Air Finlandin konkurssi tuo mieleen viime vuoden lopulla konkurssiin ajautuneen Alma Tourin.
Matkustajille korvauksia maksettiin tuosta vasta nyt toukokuussa. Air Finlandin tapauksessa matkustajia ja lomakohteita on selvästi Almaa enemmän ja korvaushakemusten määrä tulee olemaan suuri.
– Yhtiö on asettanut vakuuden, josta ensin maksetaan paluukuljetukset ja sen jälkeen asiakkaat alkavat hakea korvauksia Kuluttajavirastoon suunnatuilla korvaushakemuksilla. Vakuudesta maksetaan sen jälkeen näitä hakemuksia, Kuluttajaviraston valmismatkayksikön päällikkö Petteri Lehtonen täsmentää.
Lainsäädäntö lähtee aina täydestä korvauksesta. Tuo pitää sisällään ennakkoon maksetut matkat ja mahdolliset paluukuljetukset. Ansionmenetyksiä tai mielipahaa ei korvata.
– Jos matkatoimisto on hoitanut asiansa kunnolla ja pitänyt meitä ajan tasalla toimintansa muutoksista, niin vakuus lasketaan aina niin, että se korvaa kaiken ihmisille. Mutta korvaushakemuksia tulee varmasti niin paljon, että käsittelyssä menee Alma Touria pidempään, Lehtonen arvio.
Air Finlandin reittilentoja ei korvata vakuudesta
Jumissa lomakohteessa: Ei auta kuin odotella
Air Finland ottaa yhteyttä tekstiviestitse
Paluulennosta keskusteltu Finnairin kanssa