1

6

Auto Aho

Keminmaa

80,0

7

Kuopion Autokauppa

Kuopio

79,2

8

Menoauto

Imatra

78,3

9

Autotalo Ripatti

Lappeenranta

78,1

10

Nelipyörä

Lahti

77,5

Liikeuskollisuudessa maan myydyimmän automerkin eli Toyotan liikkeet veivät seitsemän ensimmäistä sijaa. Mäenpään mukaan tyypillistä on, että kärkipaikat menevät pienempien paikkakuntien autokaupoille. Uuden auton ostaja menee mielellään tuttuun liikkeeseen tutun kauppiaan juttusille, eikä lähde merta edemmäs kalaan. Toyota-liikkeissä myydään vain yhtä merkkiä, joten myyjät ovat sataprosenttisesti sen takana. Tuotteen lisäksi Toyotan valtteja ovat hyvä palvelu ja huollon toimivuus.

Liikeuskollisuudessa sijoilla 8–10 olevat liikkeet ovat monimerkkitaloja. Kaikille kolmelle yhteistä on, että ne myyvät muun muassa Kiaa ja Mitsubishia.

Lue myös:

    Uusimmat